Hej,
Jag har bergvärme installerad sedan 2006. Allt har fungerat perfekt fram tills för ett år sedan då jag upptäckt ökande problem med sjunkande nivå av köldbäraren i expansionskärlet. Får kontinuerligt fylla på med ny sprit och hör ett gurglandet ljud som tyder på luft i systemet. Någon som har haft liknande erfarenheter, vad orsaken är och kan tipsa om vilken åtgärd som krävs?
 
F Fredriks Nävar skrev:
Hej,
Jag har bergvärme installerad sedan 2006. Allt har fungerat perfekt fram tills för ett år sedan då jag upptäckt ökande problem med sjunkande nivå av köldbäraren i expansionskärlet. Får kontinuerligt fylla på med ny sprit och hör ett gurglandet ljud som tyder på luft i systemet. Någon som har haft liknande erfarenheter, vad orsaken är och kan tipsa om vilken åtgärd som krävs?
Kan vara läckage. Du får nog provtrycka den.
 
  • Gilla
Fredriks Nävar
  • Laddar…
luktar det sprit där pumpen står? Är det en äldre nibe, så brukar muttrarna på kbrören spricka (tunt gods)
 
  • Gilla
Fredriks Nävar
  • Laddar…
Råkade ut för spräckt mutter på kopplingen vid filtren/ventilerna på ena kb-röret.

Fick den lagad och stabil nivå sedan dess.

IVT pump.
 
  • Gilla
Fredriks Nävar
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
luktar det sprit där pumpen står? Är det en äldre nibe, så brukar muttrarna på kbrören spricka (tunt gods)
Ja en äldre F1215. Ja där luktar det och har nog läckt där ett tag runt båda rören, men ser inga pölar av vätska men gissar att spriten dunstar snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.