Hejsan
Nu är det äntligen dags för mig att flytspackla vårt badrum så vi snart kan slippa duscha i källaren. Har aldrig tidigare flytspacklat och inte heller min medhjälpare och behöver lite tips om i princip allt. Rummet är 2,6x1,8 stort och med 22 mm golvspån, armeringnät samt värmeslingorna är lagda, givetvis även primat med lip primer 54. Det flytspacklet som skall användas är
Lip´s fiberflytspackel 226.
Så lite frågor som jag vill ha svar på men gärna fler tips på sådant som jag inte frågat
- Hur är konsistensen, är det som välling eller typ som gips puts så att man kan forma det?
- Hur applicerar man lättast häller med hink, med en bredspackelspade el?
- Har tänkt blanda i 2 st 50 L murhinkar, klarar man blanda 2 säckar åt gången per hink?
- Hur bearbetar man spacklet lättast, puttar det med en bredspackelspade el?
- Hur gör man lättast med ett rum som mitt (2,6x1,8 m), var börjar man osv, måste ju börja i bortersta hörnet men sen man kan väl inte hålla på och gå runt i spacklet och skjuta undan det?
- Hur får man lättast rätt fall, nivåpinnar, brädor som e snedsågade och utlagda eller?
- Har tänkt köra ett fall på 1:100 alltså 1 cm per m i hela rummet det är väl ok (ska ha badkar), man behöver inte ha ett skarpare fall närmast brunnen?
- Alla övriga tips och erfarenheter är mycket välkommna.
Hoppas att allt kommer gå bra i helgen, är lite orolig men det ska nog bli bra, man måste ju våga prova nya saker och med er hjälp kan det väl inte gå fel hoppas jag. Bifogar en liten bild av större delen av badrummet i nuläget, badkaret i hörnmodell kommer stå till höger på bilden och längs med väggen vid brunnen.
Tack för all hjälp man kan få så att man klarar sig igenom ännu ett projekt!
Nu är det äntligen dags för mig att flytspackla vårt badrum så vi snart kan slippa duscha i källaren. Har aldrig tidigare flytspacklat och inte heller min medhjälpare och behöver lite tips om i princip allt. Rummet är 2,6x1,8 stort och med 22 mm golvspån, armeringnät samt värmeslingorna är lagda, givetvis även primat med lip primer 54. Det flytspacklet som skall användas är
Så lite frågor som jag vill ha svar på men gärna fler tips på sådant som jag inte frågat
- Hur är konsistensen, är det som välling eller typ som gips puts så att man kan forma det?
- Har tänkt blanda i 2 st 50 L murhinkar, klarar man blanda 2 säckar åt gången per hink?
- Hur gör man lättast med ett rum som mitt (2,6x1,8 m), var börjar man osv, måste ju börja i bortersta hörnet men sen man kan väl inte hålla på och gå runt i spacklet och skjuta undan det?
- Hur får man lättast rätt fall, nivåpinnar, brädor som e snedsågade och utlagda eller?
- Har tänkt köra ett fall på 1:100 alltså 1 cm per m i hela rummet det är väl ok (ska ha badkar), man behöver inte ha ett skarpare fall närmast brunnen?
Hoppas att allt kommer gå bra i helgen, är lite orolig men det ska nog bli bra, man måste ju våga prova nya saker och med er hjälp kan det väl inte gå fel hoppas jag. Bifogar en liten bild av större delen av badrummet i nuläget, badkaret i hörnmodell kommer stå till höger på bilden och längs med väggen vid brunnen.
Tack för all hjälp man kan få så att man klarar sig igenom ännu ett projekt!
Hej,tpsoft skrev:Hejsan
Jag är ju knappast expert då jag endast flytspackalat mitt eget badrum (med hjälp) men jag hade liknande förutsättningar och samma spackel.
Som välling.
Hink , vi körde med 2 st 15l hinkar.
Jag köpte 25l hinkar med tanken på att blanda en säck i taget men det blir både tungt o otympigt att hälla ut sen så vi körde med mindre hinkar i stället.
Vi körde med bredspackel men det kan sökert funka med nån liten hink eller nått och ösa med.
långpass och skruvar som vi justerade tills vi fick ett bra fall.
brantare fall runt brunnen fixade jag genom att "riva av" med en bredspackel när det började stelna.
Vi delade upp rummet i delar med en avstängningslist på så sätt kan man flyta en bit , vänta tills det är fast nog att stå på och sen flyta resten.
Lycka till!
Mvh
DrKnowLittle
Har bara vart med en enda gång och flytat.tpsoft skrev:
Vi blandade en hel 25kg säck åt gången, det kändes som att mer än det ville vi nog ändå inte ha i hinken, tungt och otympligt. Vi ritade ett tuschstreck i några vanliga skurhinkar som angav den rätta vattenmängden för varje säck och så hade vi alltså några vattenhinkar klara hela tiden.
Vi hällde i ca 75% av vattnet i början, sen i med spacklet under vispning (ganska snabbt också), när det började tjockna och kännas tungt toppade vi med det sista vattnet. Vet inte om vi gjorde rätt, men det kändes bra iaf.
Vi blandade utomhus och bar in, mindre damm och stänk inomhus, men hade någon snubblat i hallen så hade det förståss inte varit kul ...
Vi blandade med en betongvisp (inte färgvisp!) och med en SKil eller B&D (tror jag det var) 600-700W 3000v/min borrmaskin. Maskinen hade ju varvtalsreglering så det var ju lugnt.
Men nej, när halva första hinken var blandad (och vi skulle ha 6) hade det redan börjat ryka som värsta nytända Webergrillen. Vi klarade första säcken nätt och jämt, men maskinen hade garanterat brunnit upp på säck två eller tre. Det gnistrade och rök satan alltså...
Mycket tur så hade grannen en metabo slagborrmaskin, bara 700-800W nånting, men växlad till 1100 v/min, så den fick vi låna och den klarade övningen mycket fint (men antagligen ingen jättemarginal).
Så mina tips är, max en säck åt gången + se till att ni har en kraftig och lågvarvig maskin allt mellan 500 och drygt 1000 RPM tror jag är lagom.
Jag rekommenderar avstängningslist ca 75x75cm runt brunnen så man kan lägga det fallet separat med mer trögflytande spackel. Mät av med laser innan ni börjar spackla.
Ska själv spackla 3x4m i helgen. Har köpt "mätstickor" i gumi/plast som klistras fast som kotrollmärken för att hålla koll på "djupet".
Ska själv spackla 3x4m i helgen. Har köpt "mätstickor" i gumi/plast som klistras fast som kotrollmärken för att hålla koll på "djupet".
ska försöka hitta sådana mätstickor idag i nån butik, kan ju underlätta lite tycker jag. kör med min borrhammar maskin från biltema när jag blandar, den har alltid orkar med det innan och det lär ju inte va trögare än betong/puts osv.
Så om man delar upp rummet, hur länge behöver man vänta mellan de olika områdena? räcker det med att spacklet stelnat så man kan stå på det?
Fler tips om hur ni bearbetar det.
måste man ha skarpare fall vid brunnen?
Så om man delar upp rummet, hur länge behöver man vänta mellan de olika områdena? räcker det med att spacklet stelnat så man kan stå på det?
Fler tips om hur ni bearbetar det.
måste man ha skarpare fall vid brunnen?
Vilket fall du behöver ha står både i branschreglerna och i den klistrade tråden "läs innan du frågar".
Spacklet behöver inte hällas i under vispning. Häll i vattnet först (se till att ha rätt mängd), och häll försiktigt i säcken. När du börjar vispa kommer luften att försvinna och det sjunker ner lite. En säck per murarhink är alldeles lagom, det kommer nog bli jobbigt med större hinkar.
Ja, det räcker att det stelnat så man kan gå på det. Men det är att föredra att flyta så stora ytor som möjligt, du skapar i praktiken en brottanvisning vid varje avstängning.
Spacklet behöver inte hällas i under vispning. Häll i vattnet först (se till att ha rätt mängd), och häll försiktigt i säcken. När du börjar vispa kommer luften att försvinna och det sjunker ner lite. En säck per murarhink är alldeles lagom, det kommer nog bli jobbigt med större hinkar.
Ja, det räcker att det stelnat så man kan gå på det. Men det är att föredra att flyta så stora ytor som möjligt, du skapar i praktiken en brottanvisning vid varje avstängning.
Har köpt en riktig blandare idag på Jula. De har specialpris på Ferm 8991299 för den riktiga modellen, dvs inte den som ser ut som en borrmaskin utan den som har två riktiga handtagsbyglar + riktig gängad blandpinne. Går nog att kränga på blocket för 500:- sen.
De är utmärkta att blanda med. Dock brukar det följa med en stor spiralvisp till de här maskinerna, och dessa vispar har en tendens att, precis i början av vispningen, vilja dra runt allt spackel och vatten på en gång. Då skvalpar det över duktigt. Det finns andra vispar att köpa till, till exempel "Turbovispen" och "Tjalle" från KGC. Dessa greppar inte lika mycket i materialet så man behöver inte vara tokförsiktig precis i början. Nu är det kanske inte så att man investerar i en annan visp för 500 kronor bara för en gång, så tänk på att ta det väldigt lugnt i början med originalvispen.
Glöm inte att täta (med silikon?) i vägganslutningar, brunnar och kring avlopp. Annars kommer spacklet rinna bort, det är ju som sagt i vällingkonstistens... Sen kan ett tips vara att att fasa av kanten mot brunnens provisoriska lock med en kniv, precis när spacklet börjat styvna och fortfarande är formbart.
jon_h du som har flytspacklat ett antal gånger (antar jag har du några tips till en som aldrig gjort det förr. det kan ju inte mer än gå åt helvete egentligen men det vore tråkigt.
förstår att man gärna vill ha hela rummet flytspacklat på en gång men hur gör man med de bortersta ändarna man inte när från dörren, antar att man börjar där och sen, hur ser jag till att spacklet stannar där jag vill näe jag går vidare, vid brunnen är där ju bara 13 mm spackel medans det i bortersta hörnet från brunnen är 38 mm, hur gör jag där?
förstår att man gärna vill ha hela rummet flytspacklat på en gång men hur gör man med de bortersta ändarna man inte när från dörren, antar att man börjar där och sen, hur ser jag till att spacklet stannar där jag vill näe jag går vidare, vid brunnen är där ju bara 13 mm spackel medans det i bortersta hörnet från brunnen är 38 mm, hur gör jag där?
Ja, men det spill på brunnslocket som uppstår på locket när spacklet breds/rinner ut är svårt att undvika. Om det stelnar kan det ju bli svårt att få bort locket om det rinner och bildar typ som ett stekt ägg över mot locket. Här kan man ju använda en kniv om det när det stelnat lite vid behov.
Jag använder en kåsa monterad på ett teleskopskaft för att, när allt spackel är uthällt, ösa spackel ur brunnen och hälla det längs väggarna tills det stannar (med Jafo är det bara att täta runt skyddslocket och köra på, med Purus plockar man i så fall bort skyddslocket och klämmer fast dubbla lager 0,2 mm byggplast med klämringen. Proppa avloppet för säkerhets skull i båda fallen). Man kan också använda detta utmärkta verktyg för att flytta runt spacklet om man vill.
Jag föredrar att montera Purusplattan i liv med spångolvet och sätta i en förhöjningsring. Men det fungerar naturligtvis bra att göra som du tänkt också. Se då till att brunssmanschetten täcker övergången mellan Purusplattan och spacklet.
Jag föredrar att montera Purusplattan i liv med spångolvet och sätta i en förhöjningsring. Men det fungerar naturligtvis bra att göra som du tänkt också. Se då till att brunssmanschetten täcker övergången mellan Purusplattan och spacklet.
några tips på hur man ser till att få rätt fall, klossar alt skruvar eller fri hand? försökte få tag på färdiga nivåpinnar men ingen bygghandel i närheten hade.
Så jon_h om jag förstår dig rätt så räcker det med att man föser undan spacklet från brunnen, och låter det själv flyta ut i fall. var bör man då hälla ut spacklet någonstans i mitt fall med ett avlångt rum med brunnen nära ena kortväggen. var början man, var slutar man lättast?
Så jon_h om jag förstår dig rätt så räcker det med att man föser undan spacklet från brunnen, och låter det själv flyta ut i fall. var bör man då hälla ut spacklet någonstans i mitt fall med ett avlångt rum med brunnen nära ena kortväggen. var början man, var slutar man lättast?