1 340 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Självbygga hus på spekulation
Medlem
· Västergötland
· 130 inlägg
Vi har precis fått klart två villatomter i utkanten av ett relativt attraktivt område en bit utanför en större stad. Tomterna har styckats av från vår fastighet som är på ett par hektar. Plats finns det alltså. Planen var att sälja tomterna antingen till en hustillverkare eller släppa ut obundna på marknaden. Dagens situation gör tomtförsäljning svår och troligen lär det ta något år innan det ens är lönt att försöka igen.
Tomter i området ligger på knappa miljonen om de är bundna till en hustillverkare och nånstans mellan 1,1-1,4 miljoner om de är obundna. Det byggts några nya hus precis i grannskapet, så det är ett bra område.
Jag skulle uppskatta kommentarer på ett alternativ:
Jag är 59 och hade tänkt gå i pension om några år, vid 62-63. Alternativet är att gå i pension nu och självbygga ett hus på den ena tomten. Antingen sälja vår befintliga hus och bo i det nya, eller direkt sälja det nybyggda huset. Jag har kunskaperna, kontakterna och utrustningen (det enda som saknas är en grävmaskin). Tiden skulle finnas om jag redan nu går i pension. Vi har ekonomin att finansiera ett bygge.
Hur skulle ni tänkt?
Tomter i området ligger på knappa miljonen om de är bundna till en hustillverkare och nånstans mellan 1,1-1,4 miljoner om de är obundna. Det byggts några nya hus precis i grannskapet, så det är ett bra område.
Jag är 59 och hade tänkt gå i pension om några år, vid 62-63. Alternativet är att gå i pension nu och självbygga ett hus på den ena tomten. Antingen sälja vår befintliga hus och bo i det nya, eller direkt sälja det nybyggda huset. Jag har kunskaperna, kontakterna och utrustningen (det enda som saknas är en grävmaskin). Tiden skulle finnas om jag redan nu går i pension. Vi har ekonomin att finansiera ett bygge.
Hur skulle ni tänkt?
Om ni har planer på att bygga ett nytt "drömhus" för pensionen så låter det alternativet helt klart intressant.N Nisse Hult64 skrev:Vi har precis fått klart två villatomter i utkanten av ett relativt attraktivt område en bit utanför en större stad. Tomterna har styckats av från vår fastighet som är på ett par hektar. Plats finns det alltså. Planen var att sälja tomterna antingen till en hustillverkare eller släppa ut obundna på marknaden. Dagens situation gör tomtförsäljning svår och troligen lär det ta något år innan det ens är lönt att försöka igen.
Hur skulle ni tänkt?
Dessutom får du en ursäkt att köpa en grävmaskin.
Annars skulle jag nog överväga att låta tomterna vila. När marknaden går upp igen så bör väl priserna knappast ha gått ned. Om det dessutom byggs av andra i området kan de ju bli än attraktivare och öka rejält i värde.
Att bygga för framtida försäljning på spekulation kommer ni nog tjäna pengar på, men frågan är om vinsten kommer bli lika hög och riskerna är betydligt högre. Om det däremot är ett genuint intresse och något som du ser fram mot att sysselsätta dig med som pensionär för att hålla igång så blir ju kalkylen annorlunda. Då är det väl bara att köra på.
Moderator
· Stockholm
· 52 870 inlägg
Känns som helt fel tid för spekulationsbyggande. Man bör ju då räkna med någon form av "worst case". Så räkna med att priserna är minst 30% lägre när huset är färdigbyggt. Allt över det får man se som bonus. Och det kan nog i värsta fall bli ännu sämre.