Hallå,

Har ju gjort lite löpande uppdateringar i "vad har du gjort med verktyg o maskiner idag" -tråden vad gäller renoveringen av min bandsåg. Allt har gått som på räls fram till det var dags att provsåga.

Sågen är en Lini, gjutjärnsstomme och 350mm solida aluhjul. Direktdriven på motoraxeln. Ser ut så här naken.

En Lini bandsåg med gjutjärnsstomme och aluhjul står utan sågblad i ett verkstadsrum med verktyg och maskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första sågningen med medföljande 6mm blad slutade som i bilden nedan. Bladets kvalitet eller skick hade jag inte koll på men det kändes skumt i sågningen. Det kom i självsvängning (typ som en gitarrsträng) med några sek mellanrum för att därefter återgå till normalläge. Sågningen kändes "studsig". Bladspänning och matningshastighet och tjocklek på ämnet inverkade aningen men det var kanske 10-20% bättre på ena eller andra hållet, ingen markant skillnad.

En träbit med ojämnt sågade vågmönster indikerar problem med bandsågen som beskrivs i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anyways, nya blad var på väg från tuffsaw och igår provade jag dom. Det betedde sig ungefär som 6mm bladet. Studsar och hamnar i resonans följt av korta perioder utan resonans.

Försökte filma eländet, det här är efter jag stoppat sågen och den får självsnurra, tydligast syns svängninsfenomenet vid 44 sek men ni ser att klingan är oskarp i hela videon. Det är också ett ganska påtalande sjungande/gnisslande ljud i sågen.

[video]https://youtu.be/AtEXCmYCSD8[/video]

(varför syns inte filmen som en film när man klickar på infoga video?)

Så, vad göra. Här är lite tankar till felkällor och möjliga åtgärder. Vissa är väldigt tidskrävande så jag vill ha lite input innan vi kör igång.

* Bladspänning. Ny fjäder monterad och 6mm bladet uppvisar större problem än 15mm bladet så tror inte detta är problemet. Jag har minst lika hög spänning som på min Inca.

* Hjulens rundhet. Undre hjulet slår på kanske 0.5-0.7mm vad gäller rundhet. Detta ska jag försöka slipa till. Tycker dock inte det är så mycket att det borde ge sådana problem som jag ser.

* Hjulbalansering. Det är en stor urborrning i både övre o nedre hjul, antar det är för balansering. Ser ingen direkt obalans om jag snurrar hjulen för hand och låter de stanna. Dock, med sågen igång och klinga monterad så snurrar klingan ibland baklänges typ ett halvt varv efter den stannat. Que?

* Gummit. Ser ok ut, är slipat med sadpapper och inga direkta ojämnheter. Bombering ca 0.5mm. Har provat att tracka bladet både på centrum och framkant, ingen skillnad.

* Koplanaritet. Hjulen är i linje med varandra inom 0.5mm med bladet spänt.

* Lager. Motoraxeln tickar lite när man roterar för hand. Inga glapp i varken övre eller nedre hjulens lager. Ganska stort projekt att byta lager och de kostar en del så detta vill jag inte ge mig på i första taget.

* Underredet. Har läst om underrede som hamnat i resonans, ska prova att stoppa gummi mellan såg o underrede. Daniel vad heter dom klossarna du ställde spånfläkten på?

Fler idéer??
 
Spontant tycker jag 0,5-0,7 mm "orundhet" låter ganska mycket. Om det gäller båda hjulen och dessutom diametrarna skiljer en aning (i gummit, troligen inte i alu) så resulterar det ju i att avvikelsen i vertikalplanet mellan övre och undre hjul kommer variera med tiden. Förstärkt med andra fenomen du nämner skulle det kunna vara boven? Har du bytt gummi lr är det original?
 
Bladstyrningarna verkar inte ansatta på filmen.
Varför är de inte I kontakt med bladet?
Kan du öka eller sänka bladhastigheten?
 
Tycker också att orundheten låter som den mest troliga felkällan. Det borde också kunna förklara fenomenet att bladet går en bit baklänges efter att det stannar. Detta eftersom bladspänningen kommer variera beroende på hur hjulen står i förhållande till varandra


EDIT: Fel ovan! Bladspänningen kommer variera beroende på hur det orunda hjulet är roterat..
 
Workingclasshero skrev:
Bladstyrningarna verkar inte ansatta på filmen.
Varför är de inte I kontakt med bladet?
Kan du öka eller sänka bladhastigheten?
Det är medvetet för att klingan ska få löpa fritt under filmen. Problemet avhjälps aningen med styrningarna men även om jag nollar dom så vibrerar klingan för mycket.

@er andra. Ja det verkar vettigt när ni skriver det. Undre hjulet är lättslipat, ska fixa till en jigg. Övre är däremot ganska trixigt men det ser med blotta ögat rundare ut än undre. Och ja det är väl gummit som är orunt antar jag.

Gummit är original, det är bara slipat. Har inte torkat och ser OK ut så slipper helst den proceduren.
 
Redigerat:
Jag tror att jag har läst i Lonnie Birds bok om detta, i det fallet för att hitta den rätta bladspänningen. Man skulle hitta spänningen då bladet kommer i självsvängning och sedan höja eller sänka till det upphörde. Tyvärr minns jag inte vilket det var. Jag vet tyvärr inte exakt var min bok befinner sig.
 
Vad är det för lager i den? Jag tror inte det är de som orsakar vibrationerna men på mina bandsågar har de vart lätta att byta.

För att slipa övre hjulet är det lättast att göra en jigg som slipar på undre delen av hjulet. Tänk en minidomkraft med v-format slippapper i toppen
 
Tja, "vanliga" kullager, dubbeltätade. Övre lagerna är kanske inte så knepiga (måste dock knacka loss en fjädrande rörpinne som jag ser framför mig kommer skapa onödigt högt blodtryck att få dit igen då det är väldigt trångt där den sitter.

Undre hjulet sitter direkt på motoraxeln så jag måste in i motorn o rodda för att byta lager. Gjorde jag på min bordsåg men det var lite småtrixigt om jag minns rätt.

OK, jag är med på hur du menar till övre hjulet.
 
mattiasp skrev:
Jag tror att jag har läst i Lonnie Birds bok om detta, i det fallet för att hitta den rätta bladspänningen. Man skulle hitta spänningen då bladet kommer i självsvängning och sedan höja eller sänka till det upphörde. Tyvärr minns jag inte vilket det var. Jag vet tyvärr inte exakt var min bok befinner sig.
Hittade denna artikeln av nämnda Bird http://www.finewoodworking.com/2012/11/09/setting-bandsaw-blade-tension

Lite bla bla men det han skriver om absoluta spänningstal är intressant. "200 lb. of force pulling on a 1/4-in.-wide by 0.025-in.-thick blade to create 25,000 psi of tension. Conversely, a 3/4-in.-wide by 0.032-in.-thick blade will require approximately 800 lb"

Det stämmer riktigt uselt med vad Wandel kom fram till https://woodgears.ca/bandsaw/tension.html "On my homemade bandsaw, I was able to get the tension up to 150 pounds, whereas I thought it could do 200 pounds. But 150 pounds on my home made wooden bandsaw is still more than twice as much as my cast iron framed 14" bandsaw."

Så, Lonnie rekommenderar 200 Pounds (ca 90kg) för ett 6mm blad medan Wandel aldrig har lyckats spänna sin 14" såg till mer än 65 Pounds.

En hund begraven här.

Dock visar min såg inte riktiga tecken på för låg spänning, typiskt ett bågformat snitt. Mina snitt är raka men vibrerande.
 
Sågade du med sågen innan du började renovera? Oavsett bör nog underredet och om underredet står på någon liten hjul-vagn uteslutas innan du lägger för mycket energi på något annat..
 
Ola C skrev:
Det är medvetet för att klingan ska få löpa fritt under filmen. Problemet avhjälps aningen med styrningarna men även om jag nollar dom så vibrerar klingan för mycket.

@er andra. Ja det verkar vettigt när ni skriver det. Undre hjulet är lättslipat, ska fixa till en jigg. Övre är däremot ganska trixigt men det ser med blotta ögat rundare ut än undre. Och ja det är väl gummit som är orunt antar jag.

Gummit är original, det är bara slipat. Har inte torkat och ser OK ut så slipper helst den proceduren.
Ser fram emot att se din slipjigg Ola. Och det är där du ska börja tycker jag. Har du mätklocka att kontrollera resultatet med?
 
Frustrator skrev:
Sågade du med sågen innan du började renovera?
Prova innan moddning! Vad är det för fegisfasoner du förordar? :sly:
 
Frustrator skrev:
Sågade du med sågen innan du började renovera? Oavsett bör nog underredet och om underredet står på någon liten hjul-vagn uteslutas innan du lägger för mycket energi på något annat..
Nä, startade bara den o såg att den snurrade o inte lät konstigt. Konstaterade att bladet verkade för långt alt skruven till fjädern för kort. Ska se om jag kan lägga nåt dämpande mellan såg o underrede.
 
nanowire skrev:
Ser fram emot att se din slipjigg Ola. Och det är där du ska börja tycker jag. Har du mätklocka att kontrollera resultatet med?
Har jag en mätklocka? Sover Dolly Parton på rygg?

Tror jag har 4 digitala och 3 analoga:) Det här kommer inte bli nån fancy jigg, får se vad det blir.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Har jag en mätklocka? Sover Dolly Parton på rygg?

Tror jag har 4 digitala och 3 analoga:) Det här kommer inte bli nån fancy jigg, får se vad det blir.
Som jag misstänkte; du har inte en mätklocka. Det jag undrade var nog egentligen hur du kom fram till 0,5-0,7 mm :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.