5 466 läst · 8 svar
5k läst
8 svar
Sinkjigg - fräs
Jag är ute efter en fräsjigg för att göra sk. "dovetails". Som jag förstått så vill man ha en Leigh, men kanske inte just betala för en för att leka lite. Jag ska bara prova att fräsa lite fogar och se om det är något för mig, men vill inte ha något som är värdelöst.
Det finns en del olika modeller som sagt, och jag har sneglat på Wolfcrafts och undrar om någon har något att säga om den.
Vidare har jag även tittat på DeWalts DE6212. Där står det beskrivet "8mm shank dovetail & straight cutters (¼" GB)". Krävs det kanske en DeWalt-fräs för att kunna använda den, eller kan jag använda vilken maskin som helt som tar 8mm stål?
Det finns en del olika modeller som sagt, och jag har sneglat på Wolfcrafts och undrar om någon har något att säga om den.
Vidare har jag även tittat på DeWalts DE6212. Där står det beskrivet "8mm shank dovetail & straight cutters (¼" GB)". Krävs det kanske en DeWalt-fräs för att kunna använda den, eller kan jag använda vilken maskin som helt som tar 8mm stål?
Produkter som diskuteras: "Wolfcrafts"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Jag har använt Leigh DR4, som fungerade som en dröm, dock rätt meckigt att ställa in. Jag tror (utan större erfarenheter av andra sinkjiggar) att den största skillnaden gentemot andra sinkjiggar med fasta profiler är att du själv kan ställa in avstånd mellan sinkorna med Leigh:en, vilket gör att du kan placera ut dem snyggt oavsett höjd på ämnena som ska sinkas.
Utan att veta så har jag mycket svårt att se vad som skulle göra att enbart DWs handöverfräsar skulle passa deras sinkjigg. Leighen styrde efter kopierring (det tror jag alla gör) och hade funkat med vilken handöverfräs som helst.
Utan att veta så har jag mycket svårt att se vad som skulle göra att enbart DWs handöverfräsar skulle passa deras sinkjigg. Leighen styrde efter kopierring (det tror jag alla gör) och hade funkat med vilken handöverfräs som helst.
Utan att veta särskilt mycket alls om fräsar så dristar jag mig till att undra om inte man använder olika kopierringar till jiggarna. Alltså en DeWalt-ring till nämnd DeWalt-jigg, där ringen endast passar deras egna fräs. Kan det vara möjligt, eller är jag ute och cyklar?
Har aldrig hört talas om något sådant och tycker inte att det låter särskilt troligt. Men jag vill inte lova något.Fluxor skrev:
Fluxor - Du är ute och cyklar! Heeej dåå! d^_^bFluxor skrev:
Har en Leigh själv och det är alltså en kopier-ring som följer med sink maskinen. Sen behöver du en adapter till din fräs och dess kommer i mängder av versioner, mer om dessa på Leigh's hemsida. Den köper du mao separat.
Har du frågor om Leigh så kan du maila dem direkt - Deras service är helt absurt bra!
Vad gäller fräsen så är den trixig att ställa in men när du väl noterat alla inställningar så går den som en dröm och det är lätt att repetera arbetet. Leight är ju underbar just för att du kan placera din tails som du vill. You-tube har många fina filmer i ämnet...
Fråga om det är ngt mer...
Olika tillverkare försöker låsa en till olika saker. Leigh tilverkar jiggar som skall passa till alla tillverkares fräsmaskiner. Deras kopierringar följer standardmått (om man jobbar i tum). Däremot är deras dovetail fräs i en speciell vinkel som hänger ihop med deras dovetail fingrar, så de låser dig till att köpa deras frässtål (men bara de för dovetail).Fluxor skrev:
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har för mig att Trend också gör en jigg där man själv bestämmer avståndet mellan sinkorna. Betydligt billigare.
Festool har en speciell kopierring till sin VS-600, men den går förstås att skruva fast på någon annan fräs med
lite tricks.
Festool har en speciell kopierring till sin VS-600, men den går förstås att skruva fast på någon annan fräs med
lite tricks.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bosch 12v kantfräs - finns kopierhylsa?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Prisvärd CNC fräs för stora MDF skivor för en "fattig" 17-åring?
Vilken handöverfräs? 1-hands eller 2-hands
Stor fräs med litet anhåll - tänker jag rätt?
Var köpa bra fräs-bits?
Möbelsnickeri