Jag har varit på visning av lägenhet. När jag var på plats såg jag att kakelplattor var spruckna/delade vid golvbrunnen. Så öppnade vid brunnen för att ta kort. Reagerade på att golvbrunnen ser sned ut/ligger snett
Ska det verkligen se ut så här? Eller är det risk för fuktskada/redan skada?
Som jag förstod det stod hela lägenhetshuset klart 1 jan 2020.

• En smutsig avloppssil i en dusch med hår och skräp, behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med kakelväggar, mörkt klinkergolv och en golvbrunn.
    Skapa konto
Redigerat:
Inga konstigheter med att brunnen inte centrerar, så blir det ofta för att att plattorna skall bli ok.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Gissar att plattorna är skurna så, då det är ett rejält fall från all håll mot brunnen.

Gissar också att det du upplever som snett i golvbrunnen (det svarta..?) är ett vattenlås. Detta går att ta ur vid rensning/rengöring. Då kan det hamna snett vid återmontering.

Om du menar den vita stosen, så är det helt ok också. De kan hamna där de hamnar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
surris
Klinkersen är skuren för att få fall mot golvbrunnen. Svårt att få bra fall mot brunnen med så stora plattor och de tandar då. Själva brunnssilen behöver inte vara helt centrerad över golvbrunnen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Gissar att plattorna är skurna så, då det är ett rejält fall från all håll mot brunnen.

Gissar också att det du upplever som snett i golvbrunnen (det svarta..?) är ett vattenlås. Detta går att ta ur vid rensning/rengöring. Då kan det hamna snett vid återmontering.
Det var det "gråa" som ser ut som betong jag undrade över. Jag är som sagt inte jätteteknisk men hade inte sett detta innan.
V Vardagsrum skrev:

Om du menar den vita stosen, så är det helt ok också. De kan hamna där de hamnar.

• En sliten diskho med ett synligt avlopp och en svart avloppspropp, omgivet av blå markeringslinjer.
    Skapa konto
surris
Tätskiktet och sen är det lite fix. Men ser bra ut.

Larsa Larsa skrev:
Inga konstigheter med att brunnen inte centrerar, så blir det ofta för att att plattorna skall bli ok.
Tack för svar
surris surris skrev:
Klinkersen är skuren för att få fall mot golvbrunnen. Svårt att få bra fall mot brunnen med så stora plattor och de tandar då. Själva brunnssilen behöver inte vara helt centrerad över golvbrunnen.
surris surris skrev:
Tätskiktet och sen är det lite fix. Men ser bra ut.
Så även om det inte kändes tätt vid ena kanten, utan som att lim släppt är det ändå ingen risk för att vatten kommer ner vid sidan där eller är det något som behövs åtgärdas?
När du skriver lite fix vad exakt innebär det?

Fix är det som plattorna monteras med. Det är inget konstigt i din brunn och håll bara rent så är det inget annat att göra.

• Gilla
surris
  • Laddar…
Det är inte klinker och kakel som är vattentätt, utan det är tätskiktet som sitter på golv/vägg. Så man sätter tätskikt, och sen kakel/klinker på det. Vatten kommer röra sig genom fogar mm, men kommer inte in i byggnadens konstruktion pga tätskiktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.