Ursäkta en dum fråga, men som husägaramatör undrar jag om det är normalt att en cirkulationspump dels knastrar och låter som ett gammalt modem ibland?
Vårt hus har ett värmesystem som är installerat någon gång kring 2000, således har en del år på nacken.
Nu i vinter upplever jag en del ljud från elementrören som härstammar från cirkulationspumpen.
Jag förstår om en pump låter lite, det är inte det som är problemet, jag är bara rädd att den är på upphällningen och kommer ge upp i vinter. Med min vanligaste tur kommer det ske på årets kallaste dag som säkert också sammanfaller med en helgdag med extra höga jourkostnader. Om den behöver bytas vore det skönt att göra det i tid.
Har spelat in två videosnuttar där ni kan höra ljudet
Vårt hus har ett värmesystem som är installerat någon gång kring 2000, således har en del år på nacken.
Nu i vinter upplever jag en del ljud från elementrören som härstammar från cirkulationspumpen.
Jag förstår om en pump låter lite, det är inte det som är problemet, jag är bara rädd att den är på upphällningen och kommer ge upp i vinter. Med min vanligaste tur kommer det ske på årets kallaste dag som säkert också sammanfaller med en helgdag med extra höga jourkostnader. Om den behöver bytas vore det skönt att göra det i tid.
Har spelat in två videosnuttar där ni kan höra ljudet
Som jag uppfattar det på bild så är det pumpen till varmvattencirkulationen (vvc) som gör att ingen fördröjning sker på att få varmvatten i kranen vilket skulle funka även om den pajar helt men med viss fördröjning förstås. Så det ser ej ut som pumpen till värmeelementen som sitter bredvid , den gråa.
Tack snälla för svaret!
Ah, så kanske det är. Däremot går den igång i cykler oavsett om någon spolar varmvatten eller ej, men det kanske är normalt det med?
Tror du att den grå pumpen bredvid är till värmepannan? Här är en bild där man kanske ser bättre hur det hänger ihop.
Jag hittade ytterligare en pumpliknande sak(?) en bit bort, där det kommer upp rör ur golvet som jag tror hör till golvvärmen i badrummet. Kan det verka rimligt?
Ah, så kanske det är. Däremot går den igång i cykler oavsett om någon spolar varmvatten eller ej, men det kanske är normalt det med?
Tror du att den grå pumpen bredvid är till värmepannan? Här är en bild där man kanske ser bättre hur det hänger ihop.
Jag hittade ytterligare en pumpliknande sak(?) en bit bort, där det kommer upp rör ur golvet som jag tror hör till golvvärmen i badrummet. Kan det verka rimligt?
Ok, här kommer bilden med tappvappenpumpen, pannan och så skymtar man varmvattenberedaren till höger i bild.S SestoSoli skrev:Tack snälla för svaret!
[media]
[media]
Liknande trådar
-
Insatsplåtar Baxi Innova
Ved, Pellets, Flis -
Låta frånluft från ftx och köksfläkt gå ut genom samma takhuv?
Ventilation -
Vad kan man göra för att måla om dessa väggar så de blir släta?
Färg, Måla & Tapetsera -
Missljud cirkulationspump, ersättare
Värme allmänt -
Susande element på våning ovanför cirkulationspump
Värme allmänt