2 136 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Ska försöka enas med grannen om buskar/häck, förslag tack!
Hej!
Vi ska försöka enas med vår granne om vilka buskar alt. häck vi ska sätta mellan våra tomter. På hans ena sida har han sin uppfart med 2 bilar stående som inte är så kul för oss att titta på från vår gräsmatta och uteplats. Och han vill gärna skydda sig mot springande småttingar och infarande bollar. Det bästa vore om vi kunde enas om ngt att plantera på tomtgränsen. Denna sträcka är ca 10 m. Vi ska sätta en Liguster längs med gatan, och han har en Tuja Brabant längst med gatan på sin sida.
Häcken i fråga skall hålla sig smal och upprättväxande och helst vara vintergrön. Vi funderar på att köra Liguster där också alt. en Tuja men Smaragd i så fall då jag verkligen INTE gillar Brabanten. Vill helst inte ha Tuja alls men kan ev. tänka mig Smaragden. Skulle gärna vilja ha förslag på alternativ till dessa två. Har kikat på Taxus/Idegran men det blir för dyrt då vi vill köpa lite större plantor. Sen tar den ju sån tid på sig.
Till saken hör också att efter denna sträcka på 10 meter kommer hans garage (drygt 10 långt) som gränsar mot vår tomt, och efter garaget kommer en till tomstsnutt om ca 10 meter som också skall avgränsas oss emellan. Bör man köra samma variant här eller kan man bryta av med en annan sort eller blir det för "rörigt"? Blir det Smaragd i andra änden tänkte jag ändå plantera några fina solitärer framför som blommar fint hela säsongen, vill ju inte bara ha en "grön vägg".
Oj nu blev det lite långt och utsvävande hoppas någon ändå orkar läsa och komma med något roligt förslag!
/Elin
Vi ska försöka enas med vår granne om vilka buskar alt. häck vi ska sätta mellan våra tomter. På hans ena sida har han sin uppfart med 2 bilar stående som inte är så kul för oss att titta på från vår gräsmatta och uteplats. Och han vill gärna skydda sig mot springande småttingar och infarande bollar. Det bästa vore om vi kunde enas om ngt att plantera på tomtgränsen. Denna sträcka är ca 10 m. Vi ska sätta en Liguster längs med gatan, och han har en Tuja Brabant längst med gatan på sin sida.
Häcken i fråga skall hålla sig smal och upprättväxande och helst vara vintergrön. Vi funderar på att köra Liguster där också alt. en Tuja men Smaragd i så fall då jag verkligen INTE gillar Brabanten. Vill helst inte ha Tuja alls men kan ev. tänka mig Smaragden. Skulle gärna vilja ha förslag på alternativ till dessa två. Har kikat på Taxus/Idegran men det blir för dyrt då vi vill köpa lite större plantor. Sen tar den ju sån tid på sig.
Till saken hör också att efter denna sträcka på 10 meter kommer hans garage (drygt 10 långt) som gränsar mot vår tomt, och efter garaget kommer en till tomstsnutt om ca 10 meter som också skall avgränsas oss emellan. Bör man köra samma variant här eller kan man bryta av med en annan sort eller blir det för "rörigt"? Blir det Smaragd i andra änden tänkte jag ändå plantera några fina solitärer framför som blommar fint hela säsongen, vill ju inte bara ha en "grön vägg".
Oj nu blev det lite långt och utsvävande hoppas någon ändå orkar läsa och komma med något roligt förslag!
/Elin
Ligustern växer inte så snabbt så jag skulle inte satsa denna överallt - du ska ju redan ha den på framsidan. Det är visst snyggt att vara 'enhetlig' men jag skulle heller inte ha alltför stora partier med thuja, även om det är Smaragd. När den blivit 10-15 år kräver även den ganska mycket putsning och du bör inte sätta några andra buskar framför eller häcken då thujan vill ha ljus och luft omkring sig. Man behöver inte ha vintergröna häckar runt hela trädgården. Man använder ju inte trädgården på samma sätt under vintern och har inte lika stort behov av insynsskydd då. Titta på lövfällande häckplantor också!EllaBella skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 854 inlägg
Det går ju också att köpa en uppvuxen ligusterhäck. Det gjorde vi förra året och är mycket nöjda.
Yonna - point taken! Ska kika på lövfällande, vet bara inte vad som kan vara fint med både liguster och hans Tuja? Vi har väldigt mkt insyn från gatan i just denna del av tomten, både på altanen och in i vårt vardagsrum även om de ligger ca 17-18 m från gatan men huset ligger lite högre så man ser bra in ändå. :S Häggmispel? Jag är sugen på att sätta Syren på snutten efter garaget och sen i vinkel in mot vårt hus... Funkar?
Idag kom by the way Liguster plantorna. Det var ingen höjdare att plantera 30 meter i lerjord när det regnade vill jag lova!
Idag kom by the way Liguster plantorna. Det var ingen höjdare att plantera 30 meter i lerjord när det regnade vill jag lova!
Liknande trådar
-
Vad kan hända nu när grannen klagat över mitt altanbygge?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Solstudie inför grannens bygglov - softwaretips / alternativ kostnad
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Bygga staket mellan grannen
Bygglov -
Är detta fr 2021 de senaste reglerna?
Badrum -
Var hittar man senaste mjukvara till Growatt VR MID-12KTL3-XH?
Solceller, Solfångare, Solenergi