Alfredo Alfredo skrev:
Alla fördelar! ;):D
Haha, ja jag gillar ju självscanningen och använder den hela tiden, men tänkte om man skulle försöka svara på TS fråga från början här. :p
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
harry73
När jag jobbade i en livsmedelsbutik för 25 år sen hade vi redan datorgenererade beställningar baserade på försäljningssiffror.
Beställningen gjordes två gånger i veckan och då gick man med en handdator genom affären och kollade om man behövde anpassa lagerstatus för alla tomma och överfulla hyllor. Då var det inte så noggrann att föra in exakt rätt antal kvarvarande varor.
En gång per år hade vi en riktig inventering och räknade alla varor.
 
Pytt Pytt skrev:
Haha, ja jag gillar ju självscanningen och använder den hela tiden, men tänkte om man skulle försöka svara på TS fråga från början här. :p
Ja där fick jag... :oops::oops::oops:
 
optimum optimum skrev:
Jag tror inte det finns några stormarknader kvar om 30 år, troligen bort långt tidigare.
Vi ser redan hur mer och mer handel flyttar till näthandel.
3 av 4 köp på apotek gör vi hos oss via nätet idag.
Betydligt billigare.
3 av 4 köp av elektronikprylar gör jag idag via nätet.
Orsak, betydligt större utbud och lägre priser.
Länge sedan jag köpte ny dator och bildskärm i butik.
Än så länge köper vi livsmedel i livsmedelsbutik men scannar då varorna själva.
Troligen blir det så längre fram att det man vill se på först kommer man köpa i typ gårdsbutiker.

Idag plockas fortfarande en del varor av människor som skickas till kunder. Inom snar framtid kommer allt plockas av robotar.
Om du får tillfälle så besök gärna något större butiks centrallager och se utvecklingen själv. Kläder plockas fortfarande av människohänder men inte länge till.
VARNER utanför Trollhättan är ett intressant ställe att besöka om du har möjlighet, Där är lagerhanteringen långt automatiserad. Mycket långt.
Där finns kläder från t.ex. Dressman och Cubus samt ett antal andra märken.

Den som tror det går stoppa denna utvecklingen har fel.
Ville bara återkomma med det här om näthandel.
Du skriver att vi troligtvis får åka till gårdsbutiker för att se våra varor.
Citygross försökte med det, men de misslyckades fatalt. Att de bygger enorma stormarknader utan att kolla av efterfrågan är väl en annan sak.
Men jag vågar nästan satsa en hundring på att om 30 år har vi fortfarande vissa stormarknader kvar ändå. Garanterat så handlar vi inte maten via nätet.
Men självscanningen är trevlig dock.

Citat
Bakom förlusten ligger bland annat olönsamma stormarknader och misslyckad e-handelssatsning.

https://www.expressen.se/kvallsposten/skanska-matjatten-tvingas-banta-efter-stora-forluster/
 
Butiker där kunderna kräver extra hjälp kommer dock aldrig få samma lönsamhet som där man hjälper till själv och kommer därmed behöva ta mer betalt för varorna.

Se utvecklingen som något positivt.
Ni lite äldre kommer nog ihåg hur det var på systembolaget förr. Då fick man ställa sig i en kö och expediten fick gå och hämta de varor man skulle ha. Nu går man runt och plockar och väljer själv. Imorgon troligen självscannat.
Till exempel när man går runt och väljer öl. man plockar 1 sådan burk, 1 sådan flaska och kanske 2 av samma osv. Fullständigt otänkbart förr för då hade nog expediten blivit vansinnig eller de som stod bakom i kön. Nej då blev det 6 burkar av samma sort. 6 pripps blå, hur kul var det?[/QUOTE]
optimum optimum skrev:
Ni lite äldre kommer nog ihåg hur det var på systembolaget förr. Då fick man ställa sig i en kö och expediten fick gå och hämta de varor man skulle ha. Nu går man runt och plockar och väljer själv.
optimum optimum skrev:
För de tankspridda och mentalt klena är det väl bra att man fortfarande kan få hjälp av någon som scannar dina varor.

Butiker där kunderna kräver extra hjälp kommer dock aldrig få samma lönsamhet som där man hjälper till själv och kommer därmed behöva ta mer betalt för varorna.

Se utvecklingen som något positivt.
Ni lite äldre kommer nog ihåg hur det var på systembolaget förr. Då fick man ställa sig i en kö och expediten fick gå och hämta de varor man skulle ha. Nu går man runt och plockar och väljer själv. Imorgon troligen självscannat.
Till exempel när man går runt och väljer öl. man plockar 1 sådan burk, 1 sådan flaska och kanske 2 av samma osv. Fullständigt otänkbart förr för då hade nog expediten blivit vansinnig eller de som stod bakom i kön. Nej då blev det 6 burkar av samma sort. 6 pripps blå, hur kul var det?
hsd hsd skrev:
Svårbevisat, hur tror Du att butiker gör vid fel
Någon som minns "En halv böj"?
 
Redigerat:
K Kickan42 skrev:
Butiker där kunderna kräver extra hjälp kommer dock aldrig få samma lönsamhet som där man hjälper till själv och kommer därmed behöva ta mer betalt för varorna.

Se utvecklingen som något positivt.
Ni lite äldre kommer nog ihåg hur det var på systembolaget förr. Då fick man ställa sig i en kö och expediten fick gå och hämta de varor man skulle ha. Nu går man runt och plockar och väljer själv. Imorgon troligen självscannat.
Till exempel när man går runt och väljer öl. man plockar 1 sådan burk, 1 sådan flaska och kanske 2 av samma osv. Fullständigt otänkbart förr för då hade nog expediten blivit vansinnig eller de som stod bakom i kön. Nej då blev det 6 burkar av samma sort. 6 pripps blå, hur kul var det?


Någon som minns "En halv böj"?[/QUOTE]
Såklart. Hälften av ett helrör.
 
hsd
K Kickan42 skrev:
Butiker där kunderna kräver extra hjälp kommer dock aldrig få samma lönsamhet som där man hjälper till själv och kommer därmed behöva ta mer betalt för varorna.

Se utvecklingen som något positivt.
Ni lite äldre kommer nog ihåg hur det var på systembolaget förr. Då fick man ställa sig i en kö och expediten fick gå och hämta de varor man skulle ha. Nu går man runt och plockar och väljer själv. Imorgon troligen självscannat.
Till exempel när man går runt och väljer öl. man plockar 1 sådan burk, 1 sådan flaska och kanske 2 av samma osv. Fullständigt otänkbart förr för då hade nog expediten blivit vansinnig eller de som stod bakom i kön. Nej då blev det 6 burkar av samma sort. 6 pripps blå, hur kul var det?


Någon som minns "En halv böj"?[/QUOTE]
En kvarting Explorer
låg direkt under kassan så expediten gjorde en halv böj när den togs fram
 
Systembolaget var ju även tidiga med avstämning med sina röda lampor på kassaapparaterna som slumpvis tände sig för kontroll;)
 
MultiMan
 
  • Haha
thomas33
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Någon som minns "En halv böj"?
Såklart. Hälften av ett helrör.[/QUOTE]
Tror oxå att personalen hade den direkt under disken, därav bara böja seg ner ”en halv böj”
 
hsd
MultiMan MultiMan skrev:
[media]
Har en affisch med Cornelis där han har ett "blåöga"
 
  • Gilla
Kickan42
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Någon som minns "En halv böj"?
En kvarting Explorer
låg direkt under kassan så expediten gjorde en halv böj när den togs fram[/QUOTE]
Nästan rätt. Expediten fick böja sig lika mycket för ett helrör som för ett halvrör. "Halv" beskrev inte hur mycket expediten fick böja sig men vad han fick upp med det, ett halvrör eller ett helrör.
 
  • Gilla
Kickan42
  • Laddar…
Skulle inte uppskatta att butiken kartlägger mina matvanor och anpassar reklamen till mina matvanor. Om jag har fult upp och ofta är ute och nattsuddar med mina vänner vilket resulterar i att jag ofta käkar fiskpinnar skulle det sluta med att jag bara får reklam på fiskpinnar eller så får jag förslag på grönsaker för att jag äter för lite grönsaker. Misstänker att butiken försöker pracka på mig varor som butiken har för mycket av eller så försöker butiken smyga på mig allt dyrare varor för att öka sin vinst.
Nä jag vill göra mina egna val och känna att jag har full koll på mitt liv och mina vanor.
Ps. Ställde frågan på detta forum om tvättråd för tungtäcken. Och vad kan jag se till höger på denna sida+ Jo reklam för tungtäcken
 
N nallepu skrev:
Skulle inte uppskatta att butiken kartlägger mina matvanor och anpassar reklamen till mina matvanor. Om jag har fult upp och ofta är ute och nattsuddar med mina vänner vilket resulterar i att jag ofta käkar fiskpinnar skulle det sluta med att jag bara får reklam på fiskpinnar eller så får jag förslag på grönsaker för att jag äter för lite grönsaker. Misstänker att butiken försöker pracka på mig varor som butiken har för mycket av eller så försöker butiken smyga på mig allt dyrare varor för att öka sin vinst.
Nä jag vill göra mina egna val och känna att jag har full koll på mitt liv och mina vanor.
Ps. Ställde frågan på detta forum om tvättråd för tungtäcken. Och vad kan jag se till höger på denna sida+ Jo reklam för tungtäcken
Reklamen ica skickar ut är ibland erbjudanden på sånt som vi handlar ofta. Ibland saker som liknar det vi handlar till bra pris. Någon gång har jag fått något helt skevt, kommer inte ihåg vad det var men vi hade aldrig handlat eller kommer handla det.
Men det är majoritet av varor vi handlar som mest faktiskt så jag tycker det är helt ok. Men sen är jag lite av en rabattjägare med. Om jag inte kan komma över 70-80 spänn i rabatt per veckorhandlign så blir jag bara sur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.