hsd hsd skrev:
Ica självscanning , då väger och etiketterar man frukt å grönt på avdelningen så blippar kunden etiketten direkt
Här brukar det vara kö för att väga ;), det tar tid för vissa att hitta rätt vara men blir kanske bättre om den funktionen byggs ut.
Och sedan har vi charkdisken med kö-lapp och även köp av fisk.
Så för mig är inte självscanning livsviktig fråga och allt har sina fördelar och förändras över tiden. Det är bra att det finns valmöjlighet att göra på det vis som passar.
 
harry73 harry73 skrev:
Man kan inte använda samma kupong mer än en gång,
På vissa butiker kan man faktiskt det.
 
harry73
Jag utgick alltid ifrån att de ska (eller ska kunna) lämna in kupongen till kuponginlösen för att få sina pengar.

Sedan får man ofta skriva namn eller namnteckning på kupongen så att det kan kontrolleras att affären inte fifflar med kupongerna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, butikerna ska ju gå runt och ge vinst också annars är det ingen handlare som är intresserad av att ha dem. Willys, Lidl, Netto osv. behöver låga hyror, lägre bemanning mm. för att de ska gå runt när de har mindre vinst på varorna. Precis som Ikeas varuhus inte ligger i stadskärnorna utan en bra bit ut för att när de byggdes var marken där väldigt billig.
Om ingen vill betala det som krävs för att butiken ska gå runt kommer den butiken att försvinna.

Ingen är beredd att betala mer för att butiken har en dyr hyra. Däremot kan kunderna vara beredda att betala mer eftersom butiken har ett bra läge. Eftersom kunderna är beredda att betala mer på grund av det bättre läget är butiksägaren beredd att betala en högre hyra, vilket gör att markägaren KAN ta en högre hyra.

Så det är inte priserna som är höga på grund av att hyran är hög, utan det är hyran som är hög på grund av att priserna kan vara höga på just den platsen.
 
hsd
OffTopic
I väldigt många städer har hyrorna varit så höga att handlarna övergett centrum för etablering i ytterområden och köplador
Varför har hyrorna varit så höga jo därför att fastighetsägare har kunnat ta ut höga hyror och tomma lokaler inte bekommer ägarna då de får göra avdrag och inte lider ekonomiskt
 
BirgitS
hsd hsd skrev:
Varför har hyrorna varit så höga jo därför att fastighetsägare har kunnat ta ut höga hyror och tomma lokaler inte bekommer ägarna då de får göra avdrag och inte lider ekonomiskt
Nu bor jag i en bostadsrättsförening som har lokaler i bottenvåningen och det är absolut ett problem om någon lokal står tom under lång tid så att hyresintäkterna minskar.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Nu bor jag i en bostadsrättsförening som har lokaler i bottenvåningen och det är absolut ett problem om någon lokal står tom under lång tid så att hyresintäkterna minskar.
Japp det är synd att man inte får göra samma avdrag som förening. Iofs hjälper det väl inte mycket för oss som är små och fristående.
 
hsd hsd skrev:
OffTopic
I väldigt många städer har hyrorna varit så höga att handlarna övergett centrum för etablering i ytterområden och köplador
Varför har hyrorna varit så höga jo därför att fastighetsägare har kunnat ta ut höga hyror och tomma lokaler inte bekommer ägarna då de får göra avdrag och inte lider ekonomiskt
Det bör bekomma ägaren om alla butiker till sist lämnat en "galleria" och inget folk besöker den alls. Omöjligt att ägaren av lokalerna kan göra avdrag så det går ihop.
Säg att exempelvis Entre i Malmö bara blir totaltom (vilket nästan skedde) pga extrema hyror och dålig parkering till kunder. Så finns det ju överhuvudtaget ingen förtjänst i det.
Men du har däremot utgifter om du fortfarande väljer att underhålla och inte låta förfalla.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hsd
Fortfarande ot.

Fastighetsbolagen har som oftast flera fastigheter.....
Det är därför det kan stå tomma hus i centrum, hela rader med tomma skyltfönster
Här finns ett fastighetsbolag som har nittio tomma lägenheter men de annonseras inte, istället byggs nya lägenheter som annonseras innan det första spadtaget gjorts
 
Redigerat:
Jag bara undrar när trådskaparen ska utse trådens bästa svar ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Jag bara undrar när trådskaparen ska utse trådens bästa svar ;)
Ha, ha... Många bra inlägg och intressant diskussion men med över 300 inlägg känns den uppgiften rätt övermäktig. :oops::surprised:
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
Nejdå, välj det här bara.. =P
 
Sammanfattningsvis är det väl:
  • Systemet är inte tillräckligt bra ännu.
  • Haft flera dåliga upplevelser, med många avstämningar/fel etc.
  • Vill betala kontant.
  • Finns inte i närmsta butik.
  • Upplevs ta längre tid,
  • Vill ha mänsklig kontakt i kassan.
  • Inte användarvänligt nog.
  • Blir lätt fel om man är flera som handlar/har barn med sig.
Missade jag något?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Missade jag något?
Alla fördelar! ;):D
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Inventering görs löpande även i större butiker, dessutom är jag övertygad om att beställningar görs av den som ansvarar för avdelningen. Inventering är ett måste, annars står man där med en butik med utgångna varor..
På de flesta butiker idag görs beställningar av ett dataprogram som baserar inköpen på statistik från föregående år och eventuella kampanjer.
Man har då i förhand lagt in att lägsta saldo i hyllan som gör att om ansvarig lägger in att då det är t ex 40 st gott & blandat kvar så ska datorn beställa en kartong.

På så sätt så har man nästan inget lager och alla varor som kommer ska direkt ut i butiken då det finns plats.

I en matvarubutik görs inventeringarna lite olika beroende på vilken avdelning det gäller. Frukt & Grönt inventeras varje eller nästan varje dag medan specialavdelningen och finkem (tvättmedel, hushållsverktyg m.m) göra mer sällan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.