Tar en ny fråga ang ett hus jag befinner mig i. Finns en kombipanna i källaren, som dock just nu bara går på eldrift. Eftersom det finns en luftvärmepump i huset också, har jag utgått från att det är den som "lever om". Nu har jag stängt den tillfälligt, men ljudet är kvar. Ett sjungande ljud i hela huset ! 😆 Jag har haft öronproppar när jag sovit pga av detta, men jag trodde det var från luftvärmepumpen. Har lokaliserat detta ljud från källaren, och i närheten av pannan. Kan det vara rören som låter ? Själva pannan är ganska tyst men i rummet bredvid hörs det mer, någon som vet ? 🧐
 
Düsseldorff
Det måste ju vara något som vibrerar. Känt på rören? Alternativt att det blåser som fan ute?
 
namnbyte
Cirkulationspump kan ge ett susande ljud i rören, ifall du har vattenburen värme också. Minns dock inte om det var när den var för lågt eller högt inställd. Tror det var för högt.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Cirkulationspump kan ge ett susande ljud i rören, ifall du har vattenburen värme också. Minns dock inte om det var när den var för lågt eller högt inställd. Tror det var för högt.
Ja det är vattenburen värme. Men elementen är ju tysta. Borde inte dom susa och låta också då ?
 
namnbyte namnbyte skrev:
Cirkulationspump kan ge ett susande ljud i rören, ifall du har vattenburen värme också. Minns dock inte om det var när den var för lågt eller högt inställd. Tror det var för högt.
Du har rätt där. Sänkte cp till lägsta nivå då blev det tyst i kåken. Men får väl se om det går ha så, värmen lär väl bli sämre ut i elementen då antar jag (?).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.