Just det säger ju inte så mycket dock. Jag har gått runt med kort med ca 100kkr i plånboken både ute i Europa och i övriga världen utan att någon brydde sig. Och väskor med prylar till ett värde av ca en miljon i Thailand, USA och Belgien utan att någon lyfte ett öga. Inget av det syntes ju.
Tror snarare rånrisken är större med kontanter, det krävs 0 tekniskt kunnande för att få användning för dem och man lämnar inget digitalt spår efter sig när man använder dem...
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ingen aning. Jag gick runt på en stor centralstation i Europa med 120.000 i kontanter i byxfickan och ingen brydde sig. Det syns inte. Och va lugn, det handlade inte om penningtvätt utan om bilköp.
Jag har alltid korten i byxfickan. Syns inte och det är stöldsäkert.
 
useless useless skrev:
Jag har alltid korten i byxfickan. Syns inte och det är stöldsäkert.
Har du inte hört talas om ficktjuvar?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har du inte hört talas om ficktjuvar?
Du menar att de får med korten av misstag när de stjäl fickan?

Jag vet en del som inte kör självscanning för att barnen ställer till det...
 
  • Haha
Pytt och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Fenomenet med självskanning kallas för Mcdonaldisering (vedertaget begrepp inom organisationsteorin), idén att rationalisera allting till minsta beståndsdel och bryta ner allt uns av mänsklighet i produktionskedjan.

Det är inget nyskapande framtidstänk utan ett återgång till den organisationsteori som bland andra Frederic Taylor och Henry Ford byggde upp under tidigt 1900-tal. Tanken att människan är en enhet, en utbytbar del i ett större maskineri. Det är inte ett samhälle som jag vill ha och inget att eftersträva överhuvutaget. Jag vill mötas av en människa när jag handlar och därför står jag gärna i kö nån minut längre, så bråttom har jag inte.
Prova att självscanna finns alltid en människa där.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Svartarbete och penningtvätt.
Det är väl de vanligast skrönor om dom som betalar kontant.
Nej, men mig ger det en skön känsla av säkerhet att ha en sedelbunt i fickan och då menar jag inte den vanliga plånboken som de flesta rännar omkring med utan en sedelbunt i byxfickan. Stöldsäkert, diskret, anonymt, oberoende av elektriska hjälpmedel. Man kan köpa vad som helst i alla lägen.
Stöldsäkert? Det du förklarar är ju precis tvärtom.
 
optimum
Kan det vara så att motståndare till självscanning tidigare jobbat på eller har nära anhörig på gamla tidernas systembolag och fått ändra sin roll på jobbet?
Eviga mantrat: "Det var bättre förr"

Nuförtiden är det "självplock" snart självscanning hoppas jag.

Svartvit bild på en gammal butik med manuell kassa och flaskhyllor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.systembolagethistoria.se/teman/ursprunget/1955---systembolaget-grundas/
 
optimum optimum skrev:
Kan det vara så att motståndare till självscanning tidigare jobbat på eller har nära anhörig på gamla tidernas systembolag och fått ändra sin roll på jobbet?
Eviga mantrat: "Det var bättre förr"

Nuförtiden är det "självplock" snart självscanning hoppas jag.

[bild]

[länk]
Ungefär så där såg det ju ut på bolaget i början av 90-talet också, innan ölavdelningen blev det första självplocket.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M
Så länge det inte lyser ”jag har gott ställt” om en så är väl risken för rån mindre. Jag har aldrig på mig Patek Philippe nautilus när jag reser utomlands tex.
Idag har ju vi kommit till utvecklingen även i Sverige att man slår ihjäl folk för en mobiltelefon, även om vi inte kommit lika långt som många andra länder i antal per capita. Så ur den aspekten kanske självscanning, eller iaf. kortbetalning är att föredra i den civiliserade delen av världen.
Jag brukar försöka leva efter alla gamla talesätt som finns. ”Det man inte ser har man inte ont av” kanske passar in när det gäller att ha en fet plånbok som man dock inte skyltar med. Tyvärr så är detta vi måste leva med i ett ickekommunistiskt styrt land där eget arbete och framgång än så länge lönar sig. Den late som vill ha allt gratis kommer alltid att vara motpart i denna ekvation.
 
harry73 harry73 skrev:
Eller så tar man med en bunt kuponger och använder dom vid flera köptillfällen. De brukar ha lång hållbarhet
Det var ju ett knep jag inte tänkt på, och som absolut talar till självskanningens fördel! Det är ju mycket svårare att behålla och återanvända en kupong till nästa gång, om man måste lämna in den till kassörskan!
 
B b8q skrev:
Det var ju ett knep jag inte tänkt på, och som absolut talar till självskanningens fördel! Det är ju mycket svårare att behålla och återanvända en kupong till nästa gång, om man måste lämna in den till kassörskan!
Betalautomaten på min butik äter upp kupongerna när den läser av dem.
 
harry73
Man kan inte använda samma kupong mer än en gång, men man kan ta med 10, 20 eller 30 kuponger och ta med dom hem
 
Det jobbiga med vanliga kassan är att folk ska ta upp kön med att diskutera en massa än att betala "det ska vara rabatt på räkorna" där dom fått betala ett korrekt pris eftersom det inte läst på skylten att rabatten gäller icas eller cops egna räkor.

Och kön växer.
I självscanning kan man låta folk stå och dividera medans man hugger en kassa själv.
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Man kan inte använda samma kupong mer än en gång, men man kan ta med 10, 20 eller 30 kuponger och ta med dom hem
Går utmärkt att använda samma kupong då det är samma EAN-kod på hela bunten.
 
tttomten TomasJor skrev:
Går utmärkt att använda samma kupong då det är samma EAN-kod på hela bunten.
Inte när automaten slukar kupongen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.