KristoferL skrev:
Jag har just fått hem och börjat titta lite på mitt larm, ett SPC 4320 3.1. Det jag tycker ser lite mystiskt ut är att jag inte ser någonstans på kretskortet att det sitter en RF-mottagare, i alla fall inte där det står RF-reciever.

Någon som vet om den sitter på något annat sätt i 3.1-modellen (eftersom 3.1 ska ha inbyggd RF)
När jag var och pratade med min säljare hos en elgrossist blev han lite fundersam när han var inne på simens hemsida och såg att spc 4320-3.1 skulle innehålla RF, ännu ner fundersam blev han bör han såg utpriset. Han ringde simens och fick till svar att 4320-3.1-pc är modellen som innehöll RF. Han/simens menade att en inbyggd RF inte får så bra räckvidd i plåtlåda, därför är 4320 med inbyggd RF med plastlock, alltså PC. Så risken är att du fått en utan RF. Prisskillnad mellan 4320-3.1 och 4320-3.1-pc var 350kr som är en rimlig skillnad med eller utan RF. Så det kan vara felskrivet på Siemens hemsida. Jag väntar på min 4320-3.1-pc och får den nästa vecka.
 
Håller med dig, men man kan tycka att din leverantör får ta tillbaka produkten om den inte uppfyller vad specen säger.
 
Själv var jag väldigt tydlig i offertförfrågan och i min beställning att det skulle vara med inbyggd RF, så jag returnerar om det inte blir rätt...
 
Efter mycket om och men och flera telefonsamtal så blev det ett köp av en extra RF-modul med extern antenn till min befintliga central. Ingen av 4320-centralerna kommer med inbyggd RF (enligt Siemens), oavsett plastlock eller ej. Den enda som skulle ha inbyggd RF var 4221 (E-nr 6331071), men då har den inte möjlighet till IP-larm mm. Tittar man på produktbeskrivningen på Siemens hemsida så stämmer detta, dock inte om man tittar på Bewator.se. Om allt detta stämmer eller ej låter jag vara osagt.
Köper man centralen med plastlock och RF så har den ingen extern antenn av vad jag kunnat utröna och jag inbillar mig att det blir bättre täckning i huset om jag kan montera en extern anten. Så en 4320 med plåtlock och RF-modul med extern antenn blev det för mig!
 
Redigerat:
Japp, plastlock eller ej, ingen RF-modul oavsett. Ska prata med min säljare idag för att se vad de säger. Men det är märkligt att Siemens har med i sin produktdata att det är inbyggd RF. Jag har planerat att tråda hela min anläggning men tänkte att det är bra och ha RF nät det ändå ingick, trodde jag...
 
Se där! Fick min RF-modul idag, så nu hoppas jag att allt ska funka! Nu återstår bara installationen :)
 
Pratade med min säljare om den uteblivna RF-modulen, Siemens tog sitt ansvar och levererade, utan extra kostnad, RF-modulen. Dock så kommer Siemens att få ändra sin text om att det ingår trådlös modul i vissa SPC-modeller.
 
Kamera ja...
Om jag vill ha larmet anslutet till larmcentral, hur ska de få bilder så de kan se om det är något bus på gång? Chansen ökar ju iaf att farbror blå ska komma åkande i mån av tid och resurser...

Jag har ingen smart telefon och är inte särskilt uppkopplad över huvud taget.
 
RilleRock
barfotalasse skrev:
Kamera ja...
Om jag vill ha larmet anslutet till larmcentral, hur ska de få bilder så de kan se om det är något bus på gång? Chansen ökar ju iaf att farbror blå ska komma åkande i mån av tid och resurser...

Jag har ingen smart telefon och är inte särskilt uppkopplad över huvud taget.
Din larmcentral skall ha version 2 på sin SPC COM mottagningsutrustning där de kan ta emot bilder från de kameror som är anslutna till din SPC.
 
Jag har precis införskaffat en spc 4320. Jag har ett problem. Jag kan inte ansluta till larmet via ip med hjälp av webläsaren. Jag kan inte heller registrera den på spcsecure.com. Men jag kommer åt den genom SPC Pro och ip. Jag har öppnat porten 443 på min ip-adress som jag har till larmet (192.168.0.130). Vad kan vara fel?
 
Redigerat:
tazyde skrev:
Jag har precis införskaffat en spc 4320. Jag har ett problem. Jag kan inte ansluta till larmet via ip med hjälp av webläsaren. Jag kan inte heller registrera den på spcsecure.com. Men jag kommer åt den genom SPC Pro och ip. Jag har öppnat porten 443 på min ip-adress som jag har till larmet (192.168.0.130). Vad kan vara fel?
Hej!
Testa detta!
När du gå in på MAP:en i menyn för att se vilken ip-adress du ska använda för att logga in med via webbläsaren, var kvar i menyn på MAP:en (där det står vilken ipadress som gäller) när du loggar in via webbläsaren första gången. När du loggat in den första gången är det som om du talat om för SPC vilken ip du ska använda. Efter första inlogg kan du gå ur menyn på MAP:en och genomföra all programmering via web-läsaren. Hade samma problem men det funkade när jag gjorde så här. Hoppas du förstår annars får du göra ett inlägg till så ska jag förklara bättre lycka till!
 
tazyde skrev:
Jag har precis införskaffat en spc 4320. Jag har ett problem. Jag kan inte ansluta till larmet via ip med hjälp av webläsaren. Jag kan inte heller registrera den på spcsecure.com. Men jag kommer åt den genom SPC Pro och ip. Jag har öppnat porten 443 på min ip-adress som jag har till larmet (192.168.0.130). Vad kan vara fel?
Vad det gäller spcsanywhere så tror jag du behöver göra lite inställningar i webbrowsern.... Dessa inställningarna finns att tillgå i installationsmanualen har den inte tillgänglig här men kan kolla upp pm du vill....
 
för registrering i webportal

Hittade en skärmdump av inställningarna under fliken Kommunikation>>>Portal i webgränssnittet



hoppas det kan vara till någon nytta
 
Någon som har tips på kamera att köra till SPC. Helst någon enkel men ändå ok bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.