Hej!

I september förra året märkte jag att det luktade mögel i vardagsrummet på nedervåningen, tog bort en list, och där var mögel. Det visade sig vara ett avloppsrör (från badrummet på övervåningen) som läckt i ca två månader. Det var vatten under halva vardagsrumsgolvet på nedervåningen och de visade hög fukt i badrummet nere vars ena vägg är där avloppsröret var. Sen började hela karusellen med att torka och åtgärda. När fuktkillen kom efter 4-5 veckor med avfuktare så såg det bra ut överallt och han tog med grejerna och vi började återställa. Allt blev jättebra MEN nu efter har jag sett en del silverfiskar, (såg ett par efter jag hittat skadan men kände att det var ganska normalt då det var en fuktskada) en natt när jag gick upp fick jag en chock, det var ca 5-8 silverfiskar som sprang runt på golvet i vardagsrum och kök. Kanske sett totalt 5-10st i vardagsrum sen september när det varit ljust. Bör man vata orolig att det är fukt igen eller att det inte torkat ordentligt?

Huset är nybyggt, ett år gammalt. Ska inte silverfiskar försvinna när det är torrt?
Kan tillägga, Vi har inte satt dit lister än så det är en glipa mellan golv och vägg.

BirgitS
Första frågan är om det är den klassiska silverfisken eller den långsprötade?
Den senare lever bra i torra miljöer och är rätt vanlig i nybyggda hus, då den t.ex. äter kartongskiktet på gipsskivor.

Det brukar ingå ett moment om ohyra i villaförsäkringen så hör med försäkringsbolaget.

BirgitS BirgitS skrev:
Första frågan är om det är den klassiska silverfisken eller den långsprötade?
Den senare lever bra i torra miljöer och är rätt vanlig i nybyggda hus, då den t.ex. äter kartongskiktet på gipsskivor.

Det brukar ingå ett moment om ohyra i villaförsäkringen så hör med försäkringsbolaget.
Jag trodde att det var den vanliga tills igår då jag såg en på köksbäken som jag fångade under ett glas och kunde studera. Nu vet jag till 110% att det är den långsprötade... Känns riktigt jobbigt.

Men då kanske jag iallafall kan sluta oroa mig för en ny vattenskada...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.