Jag håller på att köpa en självnivellerande horisontell och vertikal syftningslaser. Jag köper gärna kvalité om det er bättre. Någon som vet något om dessa:
- Bosch BL 2L Professional
- Bosch PCL 1
- Black & Decker LZR6

Är den proffesionella till Bosch något bättre enn t.ex. Black & Deckers?

Kanske någon som har tips till andra märken också?

Mikael_L
Skil har en som möjligen har samma innehåll som den gröna Boschen. Skil är ju ett dotterbolag till Bosch, och ofta är det dyrare att tillverka 2 olika hårdvaror än att helt enkelt sälja densamma billigare i lågprisprodukten. Skil är några hundringar billigare.

Jag vet alltså inte om det är så, men på Bauhaus har jag kört igång båda bredvid varandra och ljusstyrkan uppfattade jag som lika och själva mekanismen inne såg rätt lik ut (vill jag minnas, det var ett tag sen nu).

Mikael_L
Tamoliner från Jula.
Det finns några här på forumet som är nöjda med tamon. Tamo har även en till vertikal stråle i 90gr mot den andra. Bra om man vill använda till att kakla/klinkra med koll av den räta vinkeln.

Billigare självnivellerande pass hittar du på COOP (Kellen), Bauhaus har ett eget, Jula har ett 600:-, Harald Nyborg. Kellen-passet från COOP har jag provat i butiken, antingen hade dom ett otroligt starkt ljus i butiken eller så är det passet svagt, jag såg inte strålen på väggen mer än ca 5 meter ifrån. När jag körde Bosch och Skilpasset inne på Bauhaus såg jag strålen bortåt 15m bort, samma med Tamoliner inne hos Jula. Men som sagt, det kan vara stor skillnad på ljuset inne i varuhusen, det är omöjligt att avgöra. Men jag vill nämna det iaf, så du kan ta ställning till det.

Sen kommer jag inte på något fler pass i Bosch/Skil/B&D priskategorin.

Går man lite uppåt i pris hittar du bl.a. Gizmo ( http://www.bewag.se/prodkat2003/sida04/sid4.pdf ), GeoFennel, DeWalt, Hilti. De två sista vet jag inte om dom har linjelaser. Egentligen finns det väl nästan hur mycket som helst, men jag kastar ut några märken jag känner till.

Själv har jag en Fennel FL40, trelinjers. Samma koncept som Tamoliner och Gizmo triliner. Köpt begagnad av en byggare, annars hade jag varit för snål.

Mikael_L
Tips för att underlätta valet.

1. Fundera på vilka linjer du vill ha:
Ett kors rakt fram, bra till kakelvägg, köksinredning, reglar, fönster och dörröppningar och karmar, sätta upp hyllor, garderober osv.

En 90° lodlinje, hjälper vid plattläggning och klinker och ev tak och ev för att regla upp väggar i 90° (eventuellt för att det är inte säkert att du placera lasern på ngn vettig plats så du har användning av linjerna).

Bauhaus-lasern har kryss i taket, jag har hellre 90° linjer på golvet...

2. Vilken ljusstyrka behöver du?:
Ingen av dessa lasrar fungerar egentligen utomhus, till nöds kan man använda dom mot kvällen till, tillsammans med laserglasögon.
Men jag misstänker att de svagare lasrarna kan få svårt inomhus om man har starkt byggljus och försöker lysa på väggar flera meter bort. Linjen på golvet blir svag = stort problem med en ljussvag laser.

Mikael_L
Slutligen, det viktigaste; Noggrannheten, det är ju ändå ett "mätinstrument".

Självnivellerande känns som det helt självklara, iaf för mig.
Att ha en laser där man först måste mickla på och försöka få själva lasern i lod, sen vara noggrann med själva jobbet och i slutänden ändå vara rädd att man fumlade till det när man lodade in själva passet ..., tja en sån laser skulle jag inte använda ofta.
Är det bara att ställa dit lasern, slå på den och direkt använda linjen, då blir den nog till mycket hjälp!

Jag kan se två problemområden med en självnivellerande noggrannhet och reproducerbarhet.

Noggrannheten borde gå att kontrollera genom att:
1. Testa den lodräta linjen mot en lodlina.
2. Testa den vägräta linjen genom att lysa på två pinnar någon meter från varandra se bild, markera linjens läge, slutligen ställa lasern på andra sidan och kontrollera hur mycket linjens lutning skiljer sig.

Med reproducerbarhet menar jag om lasern antar samma läge varje gång man flyttat på den.

Om lasern har någon noggrannhet angiven så ska man ju kunna reklamera den utan diskussion om man själv mäter upp sämre värden.

Slutligen misstänker jag att det finns något kinaföretag bakom själva innanmätet till väldigt många av dessa (framförallt de billiga) produkter. Generellt sett är jag inte direkt orolig att ens de billiga prylarna ska vara alltför onoggranna, men köpte jag Kellens 300kronors pass skulle jag testa det, åtminstånde mot lodlina, vilket går snabbt att testa.

• Laser-alignment.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är på jakt efter en kryss laser men har svårt att bestämma mig.

Tänker nog försöka importera den.

Det står i mellan Dewalt dw087k eller Bosch BL 2L + BS 150
Fördelen men dewalten är att jag hittat den på lite import sidor.
Boschen är jag mer sugen för den har tre bent stativ o det verkar mycket smidigare.

Så vad ska man ta ? ska ha den till hemmet

Redigerat:
_Fredrik_ skrev:
Är på jakt efter en kryss laser men har svårt att bestämma mig.

Tänker nog försöka importera den.

Det står i mellan Dewalt dw087k eller Bosch BL 2L + BS 150
Fördelen men dewalten är att jag hittat den på lite import sidor.
Boschen är jag mer sugen för den har tre bent stativ o det verkar mycket smidigare.

Så vad ska man ta ? ska ha den till hemmet
Vilken blev det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.