Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 523 inlägg
Har precis köpt ett hus från 50-talet, huset har eget avlopp med brunn i gott skick.. I dag hade vi första haveriet, nämligen en liten översvämning i källaren. Allt har funkat en vecka med avloppet när vi använt toa, handfat och diskho... men så duschade sonen i kväll och det vattnet kom upp i källarens golvbrunnar. Det såg ut att vara helt stopp, men så spolade vi toaletten och då gurglade det till och en del vatten åkte iväg... efter ännu en toaspolning med påföljande gurgelljud så stack det sista vattnet iväg.
Min teori är att någon avluftning satt ihop p g a att duschen förmodligen inte använts på de två månader som huset stått tomt, och att det behövdes en "skjuts" för att det skulle släppa.
Ska jag ta det lugnt och ha koll eller borde jag ta tag i detta omedelbums tycker ni?
Min teori är att någon avluftning satt ihop p g a att duschen förmodligen inte använts på de två månader som huset stått tomt, och att det behövdes en "skjuts" för att det skulle släppa.
Ska jag ta det lugnt och ha koll eller borde jag ta tag i detta omedelbums tycker ni?
Är avluftningen på taket ? kan inte bli stopp , avluftventil på vind kan fastna
Men det är nog bäst att kolla upp hur det står till med avloppet . sitter säkert en renslucka i källaren innan det går ut du får öppna och se , ta det försiktigt med att spola då
Har du en hel delträd ( spec björk ) ovanför röret ( cementrör ) ut i mark kan rötter från den gå rakt in i röret , med stopp eller nästan stopp som följd ,
Men till sist håll ordentlig koll vad som händer
Men det är nog bäst att kolla upp hur det står till med avloppet . sitter säkert en renslucka i källaren innan det går ut du får öppna och se , ta det försiktigt med att spola då
Har du en hel delträd ( spec björk ) ovanför röret ( cementrör ) ut i mark kan rötter från den gå rakt in i röret , med stopp eller nästan stopp som följd ,
Men till sist håll ordentlig koll vad som händer
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Tack! Jag får kika runt och ha koll... har inte koll på huset än, så ingen aning om var avluftningen sitter.
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Kollar i morron. Hur ser ventilen ut?
Finns flera sorter , du kan se här och scrolla lite
www.google.se/search?q=avluftningsventil+avlopp&oq=avluft&aqs=chrome.5.69i57j0l5.8453j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
www.google.se/search?q=avluftningsventil+avlopp&oq=avluft&aqs=chrome.5.69i57j0l5.8453j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Rapport: Det slutade med att det blev nästan helt stopp i avloppet. Spolbilen fick komma och blåsa ur ledningarna på fett och skit som förmodligen samlats i många år av tidigare ägarna Det var stoora äckliga klumpar som kom ut... Ett plus i eländet var att jag fick veta att rören tydligen bivit bytta efter att man börjat använda pvcrör, så det är bra rör ut till avloppet. Inne i huset är det gjutjärn, men killen sa att av vad han kunde se i brunnar och inspektionsluckor så verkar rören vara i bra skick! Det värmer alltid ett kvinnohjärta att höra att man har shyssta rör
Nancy Alke skrev:Rapport: Det slutade med att det blev nästan helt stopp i avloppet. Spolbilen fick komma och blåsa ur ledningarna på fett och skit som förmodligen samlats i många år av tidigare ägarna Det var stoora äckliga klumpar som kom ut... Ett plus i eländet var att jag fick veta att rören tydligen bivit bytta efter att man börjat använda pvcrör, så det är bra rör ut till avloppet. Inne i huset är det gjutjärn, men killen sa att av vad han kunde se i brunnar och inspektionsluckor så verkar rören vara i bra skick! Det värmer alltid ett kvinnohjärta att höra att man har shyssta rör
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Ack vad jag bedrog mig när jag trodde att det var ur världen En vecka senare och vi har återigen stopp, det svämmar över i källaren men inget rinner ut i trekammaren... Sugbilskille med kamera skulle dyka upp i morgon, kommer att ränna iväg och bli dyrt detta... jag ser solcellerna fladdra iväg för vinden
Spelar nog ingen roll hur mycket han spolade i det här fallet. Avloppet har rasat helt eller delvis någonstans på något sätt och kommer behöva bytas.
Om huset väldigt nyligen köpts så visste så klart de tidigare ägarna om detta.
Om huset väldigt nyligen köpts så visste så klart de tidigare ägarna om detta.
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Jo, han spolade utifrån brunnen och ända in i huset med tryckslangen, mycket kom ut och sedan rann det på bra ur röret i trekammaren... Jag har max 20 m till brunnenR rävlyan skrev:
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Om det har rasat, hur kunde det då bli bra av spolningen? Inte kom det ut några konstigheter typ grus och så heller... jag har haft på känn att det är problem med avluftningen, vi får väl se var det landar.W WarHawk skrev:
Är det som du säger bra rör ut till avloppet eller är det bara en bit ut , 50 talare har nog cementrör i marken
En kort fråga : I brunnen ser du att det är ett plaströr där .
Att han spolade från brunnen är för att munstycket sprutar backåt för att slangen ska mata in själv och spola ut skiten
En kort fråga : I brunnen ser du att det är ett plaströr där .
Att han spolade från brunnen är för att munstycket sprutar backåt för att slangen ska mata in själv och spola ut skiten
Behöver inte ha rasat helt, men om det säckat ihop någonstans och bildats en kant så tar de stopp till slut. I dessa fall behöver det nödvändigtvis inte finnas en massa jord och grus i avloppet. Avluftningsproblem finner jag mer osannolikt i det här fallet.Nancy Alke skrev:
Filmningen lär visa vad felet är hur som helst.