2 704 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Silvefisk
Vi har span på ett äldre hus men allt ligger på is en tid! Huset vi vill köpa är sedan en tid inte bebott och vi vill inte stå med dubbla boenden, så säljaren "väntar" tills vi sålt och säljer så till oss. Vi har varit mycket i "vårt" nya hus (mätt och hantverkare har gett sina offerter på plats), vi har ertappat silverfisk i huset!!!! Jag är livrädd för äckeldjur!!! Är det fukt att vara observant på eller finns de alltid i gamla hus? Bygger vi bort dem med vårt helrenoverande???
Enstaka silverfiskar är helt normalt, speciellt i utrymmen där det finns avlopp. Fler och återkommande silverfiskar kan tyda på fuktskador men är inte ett "bevis" på fuktskador.
Det beror ju på var de kommer från men renoverar ni kök och badrum från grunden och följer normal standard är fukt inte något problem. Silverfiskar kan det komma ändå, även i helt nya hus...
Det beror ju på var de kommer från men renoverar ni kök och badrum från grunden och följer normal standard är fukt inte något problem. Silverfiskar kan det komma ändå, även i helt nya hus...
Silverfisk är inte heller skadedjur, de lever i princip på damm. I min första lägenhet var det en 2 cm upphöjd sockel men rå ojämn betong under badkaret (troligen var det inbyggt badkar från början), där mådde de väldigt gott och det var ju helt omöjligt att få rent från damm därunder. Fik fällor gratis av Anticimex som de gick i.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Silverfiskar är de snällaste och kravlösaste husdjur man kan ha.
Nu har jag ett nybyggt hus med enskilt avlopp, så de har inte hittat hit än.
Saknar dem faktiskt lite.
I förra huset tittade de till och med fram ur eldosorna
Nu har jag ett nybyggt hus med enskilt avlopp, så de har inte hittat hit än.
Saknar dem faktiskt lite.
I förra huset tittade de till och med fram ur eldosorna