351 läst · 12 svar
351 läst
12 svar
Silikon över elkabel ändrar färg
Hej,
Har två elkablar en till häll och en till ugn. På kablarna har jag ett tunt lager silikon och sedan en löstagbar list ovanpå.
Tog bort listen och ser att silikonet runt den ena kabeln börjar att bli rödaktigt.
Vad kan det vara? Kan det vara farligt?
Det är endast det lilla silikonet runt den ena kabel som börjar ändra färg, den andra som ligger precis emot har ej ändrat färg.
Har två elkablar en till häll och en till ugn. På kablarna har jag ett tunt lager silikon och sedan en löstagbar list ovanpå.
Tog bort listen och ser att silikonet runt den ena kabeln börjar att bli rödaktigt.
Det är endast det lilla silikonet runt den ena kabel som börjar ändra färg, den andra som ligger precis emot har ej ändrat färg.
Har du kladdat silikon på kablarna? Om ja, varför?S Saaben16 skrev:Hej,
Instämmer i övrigt med tidigare inlägg.
Ja på inrådan av elektrikern försökte jag detta för att sedan måla över för att slippa sätta list. Gav upp detta snabbt så därav det endast är väldigt tunt lager.
Tyvärr inga bilder nu och är iväg, men det är en ljusrosa färg jämt över hela kabeln (ca 6m)
Tyvärr inga bilder nu och är iväg, men det är en ljusrosa färg jämt över hela kabeln (ca 6m)
Sa elektrikern verkligen "silikon"? Var i sådant fall ett skitdåligt råd.S Saaben16 skrev:
Bry dig inte, det har blivit en reaktion mellan silikon och ytterhöljet på kabeln, missfärgning. Ligger det bakom en list, så syns det inte.S Saaben16 skrev:
Ja det landade jag också i när jag satte upp listen 😁 Så färgen gör mig inget mer än tanken på att det kan vara ett tecken på att något är fel och kan vara farligt (överhettning osv)J jonaserik skrev: