9 963 läst · 16 svar
10k läst
16 svar
Självsvängande framledningstemperatur
Sida 1 av 2
Nu när det börjar bli kallt så råkade jag befinna mig nere vid pannrummet och kunde se att shunten som reglerar temperaturen på framledningen självsvänger. Det är en styrning av märket Tour & Andersson 230 U som styr shunten. Nu när det är 6 grader ute så skall temperaturen vara ca 34 grader. Det verkar inte som att styrningen hittar dit riktigt. Det pendlar mellan 30 och 40 garder. Det beror på att styrningen verkar vara lite för snabb att reglera shunten. När temperaturen gått ner till 30 grader så är shunten helt stängd. Detta upptäcks av styrningen som drar runt armen en bit. Sen väntar den ca 10 sekunder och drar en bit till o s v. När armen har rört sig ca 90 grader så har temperaturen börjat att öka och ökar då ganska snabbt eftersom armen gått runt så långt. Till slut så har temperaturen kommit upp i 40 grader. Styrningen upptäcker att temperaturen har gått förbi börvärdet och börjar stänga, men det är lite för sent. Sen så pendlar det så här fram och tillbaka. Det känns rätt oekonomiskt. Vad man skulle vilja ha är att man kan reglera hur snabbt styrningen skall reagera på en temperaturförändring. Det kan ta flera minuter för temperaturen att stabilisera efter en liten ändring. Ökade på flödet för att få ett lite snabbare system, men det gav ingen direkt skillnad.
Några kommentarer?
Några kommentarer?
Möjliga orsaker:
-Framledningsgivaren sitter för långt ifrån shunten.
-Dålig termisk kontakt mellan rör och framledningsgivare.
-Alla termostater stängda => flödet aldeles för lågt
-Nån annan anledning till lågt flöde.
-Strypning på varmsidan av shunten så att vattnet ut inte blir varmt förrän shunten är nästan helt öppen, och då går det fort
-Fel på styrningen, men den verkar ju funka?
-Framledningsgivaren sitter för långt ifrån shunten.
-Dålig termisk kontakt mellan rör och framledningsgivare.
-Alla termostater stängda => flödet aldeles för lågt
-Nån annan anledning till lågt flöde.
-Strypning på varmsidan av shunten så att vattnet ut inte blir varmt förrän shunten är nästan helt öppen, och då går det fort
-Fel på styrningen, men den verkar ju funka?
Givaren sitter ca 40 cm efter shunten och efter cirkulationspumpen. Ja, det kanske kan vara ide att flytta den närmare shunten. Jag har en "analog" termometer efter cirkulationspumpen. Jag tror faktiskt att den är snabbare är givaren så det kan tyda på att det är dålig termisk kontakt och ev. att givaren sitter för långt bort. Mycket bra tips. De flesta termostater i källaren är helt öppna och flera på övervåningen så flödet borde vara OK. Ingen strypning på shunten vad jag kan se.
Ta 230 u är en utmärk produkt (jag har en själv)
Jag tror inte din givare behöver flyttas.
Däremot fattar jag inte varför temperaturen inte ökar när shunten öppnar lite.
Kan du ha något glapp i shunten?
Rör sig bara ställdonet och inte shunten?
vad har du för temperaturer på vattnet till varma porten?
Låter helt sjukt att shunten öppnar fullt innan det händer något på framledningen?
Kan shunten/ställdonet sinsemellan ha hamnat ett kvarts eller halvvarv fel?(inte omöjligt)
Är shunten rätt kopplad med varma vattnet till rätt port osv.
Kan du få stabil framledningstemperatur om du handshuntar?
Har du alltid haft problem eller har det fungerat bra någon gång?
Jag tror inte din givare behöver flyttas.
Däremot fattar jag inte varför temperaturen inte ökar när shunten öppnar lite.
Kan du ha något glapp i shunten?
Rör sig bara ställdonet och inte shunten?
vad har du för temperaturer på vattnet till varma porten?
Låter helt sjukt att shunten öppnar fullt innan det händer något på framledningen?
Kan shunten/ställdonet sinsemellan ha hamnat ett kvarts eller halvvarv fel?(inte omöjligt)
Är shunten rätt kopplad med varma vattnet till rätt port osv.
Kan du få stabil framledningstemperatur om du handshuntar?
Har du alltid haft problem eller har det fungerat bra någon gång?
Shunten öppnar ca 70-75 grader innan den svänger tillbaka till stängt läge och så pendlar det så. Det är en shunt som går 180 grader vid fullt utslag. Det skall vara minst 60 grader i toppen av tanken som går ut till shunten. Om jag kör manuellt så tycker jag att det blir stabilt, men då får man vänta minst nån minut och ta små steg innan det stabiliserat sig. Tills saken hör också att jag har haft systemet urtappat för några veckor sedan. Kanske det sitter nån luftpropp nånstans som hindrar cirkulation, men det tycker jag verkar osannolikt. Jag har en aning om att det till slut svänger in till rätt läge men att det tar lång tid. Det kanske kan kan bli så här om det blir snabba temperaturförändringar ute och så är det mismatch mellan styrningen och trögheten i systemet. Skall kolla vidare på kopplingarna.
Testade att öppna shunten för fullt. Det gick ut ca 60 grader då. De flesta element blev varma förutom det i hallen. Det blev istället iskallt. Detta element är kopplat till golvvärme, hittar ingen speciell shunt för denna som väl är brukligt för att det inte skall bli för varmt? Nån som kan förklara detta fenomen?
Har fortfarande lite problem med självsvängning. Avvikelsen mot börvärdet är +/- 2 grader nu, så det är mycket bättre än innan. Jag är petig och vill att temperaturen skall svänga in exakt och ligga kvar där. Styrningen går till en motor med beteckningen MMA EVR-M. Denna är förbunden med en hävarm till shunten. Jag funderar på om det går att antingen justera hävarmens längd (krångligt) eller om det på nåt sätt i motorn går att justera hur mycket den skall vrida armen per puls från styrdonet. Detta för att göra det hela lite långsammare.
Du kan i centralen ställa in hur lång slagtid (från ett ändläge till det andra) som din ventilmotor har, detta påverkar hur långa pulser reglercentralen skickar til motorn.
Se gärna till att skriva upp alla inställda värde i centralen, om inte jag minns fel sitter där ett litet batteri som håller kvar värdena vid strömavbrott.
Efter ett antal år fungerar inte det batteriet längre och man kan riskera att förlora inställningar vid ett strömavbrott.
Sedan att få ner regleravvikelsen till "0" är rätt svårt, och pilla inte med ventilen ditt reglersystem skall fixa det så länge inget glaffar eller är löst.
Se gärna till att skriva upp alla inställda värde i centralen, om inte jag minns fel sitter där ett litet batteri som håller kvar värdena vid strömavbrott.
Efter ett antal år fungerar inte det batteriet längre och man kan riskera att förlora inställningar vid ett strömavbrott.
Sedan att få ner regleravvikelsen till "0" är rätt svårt, och pilla inte med ventilen ditt reglersystem skall fixa det så länge inget glaffar eller är löst.
Jag såg att det finns en motor EVR M60 3P som det går att ställa gångtid på. Sen har jag inte sett att det går att ställa in gångtid från min central T&A 230U . Jag har dock sett exempel på nätet där detta är möjligt, både EVR och Danfoss. Jag tror inte det är lönt att byta vare sig motor eller central. Motorn kostar drygt 1000 kr och en central är några tusenlappar. Jag låter det bero, tills att nåt havererar eller om jag vinner på Lotto (om jag nu skulle få för mig att börja spela ).
Skulle ev. kunna gå att bygga nån elektronikmojäng som halverar den tid som armen skall rotera vid en impuls från centralen, alltså halvera impulstiden. Det borde inte vara så jättesvårt. Fast det kan bli lika dyrt som att köpa en ny motor .
Skulle ev. kunna gå att bygga nån elektronikmojäng som halverar den tid som armen skall rotera vid en impuls från centralen, alltså halvera impulstiden. Det borde inte vara så jättesvårt. Fast det kan bli lika dyrt som att köpa en ny motor .