299 läst · 6 svar
299 läst
6 svar
Ska ha bränd ytterpanel som ytbehandling, behöver tips
Planerar att lägga ny ytterpanel på sommarstugan. Ska bli som ett modernt ladhus med stående trä, breda plankor.
Nu är planen att jag vill ha bränt trä som ytbehandling, tydligen en Japansk behandling, fint med info om rätt namn termer
- Jag behöver lite bra länkar där man kan få tips, lära sig?
- Ska man bränna själv eller köpa?
- Var köpa?
- Vilket träslag brukar man använda?
- Någon reflektion angående detta, någon som har erfarenhet?
Tack
Ola A., Linköping.
Nu är planen att jag vill ha bränt trä som ytbehandling, tydligen en Japansk behandling, fint med info om rätt namn termer
- Jag behöver lite bra länkar där man kan få tips, lära sig?
- Ska man bränna själv eller köpa?
- Var köpa?
- Vilket träslag brukar man använda?
- Någon reflektion angående detta, någon som har erfarenhet?
Tack
Ola A., Linköping.
Redigerat:
Här har du lite info:
https://degmeda.eu/old/sv/trafasad/brant-tra-fasad/
Har bara sett när lekmän har gjort det i sina villor och det kräver lite kunskap så att brädorna jag antar att du tänker furu blir hyfsat jämt brända..
Men lyckas man så är det snyggt och hållbart..
https://degmeda.eu/old/sv/trafasad/brant-tra-fasad/
Har bara sett när lekmän har gjort det i sina villor och det kräver lite kunskap så att brädorna jag antar att du tänker furu blir hyfsat jämt brända..
Men lyckas man så är det snyggt och hållbart..
Hej Ola!O Olaab skrev:
Som skogsägande östgöte tycker jag att du ska välja furu och bränna brädorna själv innan du spikar upp dem.
Hör i din närhet/ där du har stugan om du kan få köpa virke av nån som sågar själv, det är trevligt att kunna välja lokalproducerat och Östergötland har mycket skog och både pyttesmå och fullstora sågverk så du bör kunna få tag i vad du behöver innom länet, kanske till och med i din egen socken.
Tips på att bränna själv, länkar?F fribygg skrev:Hej Ola!
Som skogsägande östgöte tycker jag att du ska välja furu och bränna brädorna själv innan du spikar upp dem.
Hör i din närhet/ där du har stugan om du kan få köpa virke av nån som sågar själv, det är trevligt att kunna välja lokalproducerat och Östergötland har mycket skog och både pyttesmå och fullstora sågverk så du bör kunna få tag i vad du behöver innom länet, kanske till och med i din egen socken.
Kul med tanken om närproducerade brädor, absolut. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av engagemang hos Östgötarna, är själv Östgöte.
Kul idé 💡 ska kolla upp i Kinda