Ska installera braskamin i vardagsrummet, vill kunna flytta värmen till övriga huset. 1 våning med källaren. Tänker på en värmeflyttar installation. Vi ska bygg om så rördragning är inget problem. Borde inte den varma luften från tak i vardagsrum komma ut i golvhöjd i dom rum som ska värmas upp?

Hej och Nej på din fråga.

Täljstenskamin med eld i bakugnen och ved ved foten, omringad av husets dekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

( Eldar i bakugnen inför stekning av pizza.)

Min erfarenhet efter 20 års eldande i en större täljstenskamin, som enda värmekälla i ett 128 m2 enplanshus:

Öppen planlösning.
Kaminen mitt i huset.
Alla dörrar öppna inomhus. Toadörrar lite på glänt om natten, annars stängda.
FTX, svagt undertryck i huset, 2 - 3 Pa.

Angående toaletterna. Luften sugs ut därifrån till FTX och sen ut ur huset. Alltså ett undertryck på toaletterna.
En ursparing fanns i dörrkarmens överkant som dörrbladet vilade mot.
Varm luft från övriga bostaden letade, sig in den vägen, och tog raka vägen till frånluftsventilen i taket, med riktigt kalla golv som följd.
Satte igen ursparningen och tog upp motsvarande i tröskeln.
Nu blev det varmare på toaletterna (avstängda direktverkande elelement).
Värms således med golvluft från andra rum, som är på väg mot kaminen!
Blir lite fattigt.
Men för att få lite varmare, så står dörrarna på glänt om natten. Toalukter dras ändå ut.

Värmen stiger rakt upp från kaminen. Breder ut sig efter taken i alla rummen. Går ned efter ytterväggar och fönster, in mot kaminen...
De uppåtgående luftströmmarna runt kaminen är motorn i det hela.
Nästan så man kan se dammtussarnas väg över golven in mot kaminen.

Faktiskt så är det varmt längst bort i grovkök/tvättstuga, dit vi har typ dörröppning utan dörr, inget annat.

Måhända vi någon gång sätter in en typ tystgående reglerbar PAX-fläkt, uppe vid taket mellan vardagsrum och längst in i tvättstugan.

FTX ut från toaletter och tvättstuga. In i tre sovrum och vardagsrum.
Har inget med kaminen att göra.

De dagar vi eldar, så går det åt 10 - 30 kg ved om dagen. Eldar morgon o kväll i så fall.
Motsvarar ca, 15 m3 osågad vedlass med björk.
Och ordna tilluft till kaminen utifrån.
Ett stängbart spjäll, är bra. Annars blir det kallt om golven.

Förbränningsluftens kanal mynnar inne i kaminen, under asklådan och roster.
Har då inget spjäll på kanalen.
Men ett spjäll mellan kamin och skorsten. Som vi alltid stänger när elden falnat, annars skull friskluften utifrån huset via hål o tub genom stenfoten kyla ned den uppvärmda kaminen i förtid.
Nu blir draget lagom när förbränningsluften kommer utifrån. Har dock spjäll monterat som jag kan justera.
De gånger jag vill brassa på, öppnar jag luckan till asklådan.
I denna lucka sitter original tilluftspjäll, för att ta förbränningsluft inifrån bostaden. Tycker av princip att det är fel att elda upp uppvärmd luft, så därför är detta spjäll plomberat i stängt läge.

Diskuterade detta med tillverkaren i Finland i samband med att montören
Byggde upp kaminen. (Tog tre dagar)

Interiör med tänd täljstenskamin och ved, öppen planlösning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beroende på planlösning mm, och jämfört med min installation, kanske det räcker med endast ett rör för förbränningsluft utifrån, om ens det.

Källaren får du nog värma på nåt annat sätt, kanske värmepump.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.