Hej, alla experter och hobbyfixare!

Jag är helt nyinflyttad i en gammal 50tals lägenhet (hyresrätt) och är så himla taggad på att sätta min prägel på den på olika sätt. Min kära mor gick på visningen åt mig och när inflyttningsdagen var kommen var jag otroligt exalterad för att se hur allt såg ut. Allt var perfekt tills jag kom in till badrummet där jag möttes av ett gulligt inkaklat badkar med dom VIDRIGASTE fogarna jag sett i mitt liv. Och då har jag aldrig lagt eller haft med fogar att göra någonsin. Men jag visste innerst inne att detta kan inte vara normalt.

Så min fråga är nu, hur i hela fridens kan jag lösa detta på ett bra sätt? Ta bort och foga om? Tog upp det med hyresvärden som bara muttrade och menade att dom fyllde sin funktion.

Min killgissning på varför det ser ut som det gör är att det gömmer sig en bred glipa inunder mellan badkar och kakel. Hur kan jag göra om och göra rätt på ett bra sätt??

Snälla hjälp mig, klara inte av att kolla på dessa tuggummifogar mer 💔

• Fogarna kring ett vitt inkaklat badkar med smutsiga och slitna kanter, i ett äldre badrum med vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt badkar med trasiga och smutsiga fogar mot vit kakelvägg i ett 50-talsbadrum.
    Skapa konto
  • Närbild på hörnet av ett badrum där kakelfogar syns med smuts och slitage. En plastpåse med en metallkedja ligger på golvet.
    Skapa konto
  • Fog mellan badkar och vitt kakel med smutsiga, spruckna fogar i ett 50-talsbadrum.
    Skapa konto
  • Wow
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Jag är beredd att hålla med! 😀 Man kan ju säga så här: Det är svårt att göra sämre än det där, och silikonfog är relativt billigt. Ta bort en liten en med en skrapa (finns för ändamålet), gör rent och lägg en ny, för att öva. Blir det bra så kör rubbet!

P Pissluffare skrev:

Jag är helt nyinflyttad i en gammal 50tals lägenhet (hyresrätt) och är så himla taggad på att sätta min prägel på den på olika sätt. Min kära mor gick på visningen åt mig och när inflyttningsdagen var kommen var jag otroligt exalterad för att se hur allt såg ut. Allt var perfekt tills jag kom in till badrummet där jag möttes av ett gulligt inkaklat badkar med dom VIDRIGASTE fogarna jag sett i mitt liv. Och då har jag aldrig lagt eller haft med fogar att göra någonsin. Men jag visste innerst inne att detta kan inte vara normalt.

Så min fråga är nu, hur i hela fridens kan jag lösa detta på ett bra sätt? Ta bort och foga om? Tog upp det med hyresvärden som bara muttrade och menade att dom fyllde sin funktion.

Min killgissning på varför det ser ut som det gör är att det gömmer sig en bred glipa inunder mellan badkar och kakel. Hur kan jag göra om och göra rätt på ett bra sätt??

Haha. Är detsilikonfog? Det ser ut som fönsterkitt.:)

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Haha. Är detsilikonfog? Det ser ut som fönsterkitt.:)
Hmmm, jag antog att det var silikon pga badrum och att den kändes mjuk och gummig. Men kanske är det? Som sagt, är inte kunnig alls. Ren desperation som tvingar mig att lösa det själv. Är det samma tänk även om det är fönsterkitt?

Är det silikonfog kan du skära bort de mesta med brytkniv tänker jag. Sen lägga ny fog.

R
Har du någon målarfärg så kan du testa om det är kitt eller silikon, färg fäster inte på silikon!

• Gilla
Pissluffare
  • Laddar…
H
B Bobby Tables skrev:
Jag är beredd att hålla med! 😀 Man kan ju säga så här: Det är svårt att göra sämre än det där, och silikonfog är relativt billigt. Ta bort en liten en med en skrapa (finns för ändamålet), gör rent och lägg en ny, för att öva. Blir det bra så kör rubbet!
Är badkaret i emalj eller plast? En mattkniv som har nytt blad skär längs kaklet, är badkaret i plast får dåvarande försiktigare med kniven såå att du in skär i badkaret, få bort så mycket du kan, silon är segt så skär och dra, få bort så mycket silikon som möjligt, skrubba och använd kemisk ren bensin eller aceton, inget fastnar på silicon så allt måste bort. Känn med fingrarna att det inte känns ”fett” ut. När det är helt rent, ta målartejp och tejpa 2 mm på kaklet och 2 mm badkaret.
Ha en burk med såpvatten 50/50 vatten och såpa intill dig. Tryck dit silikonen och dra ditt såpade finger över siliconstränge, ta bort tejpen, och dra det såpade fingret över silikonet en gång till, ha en påse till hands för tejpen kan bli rätt kletig och du vill inte ha silikonet kletandes någon annanstans. Försök inte att göra några större förbättringar, då är det bättre att vänta till det har torkat och du gör om hela proceduren igen. Det är lättare att siliconsträngen än det verkar bara man är lite självsäker. Första gången brukar man vara lite för rädd för att göra fel. Det går att göra om, om det inte fungerar första gången.

• Gilla
Pissluffare
  • Laddar…
Primo har ju kvartslister i vit plast.
Kanske kan vara ett alternativ här, med så grova fogar.

• Gilla
Pissluffare
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Är badkaret i emalj eller plast? En mattkniv som har nytt blad skär längs kaklet, är badkaret i plast får dåvarande försiktigare med kniven såå att du in skär i badkaret, få bort så mycket du kan, silon är segt så skär och dra, få bort så mycket silikon som möjligt, skrubba och använd kemisk ren bensin eller aceton, inget fastnar på silicon så allt måste bort. Känn med fingrarna att det inte känns ”fett” ut. När det är helt rent, ta målartejp och tejpa 2 mm på kaklet och 2 mm badkaret.
Ha en burk med såpvatten 50/50 vatten och såpa intill dig. Tryck dit silikonen och dra ditt såpade finger över siliconstränge, ta bort tejpen, och dra det såpade fingret över silikonet en gång till, ha en påse till hands för tejpen kan bli rätt kletig och du vill inte ha silikonet kletandes någon annanstans. Försök inte att göra några större förbättringar, då är det bättre att vänta till det har torkat och du gör om hela proceduren igen. Det är lättare att siliconsträngen än det verkar bara man är lite självsäker. Första gången brukar man vara lite för rädd för att göra fel. Det går att göra om, om det inte fungerar första gången.
Tack tack, för utmärkt förklaring. Om det nu skulle visa sig vara ett större glapp eller dylikt, är det samma princip, bara att man gör fogen bredare genom att klippa större hål på pipen till fogen? Och bara för att verkligen dubbelkolla, visst är silikonfog att föredra på dessa ställen? Eller finns ett bättre alternativ? Och badkaret är i plast, tyvärr.

Jag hade varit försiktig med att byta fogen med annat än att du är överens med hyresvärden om att du gör det. Blir det något framtida strul med vattenläcka under badkaret kanske hen försöker skylla det på ditt fogbyte. (Självklart ska det vara tätskikt under men det ser ju inte helt nytt ut direkt).

Kunde nästan varit stelnad trolldeg, herre *******

• Gilla
Fluxor
  • Laddar…
H
P Pissluffare skrev:
Tack tack, för utmärkt förklaring. Om det nu skulle visa sig vara ett större glapp eller dylikt, är det samma princip, bara att man gör fogen bredare genom att klippa större hål på pipen till fogen? Och bara för att verkligen dubbelkolla, visst är silikonfog att föredra på dessa ställen? Eller finns ett bättre alternativ? Och badkaret är i plast, tyvärr.
Du får vara försiktig med kniven på badkaret, ta fogen mot kaklet först, kanske kan du få tag i fogen och dra av det från badkaret, du kan också se om du kommer emellan väggen och badkaret men någon pinne, för att försöka lyfta fogen så att den lättare att går att dra av. Ger den inte med sig, (det brukar gå att dra av rätt mycket)
så försök skära silikonet så nära badkarskanten som möjligt, dvs. Båda sidor, mot kaklet och badkarskanten, då får du bort rätt mycket silicon, sen blir det nog en del pill att få bort siliconet från badkarskanten, använd inga vassa verktyg, får du upp en flik av silikonet så dra så mycket som möjligt i silikonet. Borttagningen av silikonet tar betydligt längre tid än att dra siliconsträngen. Var extrem noga med att det inte känns fett ut på badkar och vägg innan du lägger i nytt silicon, det nya silikonet fäster inte annars!
Om det är en stor glipa mellan badkar och vägg, se om du kan få badkaret närmare väggen. Om inte så får du dra en bredare siliconsträng, avståndet kan variera så börja med en mindre sträng, inte för liten dock, gör du det direkt så kan du dra 2 ggr över där det är stort mellanrum.
Är det stor glipa så tryck inte för hårt med fingret, annars försvinner det ju i glipan, men det ser och känner du. Silicon från händer/fingrar får du bort med en borste och kemisk ren aceton/bensin. Stålull fungerar också bra på fingrarna om du inte får bort allt.😀

Redigerat:
P Pissluffare skrev:
Om det är i plast blir de ju genast jobbigare! Vore nog bäst att låta bli eller att köra maskeringstejp och köra lite bredare fog.

Ett bra tips jag sett är att använda en tesked eller liknande för att jämna ut fogen. Så maskeringstejp + sked i lagom form för att få en jämn fog.

Redigerat:
P Pissluffare skrev:

Tänk bara på att det är en hyresrätt. Du har ingen som helst rättighet att ta bort eller byta fog bara för att du vill det 👍

• Ledsen
Pissluffare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.