Hej!

Vi har nyligen flyttat till ett hus med självdrag. Undervåningen har två fönster likt dessa:

Fönster med självdragsventil sett från insidan, med persienner delvis öppna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanvåningen dessa:

Ventilationsventil på ett fönster i ett hus med självdragssystem, används för lufttillförsel och för att förbättra inomhusklimatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utöver det har vi paxventiler i badrummen samt stora fönster som öppnas vid dusch, mekanisk köksfläkt samt passiv fläkt i grovköv och kallvind.

Jag vill hemskt gärna göra rätt här och förstå, men just nu förstår jag inte tilluften. Är det endast dessa två fönster på nedanvåningen som ger tilluft?

Flera av ventilerna på ovanvåningen var stängda - detta kan väl omöjligt vara bra? Samtidigt, borde det inte innebära att det blir väldigt kallt på vintern ifall dessa ventiler är öppna, eller spelar det mindre roll när det är frånluftsventiler?

Inte noterat att luften känns "dålig" eller någon fukt/kondens vid fönster.

BirgitS
B Betongo skrev:
Flera av ventilerna på ovanvåningen var stängda - detta kan väl omöjligt vara bra?
Alldeles riktigt.
B Betongo skrev:
Utöver det har vi paxventiler i badrummen samt stora fönster som öppnas vid dusch, mekanisk köksfläkt samt passiv fläkt i grovköv och kallvind.
Vad menar du med paxventil och passiv fläkt?
Pax är ett varumärke för fläktar, menar du att det sitter en Pax-fläkt i badrummet?
Går den då för jämnan eller bara bara när belysningen är tänd där inne (eller något liknande)?
B Betongo skrev:
Är det endast dessa två fönster på nedanvåningen som ger tilluft?
Det beror på om de andra fönstren är täta eller inte. Under början av 70-talet var det otätt kring fönstren och luft kom in där. Sen ska det inte vara tilluft i kök, badrum, tvättstuga, hall, klädkammare, förråd etc. utan bara i rum där man vistas under en längre tid som sov- och vardagsrum. Tvärtom med frånluft.
B Betongo skrev:
Flera av ventilerna på ovanvåningen var stängda - detta kan väl omöjligt vara bra?
Samtidigt, borde det inte innebära att det blir väldigt kallt på vintern ifall dessa ventiler är öppna, eller spelar det mindre roll när det är frånluftsventiler?
I vilka rum sitter ventilerna?
Hur vet du att det är frånluftsventiler?

BirgitS BirgitS skrev:
Alldeles riktigt.

Vad menar du med paxventil och passiv fläkt?
Pax är ett varumärke för fläktar, menar du att det sitter en Pax-fläkt i badrummet?
Går den då för jämnan eller bara bara när belysningen är tänd där inne (eller något liknande)?

Det beror på om de andra fönstren är täta eller inte. Under början av 70-talet var det otätt kring fönstren och luft kom in där. Sen ska det inte vara tilluft i kök, badrum, tvättstuga, hall, klädkammare, förråd etc. utan bara i rum där man vistas under en längre tid som sov- och vardagsrum. Tvärtom med frånluft.

I vilka rum sitter ventilerna?
Hur vet du att det är frånluftsventiler?
Paxventil som går vid dusch (fuktsensor) samt när lampan tänds en stund. Passiv fläkt = rund ventil i taket.

Ventiler sitter i sovrummen. Efter att ha funderat ett tag så tror jag att alla fönsterventiler (sovrum, sovrum, sovrum ovanvåning och vardagsrum nere på bottenplan) är tillluft och det enda frånluft är badrum (ovan, elektrik pax och fönster), badrum (nedan, elektrisk pax och fönster) och kök, kan det stämma?

Kan det blivit någon påverkat i huset av att dessa fönsterventilerna varit stängda under en (kortare) tid? Fönster har varit öppna under hela sommarmånaderna. Ingen kondens, ingen dålig lukt men ovanvåningen har känts lite instängd senaste veckan - framförallt när vi eldat i kaminen på bottenplan.

Redigerat:
BirgitS
B Betongo skrev:
Passiv fläkt = rund ventil i taket.
En fläkt har alltid en motor.
En ventil kallas inte för fläkt utan ventil eller ventilationsdon.
B Betongo skrev:
Efter att ha funderat ett tag så tror jag att alla fönsterventiler (sovrum, sovrum, sovrum ovanvåning och vardagsrum nere på bottenplan) är tillluft och det enda frånluft är badrum (ovan, elektrik pax och fönster), badrum (nedan, elektrisk pax och fönster) och kök, kan det stämma?
Det är så det är tänkt att fungera men när fläktar bara går korta stunder så är det inte säkert att luften går i önskad riktning genom ventilerna, vilket innebär att ventiler i sovrum på övre planet kan börja fungera som frånluftsventiler. Vill man ha bra ventilation med en bra riktning på luften i alla rum så behöver man ha kontinuerligt gående fläktar i badrum, kök, tvättstuga och andra rum som "smutsar" ner luften.
B Betongo skrev:
Kan det blivit någon påverkat i huset av att dessa fönsterventilerna varit stängda under en (kortare) tid?
Knappast.
B Betongo skrev:
Fönster har varit öppna under hela sommarmånaderna. Ingen kondens, ingen dålig lukt men ovanvåningen har känts lite instängd senaste veckan.
Det senare är ju typiskt när ventilationen inte fungerar som den ska.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En fläkt har alltid en motor.
En ventil kallas inte för fläkt utan ventil eller ventilationsdon.

Det är så det är tänkt att fungera men när fläktar bara går korta stunder så är det inte säkert att luften går i önskad riktning genom ventilerna, vilket innebär att ventiler i sovrum på övre planet kan börja fungera som frånluftsventiler. Vill man ha bra ventilation med en bra riktning på luften i alla rum så behöver man ha kontinuerligt gående fläktar i badrum, kök, tvättstuga och andra rum som "smutsar" ner luften.

Knappast.

Det senare är ju typiskt när ventilationen inte fungerar som den ska.
Stort tack för utförliga svar. Är fortfarande ny husägare så vill gärna läsa mig in på alla moment noga. Vi kan låta pax-fläkten gå konstant, den enda nackdelen är att det låter lite.

Det var en felskrivning av mig, jag menade ventil - inte fläkt :)

B Betongo skrev:
Hej!

Vi har nyligen flyttat till ett hus med självdrag. Undervåningen har två fönster likt dessa:

[bild]

Ovanvåningen dessa:

[bild]

Jag vill hemskt gärna göra rätt här och förstå, men just nu förstår jag inte tilluften. Är det endast dessa två fönster på nedanvåningen som ger tilluft?

Flera av ventilerna på ovanvåningen var stängda - detta kan väl omöjligt vara bra? Samtidigt, borde det inte innebära att det blir väldigt kallt på vintern ifall dessa ventiler är öppna, eller spelar det mindre roll när det är frånluftsventiler?

Inte noterat att luften känns "dålig" eller någon fukt/kondens vid fönster.
Jag tycker tilluften är enkel att förstå, luften kommer in via spalt ventilerna.

Frånluften, den "passiva fläkten" är svårare att förstå om huset inte har nån varm murstock, har ditt hus inte mekanisk frånluft ?

F fribygg skrev:
Jag tycker tilluften är enkel att förstå, luften kommer in via spalt ventilerna.

Frånluften, den "passiva fläkten" är svårare att förstå om huset inte har nån varm murstock, har ditt hus inte mekanisk frånluft ?
Det var en felskrivning av mig. Vi har mekanisk frånluft i badrum och kök, grovköket har endast en ventil (rund kåpa i taket). Vi har köpt en pax-fläkt för att sätta där också.

En sak med paxfläkten är väl att den endast snurrar vid fukt eller om man tänder lampan. Sätter jag den i ett konstant läge snurrar den på maxhastighet konstant.

BirgitS
B Betongo skrev:
Är fortfarande ny husägare så vill gärna läsa mig in på alla moment noga. Vi kan låta pax-fläkten gå konstant, den enda nackdelen är att det låter lite.
Det finns en särskild Pax-fläkt (Calima) som är gjord för att gå ständigt och öka farten när luftfuktigheten ökar. Motsv. modell finns hos Fresh också. De är då gjorda för att låta lite när de går.

Med en ständigt gående fläkt i badrummet är det viktigt att det inte finns någon annan (öppen) ventil i badrummet utan luften ska sugas in i badrummet från sov- och vardagsrum. Luften måste alltså kunna passera under/över dörrarna.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns en särskild Pax-fläkt (Calima) som är gjord för att gå ständigt och öka farten när luftfuktigheten ökar. Motsv. modell finns hos Fresh också. De är då gjorda för att låta lite när de går.

Med en ständigt gående fläkt i badrummet är det viktigt att det inte finns någon annan (öppen) ventil i badrummet utan luften ska sugas in i badrummet från sov- och vardagsrum. Luften måste alltså kunna passera under/över dörrarna.
Aha! Kollar om vi kan lösa en sådan. Just nu har vi Passad.

B Betongo skrev:
Aha! Kollar om vi kan lösa en sådan. Just nu har vi Passad.
Jag köpte en Calima för två veckor sedan. Den är sagolikt tyst och man kan konfigurera den att bete sig som man vill genom en app. Jag rekommenderar den varmt!
Den går på lågvarv (nästan ohörbart) hela tiden (om man vill) och det har gett oss märkbart bättre luft i badrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.