Hej gott folk!
Efter ett par veckors googlande och en hantverkares handpåläggning sträcker jag nu ut mina händer och hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag har precis köpt ett radhus (mitt första) och har svinkallt inomhus.

Jag har varmvatten i kranen, även om det kanske inte är kokhett.

Har identifierat att jag har en danfoss värmeväxlare (ECL comfort 100m) som är tänkt att den ska leverera varmvatten till elementen.

Jag får ut typ 20 grader till radiatorerna. Vissa dagar har jag hamrat på vs2 kopplingen bakom ställdonet och fått upp värmen temporärt till typ 40 någon timme. Den kryper den tyvärr tillbaka till 20 grader och vi vaknar upp till ett svinkallt hem.

Här är vad jag har försökt med hittills: motionerat nippeln bakom ställdonet, rengjort samtliga smutsfilter. Laborerat med olika tryck, luftat samtliga radiatorer i omgångar.

Haft ”controllern” i handläge och testat både högt och lågt på den andra ratten. Maxat värmekurvan, sänkt värmekurvan.

Hade en VVS-are här för nån dag sen som spolade igenom och tittade lite, värmen steg då till över 60 grader ut i radiatorerna och vi trodde allt var frid och fröjd. Men nu är vi tillbaka på ruta ett och värmen ut ligger på knappa 22.

Vad kan jag göra för att få bot på denna manick? VVS-Aren hittade inga fel utöver ”den är gammal” och ville kränga på mig en ny växlare för alldeles för mycket pengar.

Nu ställer jag mitt hopp till er på bygga hus: snälla hjälp mig få upp värmen i mitt radhus.

Nedan följer några bilder på min anläggning, det kanske underlättar tänker jag. (Vad gör den gråa knoppen med koppartråden på sig?)

• Danfoss värmeväxlare ECL Comfort 100m med rör, ventiler och tryckmätare i ett radhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av Danfoss ECL Comfort 100m värmeväxlare med temperaturkontroll och inställningsknappar, delvis öppet lock med instruktioner synliga.
    Skapa konto
  • Två termometrar med ventiler i en värmeanläggning, visar temperatur i celsius. Bakgrund med gamla kopparrör och vit plastslang.
    Skapa konto
  • Närbild på en grå ventil med koppartråd, fäst vid en varmvattenanläggning, inklusive rör och metallkomponenter.
    Skapa konto
surris
B Bompyride skrev:
Hej gott folk!
Efter ett par veckors googlande och en hantverkares handpåläggning sträcker jag nu ut mina händer och hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag har precis köpt ett radhus (mitt första) och har svinkallt inomhus.

Jag har varmvatten i kranen, även om det kanske inte är kokhett.

Har identifierat att jag har en danfoss värmeväxlare (ECL comfort 100m) som är tänkt att den ska leverera varmvatten till elementen.

Jag får ut typ 20 grader till radiatorerna. Vissa dagar har jag hamrat på vs2 kopplingen bakom ställdonet och fått upp värmen temporärt till typ 40 någon timme. Den kryper den tyvärr tillbaka till 20 grader och vi vaknar upp till ett svinkallt hem.

Här är vad jag har försökt med hittills: motionerat nippeln bakom ställdonet, rengjort samtliga smutsfilter. Laborerat med olika tryck, luftat samtliga radiatorer i omgångar.

Haft ”controllern” i handläge och testat både högt och lågt på den andra ratten. Maxat värmekurvan, sänkt värmekurvan.

Hade en VVS-are här för nån dag sen som spolade igenom och tittade lite, värmen steg då till över 60 grader ut i radiatorerna och vi trodde allt var frid och fröjd. Men nu är vi tillbaka på ruta ett och värmen ut ligger på knappa 22.

Vad kan jag göra för att få bot på denna manick? VVS-Aren hittade inga fel utöver ”den är gammal” och ville kränga på mig en ny växlare för alldeles för mycket pengar.

Nu ställer jag mitt hopp till er på bygga hus: snälla hjälp mig få upp värmen i mitt radhus.

Nedan följer några bilder på min anläggning, det kanske underlättar tänker jag. (Vad gör den gråa knoppen med koppartråden på sig?)
Har du/ni kollat så utegivaren fungerar?

Rusade flödet på fjv kretsen när du tog bort ställdonet för värmekretsen? Och kom det någon värme ut i radiatorerna då?

Tappvarmvatten ska vara ca 55 grader inte kokhett. Du reglerar tappvarmvattnet med det gråa vredet.

Jag körde utan ställdonet inatt, den har inte rört sig alls från sina 22 grader.
Ingen temperatur har rusat tyvärr.

surris surris skrev:
Har du/ni kollat så utegivaren fungerar?

Rusade flödet på fjv kretsen när du tog bort ställdonet för värmekretsen? Och kom det någon värme ut i radiatorerna då?

Tappvarmvatten ska vara ca 55 grader inte kokhett. Du reglerar tappvarmvattnet med det gråa vredet.
Jag har inte tittat på utegivaren, vet inte riktigt vad jag ska titta efter?
Som IT människa had e jag önskat någon form av display där man kan titta igenom olika värden.

Bästa svaret

B Bompyride skrev:
Jag körde utan ställdonet inatt, den har inte rört sig alls från sina 22 grader.
Ingen temperatur har rusat tyvärr.
Då är det troligen fjv-ventilen som ställdonet sitter på som kärvar.

Om du knackar/slår på den när ställdonet är borta och det börjar flöda fjv-vatten så är det garanterat den som spökar.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Då är det troligen fjv-ventilen som ställdonet sitter på som kärvar.

Om du knackar/slår på den när ställdonet är borta och det börjar flöda fjv-vatten så är det garanterat den som spökar.
Nippeln rör sig fritt när man trycker på den, men som du säger är jag också inne på att det kan vara den.
Blir ett byte i morgon när jag kan få tag i en ny.
Jag håller tråden uppdaterad vartefter det händer grejer, fram till dess knackar jag mig till värmen kontinuerligt.

surris
B Bompyride skrev:
Nippeln rör sig fritt när man trycker på den, men som du säger är jag också inne på att det kan vara den.
Blir ett byte i morgon när jag kan få tag i en ny.
Jag håller tråden uppdaterad vartefter det händer grejer, fram till dess knackar jag mig till värmen kontinuerligt.
Händer att dessa ger upp, piggen kan röra sig men flödet kan ändå vara begränsat eller noll. Får du ingen rusning i flödet av fjv när du motionerar ventilen så har den gett upp.

surris surris skrev:
Händer att dessa ger upp, piggen kan röra sig men flödet kan ändå vara begränsat eller noll. Får du ingen rusning i flödet av fjv när du motionerar ventilen så har den gett upp.
Har nu bytt ventilen, värmen gick upp över 50 i stort sett direkt. Nu får vi se om det håller!

Tack för all hjälp så här långt, hade inte trott att jag skulle behöva bli kunnig på det här med värmeväxlare men man blir förvånad över vilka vändningar livet tar.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Helg och återigen svinkallt nu när jag kom hem, värmen höll i ett par dagar iallafall.
Vad är nästa logiska steg att kolla på?

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Uppdatering: har hittat en ventil som satt fast: den som sitter på returen till fjärrvärmen som regleras med en dån där elementtermostat. Den är nu motionerad, återstår att se om temperaturen ökar.

surris
B Bompyride skrev:
Helg och återigen svinkallt nu när jag kom hem, värmen höll i ett par dagar iallafall.
Vad är nästa logiska steg att kolla på?
Om du får värme när ställdonet till värmeventilen är av så är felet på reglersidan. Antingen utegivaren, ställdonet eller reglereneheten.

surris
B Bompyride skrev:
Uppdatering: har hittat en ventil som satt fast: den som sitter på returen till fjärrvärmen som regleras med en dån där elementtermostat. Den är nu motionerad, återstår att se om temperaturen ökar.
Det är en varmhållningsventil. Så att det alltid är lite cirkulation i fjärrvärmeledningen.

surris surris skrev:
Om du får värme när ställdonet till värmeventilen är av så är felet på reglersidan. Antingen utegivaren, ställdonet eller reglereneheten.
Fast jag vet inte om jag verkligen får det, nu har jag kört med ställdonet av ett par dagar och temperaturen dalar ändå efter ettt par timmar.

Har märkt att när jag tömmer systemet för att göra något underhåll så hoppar den igång igen. Är inne på att plattvärmeväxlaren (den under plastdunken kan vara igenkalkad eller på något sätt igensatt. Kan jag vara helt ute och vifta nu eller är jag något på spåren?

Har du kollat så att cirkulationspumpen går, du kan känna på den, är den väldigt varm så kan den ha fastnat och bara står still, då kan man ibland få igång den.
Bryt strömmen, skruva ur skruven (kommer rinna lite vatten), då ser man ett typ skovel hjul, känn så att den går runt, skruva tillbaka och ställ sedan vredet på II strecket, detta är hastigheten, läge 1,2,3 där den nu står är något auto läge. Den ska ev förbruka mindre ström på auto men inget måste, du kan ställa tillbaka sen.

Har du ingen mätare för förbrukning på anläggningen? I den brukar man kunna se 10 olika värden, bla temp in/ut flöde mm på fjärrvärmevattnet. Hur räknas förbrukningen ut som du får på räkningen?

Fallet är nu löst och det var två felande komponenter.
Den första var plattvärmeväxlaren på radiatorsidan som var helt igensatt, jag hade alltså inget flöde alls där.
Den andra var cirkulationspumpen som efter mycket letande hade ett bränt kretskort, vilket ledde till att den gick intermittent.

Efter spolning med högt tryck i plattvärmeväxlaren kom det ut en MASSA svart skit och det började flöda vatten ut på andra sidan.

Pumpen vart jag däremot illa tvungen att byta.

Jag vill återigen tacka för alla bra tips som kom in här! jag har lärt mig betydligt mycket mer av att läsa på byggahus än vad jag har lärt mig efter att ha frågat nu tre olika hantverkare och är oerhört tacksam för att det delas med sig av kunskap som annars verkas hållas rätt hemligt.

Slutet gott allting gott!

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.