Hej alla forumvänner!

Har fått mycket hjälp av alla trådar över åren, fantastiskt vad mycket erfarenhet som finns samlad på ett ställe!

Nu är det däremot dags för mig att be om hjälp, då vi märkt en beteendeförändring på vår frys.

För drygt ett år sedan köpte vi ny frys, en Bosch Serie 4 (BOSCH - GSN36VBFP - Frysskåp (bosch-home.se)), som vi varit väldigt nöjda med. Den har varit väldigt tyst och diskret där den står...

De senaste 4-5 dagarna har den dock börjat låta mer och oftare. Varje timme (ibland kanske oftare) går den igång och låter i ca 15-25min. Har försökt att mäta ljudnivån med mobilen, och hamnar på ca 40dB(A), vilket då är precis inom spec. Jag har lokaliserat ljudet till självavfrostningsmodulen, som sitter i taket inne i frysen. Den tystnar nämligen så snart jag öppnar dörren, men det är tydligt att ljudet kommer därifrån. Jag kan tänka mig att ljudnivån kanske ändå är Ok, men så ofta som den går har verkligen blivit störande.

Har försökt att göra de självtest som finns i manualen (vad nu de skulle visa???) men den säger att allt är Ok.
Beteendet sticker ut från hur frysen har varit tidigare, så jag blir inte riktigt klok på vad felet kan vara.

Någon här kanske har en idé på om det här är normalt eller inte?

- Hur ofta ska självavfrostningen normalt gå igång?
- Vad kan trigga en onormal frekvens av självavfrostning?
- Något jag kan göra eller undersöka själv?

Skulle vara jättefint att få lite inspiration innan jag ringen en servicetekniker.

Stort tack på förhand för all hjälp!

Har du provat att frosta av frysen ?

A
W WäschötaMange skrev:
Hej alla forumvänner!

Har fått mycket hjälp av alla trådar över åren, fantastiskt vad mycket erfarenhet som finns samlad på ett ställe!

Nu är det däremot dags för mig att be om hjälp, då vi märkt en beteendeförändring på vår frys.

För drygt ett år sedan köpte vi ny frys, en Bosch Serie 4 (BOSCH - GSN36VBFP - Frysskåp (bosch-home.se)), som vi varit väldigt nöjda med. Den har varit väldigt tyst och diskret där den står...

De senaste 4-5 dagarna har den dock börjat låta mer och oftare. Varje timme (ibland kanske oftare) går den igång och låter i ca 15-25min. Har försökt att mäta ljudnivån med mobilen, och hamnar på ca 40dB(A), vilket då är precis inom spec. Jag har lokaliserat ljudet till självavfrostningsmodulen, som sitter i taket inne i frysen. Den tystnar nämligen så snart jag öppnar dörren, men det är tydligt att ljudet kommer därifrån. Jag kan tänka mig att ljudnivån kanske ändå är Ok, men så ofta som den går har verkligen blivit störande.

Har försökt att göra de självtest som finns i manualen (vad nu de skulle visa???) men den säger att allt är Ok.
Beteendet sticker ut från hur frysen har varit tidigare, så jag blir inte riktigt klok på vad felet kan vara.

Någon här kanske har en idé på om det här är normalt eller inte?

- Hur ofta ska självavfrostningen normalt gå igång?
- Vad kan trigga en onormal frekvens av självavfrostning?
- Något jag kan göra eller undersöka själv?

Skulle vara jättefint att få lite inspiration innan jag ringen en servicetekniker.

Stort tack på förhand för all hjälp!
troligen är det fläkten som går emot isen

det enklaste och någorlunda snabbaste är att du tömmer frysen helt, drar ur sladden och lämnar dörren öppen i 2 dygn innan du startar den igen då bör självavfrostniningen fungera normalt igen

Vonelffors Vonelffors skrev:
Har du provat att frosta av frysen ?

Hej!
Du menar att jag ska frosta av den trotts att den har självavfrostning?

Nu går avfrostningen i 30min, sedan är den tyst i 30…

/Mange

Ja, ibland kan det behövas. Ljudet du förmodligen hör är fläkten som slår mot is. Fläkten stannar varje gång man öppnar dörren. Stäng av skåpet i minst 48h för att vara säker på att all is är borta.

electroluxaren skrev:
troligen är det fläkten som går emot isen

det enklaste och någorlunda snabbaste är att du tömmer frysen helt, drar ur sladden och lämnar dörren öppen i 2 dygn innan du startar den igen då bör självavfrostniningen fungera normalt igen
Stort tack! ska pröva det så snart jag hittat ngn plats att lägga allt gott som är infrusen (alternativt blir det storfrossa här ett par dagar :rofl:).

Det låter dock som att fläkten som att fläkten går, men är det så mycket is/frost i kasetten att det triggar så frekvent gång?
Kan man göra ngt för att undvika att det händer?

/Mange

Här var det snabba svar

Då förstår jag bättre vad det kan vara.

Stort tack!

Antingen har någon i familjen glömt dörren öppen en längre stund eller så har du problem avfrostningsdelen.

W WäschötaMange skrev:
Här var det snabba svar

Då förstår jag bättre vad det kan vara.

Stort tack!
Dra fram frysen när du frost av så du har koll på skålen på baksidan. Kan komma en hel del vatten

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Dra fram frysen när du frost av så du har koll på skålen på baksidan. Kan komma en hel del vatten
Yes, det ska vi göra!
Återkommer om det inte hjälper.

stort tack igen!

Hej!

Lite återkoppling.
I det här fallet var det tyvärr inte is som var problemet utan glapp i cirkulationsfläkten.

Vi hade en servicetekniker här som bytte den på garantin.

Så slutet gott, allt gott.

Tack igen för tipsen!

mvh, Magnus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.