Vi har ett attefallshus på drygt 20 kvm. Det är ordentligt isolerat, treglasfönster osv. Ska fungera som boende varannan vecka. Värmen kommer från två oljefyllda element. Det är ett enda stort rum. Inget kök, inget badrum.

Ska ordna med friskluft/ventilation. Vill ha självdrag. Fungerar inte det på sikt får jag lösa något annat.

Hur många ventiler, vad för typ av ventil ska jag ha och hur ska de placeras? Bifogar bilder på hela rummet. Elementen ska sitta under de två fönsterna på långsidan (norr). Den andra långsidan har inga fönster.

Tror jag har täckt upp alla förutsättningar nu.
 
  • Ommålad tomrum, stege, fönster, korg, målarutrustning, ljus, obonad golv, renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ommålat rum under renovering, spillda målarverktyg och material, utsikt mot en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonteandersson skrev:
Vi har ett attefallshus på drygt 20 kvm. Det är ordentligt isolerat, treglasfönster osv. Ska fungera som boende varannan vecka. Värmen kommer från två oljefyllda element. Det är ett enda stort rum. Inget kök, inget badrum.

Ska ordna med friskluft/ventilation. Vill ha självdrag. Fungerar inte det på sikt får jag lösa något annat.

Hur många ventiler, vad för typ av ventil ska jag ha och hur ska de placeras? Bifogar bilder på hela rummet. Elementen ska sitta under de två fönsterna på långsidan (norr). Den andra långsidan har inga fönster.

Tror jag har täckt upp alla förutsättningar nu.
Jag hade plcerat en lägre ventil just ovan elementet vid fönstret och en vid nocken på andra gavelns.

Vore det inte bättre med ett lite större element än 2 st?
 
BirgitS
Om det oftast blåser i en viss riktning där huset står kan det vara bra att se till att vindriktningen utomhus sammanfaller med riktningen på luften inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.