Hallå

Håller på att gräva bort en rabatt intill huset och stötte på dräneringsröret på ca 20 cm djup. Brukar inte det ligga lägre? Dessutom tar plattan bara slut, dvs ingen klack eller nåt. Ska jag passa på att fixa nåt här när jag ändå håller på?

1398073836109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och vad är lämpligt att fylla igen med när matjorden är bortgrävd?

S
hur vill du att klacken ska vara?
dom tyckte väl att det dög på den tiden det byggdes.
kanske ide att byta dom gamla rören innan du fyller igen

Förlåt en kanske dum fråga: men är det där verkligen dräneringen? är det inte rör från takavvattningen eller något sånt? eller såg dräneringsrör ut så där förr?

benox skrev:
Hallå

Håller på att gräva bort en rabatt intill huset och stötte på dräneringsröret på ca 20 cm djup. Brukar inte det ligga lägre? Dessutom tar plattan bara slut, dvs ingen klack eller nåt. Ska jag passa på att fixa nåt här när jag ändå håller på?

[bild]

M
Enda jag vet om det är att jag grävt upp gamla dräneringsrör som sett ut precis sådär. Brukade man inte blanda dagvatten och dränering i samma rörsystem förr?

På 60/70-talet så bestod dräneringsrörer utav tegelrör där ändarna låg mot varandra, runt rören bör det ligga singel/makadam.

Dräneringsrörens överkant ska ligga under plattans underkant (höjdmässigt) med pyttelitet fall mot brunnen.

Runt grunden bör det inte finnas gräs, blommor, buskar, etc eftersom rötterna binder vatten till sig så att grunden blir blöt/fuktig längre än nödvändigt.

Takavvattningen ska inte kopplas ihop med dräneringen. Om man gör det så finns det risk att man bevattnar plattan istället för att dränera den.

Har under fyra dagar i föra veckan grävt ut runt huset, bytt dränering, isolerat källarväggarna med purodrän/isodrän, återfyllt. Vi hade tegelrör som dränrör och dessa låg under sulan/klacken i höjdled å ca 1dm ut från klacken i singel/makadam, takavvattningen gick till en brun å dräneringen till en annan.

Redigerat:
Demmpa skrev:
På 60/70-talet så bestod dräneringsrörer utav tegelrör där ändarna låg mot varandra, runt rören bör det ligga singel/makadam.
60/70 talet ?

I minst 200 år har man använt dräneringsrör av tegel i Sverige. Började användas för dränering redan i början av 1800 talet så metoden är väl beprövad ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.