Morsans hus har en ivt värmepump. Systemet bygger (om jag förstår det rätt) på egen brunn där vattnet tas upp och en värmeväxlare som utvinner värmen. Senaste tiden har pumpen börjat varna för ” pressostat hög”. Det är bara att kvittera meddelandet så kör den igång igen. Men när morsan berättade detta så blev jag lite nyfiken och nu när jag är på besök kollade jag lite på det. Verkar inträffa vid stort uttag, både badkar och samtidig dusch i olika badrum så kommer det som ett brev på posten. Ser också att det röda expansionskärlet är nere på nästan 0 i tryck. Men det kanske är normalt när systemet kör sommardrift?

Morsan ändrar aldrig några inställningar så den går rätt så auto. Förutom felmeddelandet så funkar det fint.

Det tas inte upp något vatten ur brunnen. Det hpr en slsngslinga med spritblndat vatten ner i brunnen. Det är den vätskan som expansionskärlet är till. Men varningen hör nog snarare till värmepumps kretsen.

D Daniel 109 skrev:
Det tas inte upp något vatten ur brunnen. Det hpr en slsngslinga med spritblndat vatten ner i brunnen. Det är den vätskan som expansionskärlet är till. Men varningen hör nog snarare till värmepumps kretsen.
Jo. Så är det nog. Från 1982 men ivt pumpen är rätt ny. Men funkar bra förutom detta felmeddelandet.

Men som sagt. Vad kan pressostat hög komma från samt, ska expansionskärlet visa något tryck när värmesystemet inte är igång?

Det kan mycket väl vara så att värmepumpen tar upp vatten ur en brunn - Så kallad grundvattenvärme

Pressostat hög beror vanligtvis på att värmepumpen jobbar med för hög temperatur. Vad har du för temperaturinställningar för varmvattnet? Testa att sänka varmvattentemperaturen några grader och se om larmet försvinner.

Expansionskärlet ska ha tryck även under sommaren (men det hänger inte ihop med pressostatlarmet), så fyll på vatten och lufta ordentligt.

useless useless skrev:
Det kan mycket väl vara så att värmepumpen tar upp vatten ur en brunn - Så kallad grundvattenvärme

Pressostat hög beror vanligtvis på att värmepumpen jobbar med för hög temperatur. Vad har du för temperaturinställningar för varmvattnet? Testa att sänka varmvattentemperaturen några grader och se om larmet försvinner.

Expansionskärlet ska ha tryck även under sommaren (men det hänger inte ihop med pressostatlarmet), så fyll på vatten och lufta ordentligt.
Verkar faktiskt vara något sånt. Ur manualen
Bild på en sida ur manualen för IVT Greenline C7 visar text och diagram för grudvattensystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ivt greenline c7

Om jag förstår menyerna rätt så är detta varmvattnet
LCD-display på en varmvattenberedare som visar temperaturinställningar, IVT Greenline C7.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyllde nu på systemet så expansionskärlet kom upp i 1bar. Föll ganska snabbt tillbaks till 0.5. Funderar på vad det kan bero på.

O olofh skrev:
Fyllde nu på systemet så expansionskärlet kom upp i 1bar. Föll ganska snabbt tillbaks till 0.5. Funderar på vad det kan bero på.
Prova att fylla upp till ett bar en gång till. Håll koll på nålen på manometern. Den ska inte stiga jättefort, utan trycket stiger lite fortare i början och saktas ner när du närmar dig 1 bar. Om det stiger jättesnabbt så får du kolla så kärlet är ok och att du har rätt förtryck.
Ang HP larm så skulle jag kolla smutsfiltret till att börja med

L lordi skrev:
Prova att fylla upp till ett bar en gång till. Håll koll på nålen på manometern. Den ska inte stiga jättefort, utan trycket stiger lite fortare i början och saktas ner när du närmar dig 1 bar. Om det stiger jättesnabbt så får du kolla så kärlet är ok och att du har rätt förtryck.
Ang HP larm så skulle jag kolla smutsfiltret till att börja med
Japp. Nu var det nere på ca 0.2. Fyllde upp till 1 igen och det gick långsamt som du skrev. Får väl se vad den visar imorgon

Nu på morgonen så är det nere på 0 igen och jag ser att det rinner ut genom säkerhetsventilen. Är där någon packning som eller annat som kan kärva där som gör att det inte håller tätt

Det kan ha fastnat skit i ventilen. Testa att fylla upp vatten sen öppnar du säkerhetsventilen snabbt några gånger så kanske den blir tät.

Annars är det vanligaste felet att luften är slut i expansionskärlet. På kärlet sitter det en bildäcksventil nånstans under ett lock. Testa att trycka lite snabbt på piggen där och se om det kommer luft, vatten eller ingenting.

useless useless skrev:
Det kan ha fastnat skit i ventilen. Testa att fylla upp vatten sen öppnar du säkerhetsventilen snabbt några gånger så kanske den blir tät.

Annars är det vanligaste felet att luften är slut i expansionskärlet. På kärlet sitter det en bildäcksventil nånstans under ett lock. Testa att trycka lite snabbt på piggen där och se om det kommer luft, vatten eller ingenting.
Har motionerat den nu ett par gånger samt fyllt upp igen. Kom också luft när jag tryckte på piggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.