Inomhus byggarbetsplats, nymålad vägg, ofärdig elektrisk installation, genomskinligt ljus, fönster, golvsockel, dörrhårdvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Vi har anlitat ett företag för att renovera ett badrum. Vi har totalentreprenad från en firma som har tagit in en golvläggningsfirma som UE. När våtrumsmattan kommit upp på väggarna igår, och efter att hantverkarna gått hem, så upptäckte jag att spacklingen av den underliggande gipsfogen syns mycket tydligt genom våtrumsmattan (på väggen, inte golvet) på minst ett ställe. Det är alltså de lodräta ränderna mitt i bilden. Är det jag som är petig eller kan man begära bättre förarbete av proffs? Eller kan det vara så väl att ojämnheterna försvinner av sig själv efter viss tid? Jag måste reda ut detta på måndag med uppdragstagarna eftersom monteringen av inredningen är planerad att starta då. Ska väggmattan rivas ner är det ju inte lönt att montera något ännu...Tacksam för synpunkter från någon som förstår det här!
 
R
S Skånska Lasse skrev:
[bild]
Hej! Vi har anlitat ett företag för att renovera ett badrum. Vi har totalentreprenad från en firma som har tagit in en golvläggningsfirma som UE. När våtrumsmattan kommit upp på väggarna igår, och efter att hantverkarna gått hem, så upptäckte jag att spacklingen av den underliggande gipsfogen syns mycket tydligt genom våtrumsmattan (på väggen, inte golvet) på minst ett ställe. Det är alltså de lodräta ränderna mitt i bilden. Är det jag som är petig eller kan man begära bättre förarbete av proffs? Eller kan det vara så väl att ojämnheterna försvinner av sig själv efter viss tid? Jag måste reda ut detta på måndag med uppdragstagarna eftersom monteringen av inredningen är planerad att starta då. Ska väggmattan rivas ner är det ju inte lönt att montera något ännu...Tacksam för synpunkter från någon som förstår det här!
Välkommen till forumet😊

Det såg inte bra ut, dom verkar ha missat att spackla gipsskarven..
Är det bara denna skarven eller hur ser det ut i resterande badrum?
 
Hej! Tack för svaret och välkomnadet! Skarven på bilden upptäckte jag direkt eftersom motljuset från fönstren framhävde valkarna. När jag nu gått runt rummet med lampa så ser jag en eller ett par fogar till som inte är perfekta, men de är inte så illa som på bilden. Och dessa övriga kommer aldrig att bli belysta på ett så ofördelaktigt sätt heller. Men visst hade snickaren spacklat och slipat gipsskarvarna! Jag tänker mig att han använde för smal slipklots så att han slipade bort för mycket spackel i fördjupningen, och samtidigt missade överskottet som ger valkarna på båda sidor om skarven. För att fortsätta spekulera så litade kanske mattläggarna för mycket på att snickarens spackling var OK och upptäckte först för sent att det inte var så. Men de nämnde inte detta för mig innan de höll helg igår, men klart att de själva måste ha sett det. Jag mår lite dåligt för mattläggarna är två verkligt trevliga unga killar som även har gett ett kunnigt intryck, och det bär emot att klaga på deras jobb. Men ändå skönt att få stöd i att det inte är jag som ställer orimliga krav.

MVH
Lasse
 
R
Fast man ska inte tänka på det sättet du betalar ju för ett jobb som dom utför..
Jag anser inte att snickaren är boven utan mattläggaren övertar ytorna som han ska lägga matta på så han måste säkerhetsställa att dessa ytor uppfyller kraven på släthet..
Jag tycker inte att du ska godta detta utan prata med dom, förhoppningsvis är dom hederliga och tar upp mattan och spacklar upp ytan jämt och sedan lägger en ny matta på…
 
Jag delar din uppfattning om att det är mattläggarens ansvar att säkerställa underlaget även om någon annan varit där innan och jobbat med det. Mattfirman är i alla fall väletablerad och seriös, nog inget tvivel om det. Osäkerheten jag känner gäller mer ifall den här skavanken är något man får räkna med som kund, eller om jag kan kräva att de river upp och gör om jobbet. För helt perfekt kan ju inget jobb bli, och var drar man gränsen? Jag har mailat huvudentreprenören och skickade då med samma bild som ovan. Han svarade att han tar en diskussion med mattfirman på måndag, och jag ska givetvis själv prata med dem då. Dock fick jag inget spontant medhåll från huvudentreprenören...
 
R
S Skånska Lasse skrev:
Jag delar din uppfattning om att det är mattläggarens ansvar att säkerställa underlaget även om någon annan varit där innan och jobbat med det. Mattfirman är i alla fall väletablerad och seriös, nog inget tvivel om det. Osäkerheten jag känner gäller mer ifall den här skavanken är något man får räkna med som kund, eller om jag kan kräva att de river upp och gör om jobbet. För helt perfekt kan ju inget jobb bli, och var drar man gränsen? Jag har mailat huvudentreprenören och skickade då med samma bild som ovan. Han svarade att han tar en diskussion med mattfirman på måndag, och jag ska givetvis själv prata med dem då. Dock fick jag inget spontant medhåll från huvudentreprenören...
Det var tråkigt att inte huvudentreprenören höll med..
Det är många rör kommer det att täckas av något, om det inte kommer att täckas av något så anser jag att det ska åtgärdas då det är uppenbart synligt..:
 
Rickard.
Släpljus är svårt och också svårbedömt men det ser dåligt ut.

Täck över fönstret (eller vänta tills det är mörkt) och lys en vanlig lampa rakt på skarven, är den fortfarande väldigt synlig så tycker jag inte den ska godkännas. Du kan kolla och se om du kan hitta något på www.gvk.se om toleranser och utförande men jag vet inte om det finns.

Att snickaren spacklar låter helknasigt för mig, det är såklart mattläggaren som bör spackla det den ska täcka så dom ansvarar för hela men det ska inte drabba dig.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Hej Rickard! Jag ska göra som du föreslår, när det blivit mörkt. Men jag förstår inte riktigt relevansen med testet. Fönstren finns ju där för att släppa in ljuset i rummet, och därmed så kommer ju det dåliga jobbet att synas dygnets alla ljusa timmar. Faktum är att bilden är tagen strax innan skymningen, och fönstren vetter mot öster, så du kan ju tänka dig hur mycket mer ljus det kommer in på förmiddagen när solljuset är mer direkt. Ojämnheterna är så stora att jag kan känna dem med fingrarna så jag hittar valkarna utan att titta!
 
Rickard.
Bara för att det råkar vara släpljus på en vägg betyder inte automatiskt att man kan kräva en mycket högre finish där (tycker jag) men under normalt ljus och normalt "tittande" (dvs inte på 10cm avstånd) ska det vara snyggt punkt.

Min tanke med testet var bara att på ett enkelt sätt utesluta att det bara syntes pga släpljuset då det är svårt att se på bild och syns det tydligt med ljus framifrån så så ska det inte ens vara en diskussion.

Jag tror att dom glömt andra varvet spackel på denna skarv eller nått liknande fel.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte accepterat detta!
Ser ut som vanlig försänkning i gipsskiva. Hur svårt kan det va att spackla det hyfsat innan matta? Behöver inte ens va noggrann😅
 
Rickard. Rickard. skrev:
Släpljus är svårt och också svårbedömt men det ser dåligt ut.

Täck över fönstret (eller vänta tills det är mörkt) och lys en vanlig lampa rakt på skarven, är den fortfarande väldigt synlig så tycker jag inte den ska godkännas. Du kan kolla och se om du kan hitta något på www.gvk.se om toleranser och utförande men jag vet inte om det finns.

Att snickaren spacklar låter helknasigt för mig, det är såklart mattläggaren som bör spackla det den ska täcka så dom ansvarar för hela men det ska inte drabba dig.
Tack för tipset om gvk! Golvfirman är ansluten dit för övrigt. På gvk finns faktiskt angivet tillåtna toleranser för bland annat vägg. Som jag tolkar det får väggen som tätskiktet ska fästas mot bukta max 2mm över en sträcka på 250mm och max 5mm på en sträcka på 2000mm. Just den synliga skarven på bilden kan vi inte anse ligger utanför toleransen 2mm, men jag ser nu med rätskiva att hela väggen är så dåligt förarbetad att jag har ca 5mm avvikelse i form av en svacka på de sista 200mm i bortre änden av väggen, men blänket i bilden kamouflerar detta, och även ca 2,5mm i en svacka över 200mm hitom skarven. Så jag anser att man inte håller toleranserna oavsett de estetiska bristerna. Golvfirman lär dyka upp om ett par timmar. Jag kommer sedan att posta på forumet om, och hur, detta löser sig!
 
  • Gilla
fisgris8 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inga problem att övertyga golvfirman om att de behövde göra om mattan på väggen. De rev ner hela mattan, spacklade om, satte upp ny matta, och igår var det klart. Tog ny bild nu på morgonen. Släpljuset är iofs svagare idag eftersom solen knappt orkar visa sig, men resultatet är verkligen mycket bättre nu. Tack för era inlägg som gav mig stöd! Och all heder till golvfirman som gjorde om och gjorde rätt utan att beklaga sig!
 
  • Mörkt rum med långsmalt fönster, dörr på glänt, blågrått golv, och outslagna elektriska ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jumos och 9 till
  • Laddar…
Det är nog tyvärr många som tänker att det ska vara matta, då behöver jag inte vara så noga.........men det där var ju såklart lite väl uppenbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.