Har sedan en tid tillbaka märkt en sak inne i badrummet. I taket ( som är vitmålad innertakspanel, och kvistlackad) ser det ut som att någon sprayat med typ matolja, det är ett litet område på typ 10x10 cm några gula fläckar. det är ytligt och går att torka bort, då är det som sirap till konsistensen. Det dyker upp nya fläckområden med jämna mellanrum men alla i badrummet. Senast igår upptäckte jag ett nytt område och med 4 st bananflugor som satt fast i kleten... nån som har en aning om vad det kan vara för något??
Min fru hade en gång i tiden en lägenhet som före henne hade bebotts av ett par storrökare. Hyresvärden var lite för snål för att sanera lägenheten enligt konstens alla regler utan nöjde sig med att bara måla om. I just badrummet uppstod då hårda gul-bruna droppar i taket efter en tid. Efter lite utredning kom man fram till att det var nikotin som med hjälp av vattenångan fällde ut från de bakomliggande lagren. Taket målades om igen men efter cirka ett år hade nya droppar bildats eftersom ingen spärrfärg hade använts.
Lägenheten hade väggar och tak av betong så det fanns ingen kåda eller liknande som skulle kunna vara orsaken. Har TS eller någon tidigare ägare kanske rökt inomhus och då framförallt i badet så kanske det kan vara orsaken.
Lägenheten hade väggar och tak av betong så det fanns ingen kåda eller liknande som skulle kunna vara orsaken. Har TS eller någon tidigare ägare kanske rökt inomhus och då framförallt i badet så kanske det kan vara orsaken.
Nä, inte 17 är det kåda inte. Antingen har det runnit igenom något ovanifrån, eller så är det helt enkelt kondens.
Nej, vete sjutton vad det är, men kåda brukar bli mycket gulare när det "rinner igenom" våt färg, vi har så på många ställen ute i stugan där vi slarvade lite med lackningen på all vägg- och takpanel innan vi målade brutet vitt...
- Kan det vara något som läcker ut ur färgen, lösningsmedel eller t o m vatten med något i, om det är vattenbaserad färg?
- Kan det vara något som läcker ut ur färgen, lösningsmedel eller t o m vatten med något i, om det är vattenbaserad färg?
hmmm... mysteriet tätnar... 😄 nja kommer faktiskt inte ihåg vad det är för färg. uppträder inte ovanför badkaret eller duschen heller utan mitt i badrummet. kan det vara nån insekt som lockar till sig intet ont anande flugor för att fånga och äta tro? äeh som sagt var jag har ingen aning, men skumt är det!
Kondens kan uppstå varsomhelst i taket, det behöver inte vara ovanför bad/dusch. Jag tror att det är det.