Hobbysnickare
· 105 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena !
Jag är i full färd med att pimpa upp mitt pannrum med lite nyare stabilare teknik om man säger så.
I dagsläget så kör jag med en gammal Exonom panna från 1962. Har även en förugn kopplad till denna, fungerar utan problem så jag sitter inte i sjön.
Har fri tillgång på ved så att det går fruktansvärda mängder i onödan spelar ju teoretiskt sätt ingen roll.
Men jag fattar att detta är ju inte det modernaste å mest effektiva uppvärmningen om man säger så.
Har sakta med säkert börjat samla på mig prylar för att uppgradera mitt pannrum. Har inhandlat mig 3 st 500 liters ack tankar på blocket till väldigt förmånligt pris.
Men jag har köpt dessa 3 tankar hos olika köpare så därav min fråga
2 av tankarna har 120 liter beredare i sig, å bara den ena är en slav tank. Ska jag plugga igen en av dom å köra den som slavtank också? El ska jag sätta in en patron å koppla in den med?
Har en extra patron på 6 kW i mitt befintliga system så jag kan flytta med den.
Är det liksom overkill att kunna värma 2/3 av tankarna med patron å få 220 liter varmt tappvatten istället för 120 liter?
Tacksam för spekulationer å svar.
Med vänlig hälsning, Anders Claeson
Du ska väl parallellkoppla värmesidan på tankarna, så det är inte fel att parallellkoppla varmvattnet också och fördubbla varmvattenkapaciteten. Inte bra att ställa av en tom förrådstank som stjäl en fjärdedel av tankens volym.
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Nu är vi redan lite utanför min kunskap vad det gäller installation känner jag
Vad är pararellkoppla? Jag har hört å läst att man ska seriekoppla sina acktankar . Men jag har ingen koll hur man gör varken det ena el det andra...
Men jag är med så långt att du tycker jag ska köra dubbla patroner iallafall.
Bör man även göra så man kan strypa alla tankar på sommaren utom den som är närmast pannan? Dvs om jag vill lyxa till det med att köra elpatron sommarmånaderna?
Ursäkta min brutalt låga kunskap i ämnet, men det är ju därför jag frågar
Vad är pararellkoppla? Jag har hört å läst att man ska seriekoppla sina acktankar . Men jag har ingen koll hur man gör varken det ena el det andra...
Men jag är med så långt att du tycker jag ska köra dubbla patroner iallafall.
Bör man även göra så man kan strypa alla tankar på sommaren utom den som är närmast pannan? Dvs om jag vill lyxa till det med att köra elpatron sommarmånaderna?
Ursäkta min brutalt låga kunskap i ämnet, men det är ju därför jag frågar
Sommartid finns ingen anledning att värma tre tankar, utan som du själv skriver, kopplar man bort två tankar i ditt fall genom att stänga en ventil antingen i tilloppet eller returen. Inte bägge då de ska stå i förbindelse med expansionskärlet.
Det är vanligast att man parallellkopplar tankar, med det går också att seriekoppla. Vid seriekoppling kopplar man radiatorreturen i botten på sista tanken.
Det är vanligast att man parallellkopplar tankar, med det går också att seriekoppla. Vid seriekoppling kopplar man radiatorreturen i botten på sista tanken.
Mitt förslag är att du behåller båda varmvattentankarna, kopplar kallvatten till den andra och låter varmvattnet från den första gå in som kallvatten i den första (närmast kranarna) Då blir varmvattnet seriekopplade i sina tankar, i den första sätter du även elpatronen så du slipper elda på sommaren. värmevattnet är knepigare och beror på din övriga utrustning, men utan att veta hur du ska ha resten så säger jag, låt pannan värma den första tanken (som är närmast varmvattenkranarna) När den är full så får en cirkulationspump fylla de övriga två. tömning av värmevatten går åt andra hållet.