Hej alla. Jag börjar lära mig mer och mer om Svenska hus med forumet, och tack för det.

Familjen har nyligen flyttat tillbaka till Sverige ifrån Sacramento, Kalifornien, och köpt hus här. Eftersom jag har alltid bott i varma CA, förutom för 2 korta år i Sverige för nästan 20 år sen, jag har en ganska häftigt inlärningskurva framför mig.

Huset som vi köpte hade från början oljepannan med element för värme, och självdrag genom en kanal i skorsten.

Bergvärmepump (med samma elementer) har ersätts pannan, och någon gång tidigare har självdragkanal vid skorsten täckts över med en tunn plåt. Som jag ser det nu, finns ingen riktigt ventilation system i huset.

Borde jag, för tillfälig, koppla upp självdragskanalerna så att vi får någon friskt luft i huset i vintras? Kommer vi att förlorar för mycket värme? Eller kommer det att fungerar inte så bra eftersom skorstenen är inte like varm som det skulle bli med oljepannan. Jag öppnade täck-plåtan igår och det drog lite, men jag har inga siffror på själva flödet.

Och med tänke på framtident, är den "bästa" alternativet en FTX system?

Huset ser ut så här:

Typ: År 1947 Villa, 1 plan med källare + oinredd vind (skulle vilja bo här uppe i framtiden)
Rum: 3, varav 1 sovrum
Boarea: ca 71 kvm

Vinden har inga element, men däremot har källare några, fast källaren är inte isolerat som huset är.

Tack för all hjälp, och jag ber ursäkt med grammatiska fel. That's a learning curve all of its own.

- Jesús
 
R
Alltid lite problem när en panna bytes till värmepump , den stora ventilationen i källaren avtar markant ,,det med fukt kan uppstå men inte säkert , Det finns säkert en ventil i pannrummet och i andra rum , kopplar du bort pannan från skorstenen så blir det bättre , det med självdrag i skorstenen ökar på vintern , skorstenen blir alltid ( varm ) uppvärmd av luften i huset
Det med plåt på skorsten kan vara för att det inte ska regna in i den , men det är många hus som inte har det , så bort med den
så blir det ventilation men inte så mycket som när pannan var i drift
 
Tack för svaret. Jag kommer kolla upp vad saknas av kanaldelarna. Plåtan var alltså inte på toppen av skorsten, utan in i huset där luften ska ut genom skorstenen. Jag förstår vad du menar med regnet. Jag försöker ladda upp en bild så ni ser. Tejpen byttas till svart då jag tog bort det fina "originala" gråa när jag kollade vad det var för konstigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.