Hej

Vi har vatten i huset idag, men vi gör nu ett garage där VVB och diverse vattenrelaterade prylar ska stå sen, så vi ska dra om hur vattnet kommer fram.

Då kom jag på att vi kanske borde gjuta in alla vattenledningar direkt i golvet så kommer rören fram på rätt ställe, utan synliga kopplingar. Annars blir det senare en massa genomföringar i väggar och synliga rör som går i taket eller nåt sånt istället.

Rör som är synliga är ju tillgängliga, ifall något trasslar, men det känns praktiskt och snyggt att gjuta in.

Vad säger ni? Gjuta in?
I så fall, vad? Rör i rör? Min rörmokare som gjort alla våra tidigare jobb är väldigt gammaldags och kör prisolrör till allt och är inte alls intresserad av rör i rör. Jag tycker däremot att det låter fantastiskt smidigt att använda.

Hur gör man för att det ska bli bra, prisvärt och framtidssäkert?

Jag skulle definitivt använt rör i rör! Skulle det mot förmodan skita sig kan man ju faktiskt åtgärda även dessa ingjutna rör.

Ska själv göra om lite i källaren framöver och kommer att använda RiR....

O
Själv funderar jag varför man ska använda RiR? Jag skulle kört med prisol....
Men det är min totalt oproffsiga fundering....
Men för att något skall vara framtidssäkert handlar det väl mer om var ni låter vatten komma upp.... inte hur det är draget....

• Gilla
Jn1984
  • Laddar…
RiR är tacksamt då ett eventuellt läckande rör kommer att visa sig på vattnet tränger ut i änden, om så är fallet kan man då relativt lätt byta ut slangen... Jag kör uteslutande RiR under mina renoveringar i huset. Otroligt lättsamt att jobba med.

Jag tänker att om hela världen använde rör i rör så skulle ju stambyten bli klart enklare. Om något läcker, "dra" ur röret och skjut i ett nytt... Nu kanske det inte är helt och hållet så enkelt, men nog måste det bli enklare, både vid skador och förebyggande stambyten. Sen känns det som att plast är billigare än kopparrör? Har inte läst på.

Men vad säger BBR och branschstandarder, hur bygger man för framtiden? Vad säger rörmokare? Det måste ju finnas sådana här?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.