Bakgrund: nyinflyttad i hus. Bergvärme med panna ivt samt vattenburen golvvärme hela huset. 1plan 160kvm.

Bifogar 3 bilder.

Bild 1 översiktsbild hur det ser ut i pannrummet.

Bild 2: mätaren där trycker varierar. Förra ägaren har vridit på svarta vredet cirka 1 gång i veckan för att ha ett tryck på 1 bar. Antar att det fyller på med vatten när man vrider vredet?

Jag har inte rört något på 2 veckor och trycket visar nu 0.6 bar, går upp till 0.8. Verkar ligga stabilt mellan 0.6-0.8 bar.

Bild 3: kopparrör till avlopp. Emellanåt hör man att det smådroppar därifrån. Det är vatten som droppar.

Nu min fråga. Ska trycket variera/ sjunka? Vad kan man göra så att trycket isåfall hålls stabilt? Vad reglerar mätaren?

Mvh jessica

• Översiktsbild av pannrum med bergvärmepump, kopparrör, röd expansionskärl och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer och kopparrör i pannrum med vattenburna kopplingar, till synes en del av bergvärmesystem.
    Skapa konto
  • Vitt plastavloppsrör med koppling som droppar mot golvbrunn.
    Skapa konto
Jag kan inte så mycket om vattenburen golvvärme, men om min radiatorkrets hade tappat trycket på samma sätt så hade jag kontaktat en fackman för att få hjälp med felsökning. Inte kul om det är något inbyggt rör någonstans som läcker.

S Staffan-N skrev:
Jag kan inte så mycket om vattenburen golvvärme, men om min radiatorkrets hade tappat trycket på samma sätt så hade jag kontaktat en fackman för att få hjälp med felsökning. Inte kul om det är något inbyggt rör någonstans som läcker.
Tack. Ja det kommer göras.
Om det finns en läcka i ett rör någonstans, bör inte trycket sjunka ytterligare och inte stabilisera sig på 0.6-0.7 bar?

Jag är också nyinflyttad i hus (4 mån) med BVP IVT, golvvärme och radiatorer och har också haft problem med tryckfall i värmesystemet, i vårt fall var det läcka i en gammal gv-slinga.

Jag är lekman och ingen expert på området men principiellt ska systemet vara tätt då det är ett slutet system och därmed hålla trycket. Sen kan trycket röra sig lite ändå pga vattentemp o s v. Har man ett gammalt hus kan man väl leva med ett väldigt litet läckage ur systemet som gör att man behöver fylla på 1 gång kvartalet eller så. Att fylla på varje vecka som din tidigare ägare känns lite väl mycket.

Vårt system tappade ca 0,1-0,2 bar per dygn tills det gick ner till 0 i expansionskärlet (den röda tunna).

Nu är det ganska kallt ute men kanske värt att börja leta synliga läckor, kolla om det är expansionskärlet som spökar (ballongen inuti kan vara trasig), sätt en hink under skvalleröret och se om det kommer något vatten där. Vänta med o fyll på o se om den går ner till 0.

M M85 skrev:
Jag är också nyinflyttad i hus (4 mån) med BVP IVT, golvvärme och radiatorer och har också haft problem med tryckfall i värmesystemet, i vårt fall var det läcka i en gammal gv-slinga.

Jag är lekman och ingen expert på området men principiellt ska systemet vara tätt då det är ett slutet system och därmed hålla trycket. Sen kan trycket röra sig lite ändå pga vattentemp o s v. Har man ett gammalt hus kan man väl leva med ett väldigt litet läckage ur systemet som gör att man behöver fylla på 1 gång kvartalet eller så. Att fylla på varje vecka som din tidigare ägare känns lite väl mycket.

Vårt system tappade ca 0,1-0,2 bar per dygn tills det gick ner till 0 i expansionskärlet (den röda tunna).

Nu är det ganska kallt ute men kanske värt att börja leta synliga läckor, kolla om det är expansionskärlet som spökar (ballongen inuti kan vara trasig), sätt en hink under skvalleröret och se om det kommer något vatten där. Vänta med o fyll på o se om den går ner till 0.
Tack för väl utförligt svar. Vart hittar man skvallerröret?

Jeslev Jeslev skrev:
Det är röret som ska släppa ut vatten på golvet

W whak skrev:
Det är röret som ska släppa ut vatten på golvet
Den på bild 3? Från den droppar det iaf vatten då och då.

Man har en säkerhetsventil på expansionskärlet på typ 2-3 bar, om den är trasig kan det komma vatten via den och ner i skvalleröret. Men skvalleröret är säkert kopplat till tappsystemet eller något annat också som kan släppa från sig lite

I bästa fall är det ventilen på tryckkärlet som läcker. Den ska bara öppnas automatiskt vid 3 bar.

I värsta fall så läcker det någon annanstans. Men läckage är det om vatten behöver fyllas på.

Tycker inte du behöver oroa dig om trycket fluktuerar 0.2 bar. Om det konstant sjunker kan det vara läckage, men det har inte du.

Om det är expansionskärlet som läcker så kan vattnet vara svartfärgat när du tömmer det. Om det är övertrycksventilen som läcker så ser du det på skvallerröret som någon sa.

Det har blivit ett för stort focus på höga tryck i värmesystemen tycker jag. I ett enplanshus med golvvärme och låga temperaturer skulle du i princip kunna ha trycklöst. 0,2-0,3 bar skulle vara fullgott.
Så om du misstänker läckage så blås inte i mer vattentryck än absolut nödvändigt.
Får man gissa så har du en säkerhetsventil som börjar tappa spänsten och släpper ut övertrycket för tidigt, det är troligen det du ser i skvallerröret. Kanske i kombination med lågt eller felaktigt lufttryck i expansionskärlet som gör att trycket pendlar lite mer än normalt.
Att trycket stannar på 0,6 bar tyder på det snarare än en riktig läcka på något rör.
Så fyll inget mer, avvakta och se hur trycket ligger över lite längre tid.
Trycket i sig gör inte mer än att visa vattennivån i systemet. 0,1bar visar att vattnet står 1 meter ovanför mätaren, 0,2bar visar 2 meter och så vidare. Trycket ska alltså vara högre än avståndet från mätaren till högsta punkten i systemet. Jag gissar att du inte har någonting högre än 1-1,5meter ovanför mätaren?
1,5bar räcker till ett 5våningshus.

Det kan i vissa fall finnas teknikaliteter som gör att man skulle vilja ha ett högre tryck men ...ja...misstänker man läckage så har det prio över allt annat.
Det är då mer nörderi än nödvändigt med högt tryck om man säger så.
Så tycker jag.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Jeslev Jeslev skrev:
Hur upptäckte ni läckan på slingan?

Jeslev Jeslev skrev:
Hur upptäckte ni läckan på slingan?
Genom att stänga av olika slingor och se vilken som gjorde att trycket föll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.