Hej!
Ska byta expansionskärl och undrar vilken säkerhetsventil man ska använda för att släppa på trycket?
Man måste väl åxå stänga inkommande vatten?
Bifogar en bild
Det finns en svart ratt en blå ratt en röd ratt och en ljusblå ratt vilken är det jag släpper trycket på`?
Ska byta expansionskärl och undrar vilken säkerhetsventil man ska använda för att släppa på trycket?
Man måste väl åxå stänga inkommande vatten?
Bifogar en bild
Det finns en svart ratt en blå ratt en röd ratt och en ljusblå ratt vilken är det jag släpper trycket på`?
Okej Tack.... ja det borde vara den röda och den mörkblåa kanske är säkerhetsventilen på radiatorsystemet?J jonaserik skrev:
Svar nej är nog tvärt om , på den blå står det nog 9 bar, och för inkommande vattten för VV. Den behöver du inte röra. Följ röret med den röda och se var det slutar, bara i himlen, säken sitter direkt mot värmekällan ser det ut som och har inga andra rör på sig.uffeulander skrev:
EDIT När manometern står på noll, så är det trycklöst. Om du skruvar bort kärlet så kan det klucka ut vatten, är ni två och den ena sätter handen mot hålet, så blir stopp, inget vatten sprutar, inget tryck, går bra att hålla emot.
EDIT 2 Ta med det nya kärlet till macken och ha luft i det på 0,6 bar, bilventieln sitter under plastlocket.
Tack för info👍J jonaserik skrev:Svar nej är nog tvärt om , på den blå står det nog 9 bar, och för inkommande vattten för VV. Den behöver du inte röra. Följ röret med den röda och se var det slutar, bara i himlen, säken sitter direkt mot värmekällan ser det ut som och har inga andra rör på sig.
EDIT När manometern står på noll, så är det trycklöst. Om du skruvar bort kärlet så kan det klucka ut vatten, är ni två och den ena sätter handen mot hålet, så blir stopp, inget vatten sprutar, inget tryck, går bra att hålla emot.
EDIT 2 Ta med det nya kärlet till macken och ha luft i det på 0,6 bar, bilventieln sitter under plastlocket.