Hej! Vi har flyttat in i ett hus med självdrag, byggt 1966.

I ett av badrummen sitter en fläkt av märket ”windsor” som stängs av med en strömbrytare brevid brytaren för lampan vilket gör att denna då och då stängs av av misstag. Är tanken att denna konstant ska var igång eller enbart vid dusch? Den låter dessutom som en hårfön. Är det värt att byta till en intellivent med konstant drift?

I det nyare badrummet sitter enbart en ventil i taket över duschutrymmet (se bild). Dock verkar det vara något form av drag här för om jag håller ett papper under sugs det fast. Här behövs alltså ingen intellivent installeras om jag fattar det rätt?

Badrumstak med enkel ventil ovanför duschhörnan med svarta kakelväggar och duschstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre badrumsfläkt av märket "Windsor" monterad i ett tak av träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

namnbyte
Självdraget ni har idag, speciellt om det är ett äldre hus, kommer sannolikt att dö under sommaren. Så värt att hålla koll på, om ni lyckas bibehålla draget i nya badrummet när det är som varmast ute.

I övrigt hade jag absolut bytt ut den befintliga fläkten till en ny tyst med låg konstantdrift och boost vid fukt. Vi har gjort det här hemma, mycket nöjda.

• Gilla
Robinws och 1 till
  • Laddar…
K
Ja, du bör byta ut och sätta fläkt med konstant drift för att hjälpa självdraget då de egentligen bara fungerar hyfsat på vintern. Det du bör göra är att se om ventilationskanalerna är egna eller går ihop. Om de delar kanal kan man riskera att blåsa luft ut i annat utrymme i huset, så testa dig fram.

Sen bör du kolla så du har friskluftsventiler i huset, det är något du behöver om det inte finns.

• Gilla
Robinws
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.