Festool VS600 står iaf på min önskelista. Klarar 5 olika förbindningstyper (fingersinkning i två storlekar, tappförbindning och halvt dold laxstjärtsinkning i två storlekar) och en arbetsbredd på upp till 650 mm.
Jag har varken sett den ena, eller den andra, i verkligheten men hittills har jag alltid blivit imponerad av detaljlösningarna på Festools maskiner. Men så var det ju priset också...

jag har festools sinktillsats ...den är kanon bra ;)

krillek: nu är jag nyfiken, har tittat på festools VS600 ett tag nu så jag vill gärna veta vad som gör leights så mycket flexiblare?

/Kent

Freebrave skrev:
Tänk på hur breda lådor du vill göra! Clas Ohlssons är 300mm medan Festtool är 600mm. Lika så är Leigs aggregat 600mm från Toolbox.
Snarare hur höga lådor man vill ha eller? Man gör väl sinkningen på kortsidan? Jag har inte tänkt sinka fast botten utan bara fräsa ett spår.

Givetvis finns det kalasbra prylar för 4-5000 kr, men det går bort i det här fallet. Så jag frågar som Leif... om det finns nån som provat Classes modell eller nån i liknande prisklass.

Mvh,
T

kastrom skrev:
krillek: nu är jag nyfiken, har tittat på festools VS600 ett tag nu så jag vill gärna veta vad som gör leights så mycket flexiblare?

/Kent
Den har justerbar indelning vilket gör att du kan fräsa med olika storlek och delning på stjärt/tapp i ett och samma stycke. Här är ett exempel på något som är svårt att göra med Festojiggen:

1054938177.jpg

Hur smala pins (och därmed avståndet mellan stjärtarna) styrs egentligen enbart av tjockleken på skaftet till fräsen.

d4-howto-halfblind-7-large.gif

Här är en annan bra bild som visar vad Krillek menar.

Mr_T skrev:
Nån som har erfarenhet av denna?
Funkar den OK? Finns det bättre alternativ?
Ska försöka göra några lådor och då synes detta vara ett lämpligt verktyg.

[bild]

[länk]

Tack,
T
Jag är också mycket nyfiken på CO:s sinkningsapparat. Jag förstår bara inte riktigt hur man använder den. Någon som vet om det finns bra instruktioner på webben någonstans.

Annars hittade jag en bra länk som visar hur man kan göra perfekta 'finger joints' utan en en sinkningsapparat:

http://www.diynetwork.com/diy/ww_decorative_furnishings/article/0,2049,DIY_14441_2278099,00.html

Bästa sättet att lära sig hur man laxfogar eller skapar snygga fogar är: fintandad såg och stämjärn! Då kommer det med automatik hur man använder en sinkningstillsats. Då förstår man placering, fräsverktyg och hur resultatet blir innan man börjar. Man förstår då också hur man räknar för att fogen skall börja och sluta på rätt ställe.

Jodå, jag har och kör ibland just med CO's tillsats, den funkar kanon, dock är det lite pyssel med att ställa in den, räkna med en timme och en del spillbitar men sen är det en baggis.
Excenterlåsningen är underbar till skillnad mot de som man måste skruva.

Leigh är i en klass för sig (Rolls Royce) men man bör tänka på att man måste byta stål mellan momenten där så jag gissar att ställtiden nog inte är så liten...

Sockerlådssinkningen som visas på "diynetwork" m fl ställen är snygg men det tar "en stund" att bygga jiggarna men det funkar både på bordscirkelsåg ("dado"-klinga underlättar), fräsbord och andra varianter med handöverfräs.

Det finns rätt mycket bra mtrl och tips på de amerikanska siterna om detta mm, de är otroligt påhittiga på att använda handöverfräsen på sätt som man inte trodde är möjligt.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.