optimum
Ni motståndare. Hade ni en livsmedelsbutik hade ni troligen gått under i er vägran att utvecklas.

Alltid ha bemanning för att klara normal service åt kunderna.
Hålla lika låga priser som de butiker som rationaliserat med självscanning.

Att ni inte provar så får ni se hur länge ni klarar er.
För ni tänker väl ge er personal årlig löneökning men inte höja priserna för då går kunderna till nästa butik.

Eller vad skulle ni göra för att sänka kostnaderna?
 
hsd
Varför är Ica med självscaning dyrare än willys utan skälvscanning
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
optimum
hsd hsd skrev:
Varför är Ica med självscaning dyrare än willys utan skälvscanning
Man kan inte jämföra äpplen med päron.

Inte alls samma utbud och ofta budgetalternativ.
Jag är ibland på Willys och visst finns det varor som är billigare.
Så även på ÖoB, Lidel mm
 
hsd
Här har willys bättre utbud än ica
 
BirgitS
Willys brukar väl mest finnas där det är billiga hyror jämfört med Ica som ligger mitt i bostadsområden.
 
harry73
optimum optimum skrev:
Ni motståndare. Hade ni en livsmedelsbutik hade ni troligen gått under i er vägran att utvecklas.

Alltid ha bemanning för att klara normal service åt kunderna.
Hålla lika låga priser som de butiker som rationaliserat med självscanning.

Att ni inte provar så får ni se hur länge ni klarar er.
För ni tänker väl ge er personal årlig löneökning men inte höja priserna för då går kunderna till nästa butik.

Eller vad skulle ni göra för att sänka kostnaderna?
Jag är inte motståndare till självscanning, jag väljer bara att inte använda det när jag har valet. Jag hoppas du förstår skillnaden.
Sedan tror jag att självscanning bara är lönsamt för de större butiker.
 
  • Gilla
Bigfoot och 3 till
  • Laddar…
Samma här, har anslutit mig till självskanning för massor av år sen, gör nya försök flera gånger per år men nej tycker ändå det är meckigare än att gå genom kassan.
@optimum det handlar inte om fientlighet mot ny teknik-endast om bekvämlighet.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 4 till
  • Laddar…
A
Det här med kontanter och säkerhet är ett intressant ämne i sig. Ni som anser att kontanter är säkrare för er, hur tänker ni när det kommer till handlarna och bankerna?

Jag bodde ett tag i ett område med tre stora seniorboenden. Där fanns en liten jourlivs. De fick alltid hantera stora mängder kontanter. Många äldre handlade mjölk, kaffe och Trisslott och langade fram femhundringar. Klart de krävde växel i blandade valörer. Dessutom ville de gärna plocka ut pensionen i kassan. Den butiken var helt osannolikt drabbad av rån, och de som jobbade där var inte lite bittra på alla sedlar och snorungar på moppe som ville ha lite extra fickpengar.

Det var länge sen man hörde handlarna gnälla på kortavgifter. De flesta verkar ha insett vilket stor fördel det är att slippa hantera kontanter, med allt vad det innebär. Och de yrkeskriminella har fått söka andra inkomstkällor än värdetransporter på fredagseftermiddagarna.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Samma här, har anslutit mig till självskanning för massor av år sen, gör nya försök flera gånger per år men nej tycker ändå det är meckigare än att gå genom kassan.
@optimum det handlar inte om fientlighet mot ny teknik-endast om bekvämlighet.
Vad är det du upplever som meckigare med självscanning?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Willys brukar väl mest finnas där det är billiga hyror jämfört med Ica som ligger mitt i bostadsområden.
Det har inget med hyror att göra. Allting kostar så mycket som någon vill betala. Kunderna på Ica är beredda att betala lite mer än kunderna på Willys, helt enkelt.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ni motståndare. Hade ni en livsmedelsbutik hade ni troligen gått under i er vägran att utvecklas.

Alltid ha bemanning för att klara normal service åt kunderna.
Hålla lika låga priser som de butiker som rationaliserat med självscanning.

Att ni inte provar så får ni se hur länge ni klarar er.
För ni tänker väl ge er personal årlig löneökning men inte höja priserna för då går kunderna till nästa butik.

Eller vad skulle ni göra för att sänka kostnaderna?
Det stämmer ju inte heller.
Vi har både hemköp (större) och en liten ica butik (som du knappt kommer in i med barnvagn)
Båda butiksägarna är förmögna.
Ingen av dem har scanning, hemköp började förra veckan med varuautomater för tobak.
Den lilla ica butiken tror jag vann "bästa ica butiken" i sverige 2019. Han höjer dessutom sin omsättning varenda år. Utan att modernisera.

Din längtan däremot gör folk arbetslösa och att de kommer i misär då du vill att du ska automatisera och sätta in robotar som ersättare i alla butiker.


Butikerna drar ju folk på att de håller en hög service till oss. För annars hade de varit utdöda sen många år då det bara är 15 minuters färd till en stor maxi, coop, kvantum och city gross.
Nä handla du kinaskit så handlar jag direkt i butik så jag försöker se till att butiksarbetare får ha kvar jobben.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A andersmc skrev:
Det har inget med hyror att göra. Allting kostar så mycket som någon vill betala. Kunderna på Ica är beredda att betala lite mer än kunderna på Willys, helt enkelt.
Nja, butikerna ska ju gå runt och ge vinst också annars är det ingen handlare som är intresserad av att ha dem. Willys, Lidl, Netto osv. behöver låga hyror, lägre bemanning mm. för att de ska gå runt när de har mindre vinst på varorna. Precis som Ikeas varuhus inte ligger i stadskärnorna utan en bra bit ut för att när de byggdes var marken där väldigt billig.
 
A Andy78 skrev:
Vad är det du upplever som meckigare med självscanning?
småsaker egentligen men irriterande nog för att jag ska välja kassan.
Blir mindre flyt i handlingen med att stanna upp och blippa istället för att bara glida förbi och stoppa ner varan i vagnen.
Vid frukt o grönt ska du till vågen, leta fram din vara, väga och slutligen blippa den.
Det blir alltid (nja, snarare 7av10 gånger) någon vara eller kupong som inte kan skannas så du måste ändå vänta på kassören för att komma vidare.
Finns inga lotter så jag måste ändå till kassan när jag vill ha det.

Upplever inte problemet att det blir rörigt i kassarna eller att det är bråttom att packa vid kassan. Jag lägger upp allt i den ordningen jag vill ha det, först frys, sen kyl, torrvaror, förråd/kem och sist ömtåligt. Brukar bli 1 kasse var utom på mejeri där det blir 2 eller 3.
 
Tycker det är bekvämt att låta någon i ksssn scanna mina varor "det är servis", bara plocka saker ner i korgen å gå vidare.

Sen finns inte självscsning här där jag bor, finns ksnske bara på större orter.
 
hsd
Ica självscanning , då väger och etiketterar man frukt å grönt på avdelningen så blippar kunden etiketten direkt
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.