Hej,
Har två elkablar en till häll och en till ugn. På kablarna har jag ett tunt lager silikon och sedan en löstagbar list ovanpå.
Tog bort listen och ser att silikonet runt den ena kabeln börjar att bli rödaktigt.
Vad kan det vara? Kan det vara farligt?

Det är endast det lilla silikonet runt den ena kabel som börjar ändra färg, den andra som ligger precis emot har ej ändrat färg.

Bilder underlättar.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
S Saaben16 skrev:
Hej,
Har två elkablar en till häll och en till ugn. På kablarna har jag ett tunt lager silikon och sedan en löstagbar list ovanpå.
Tog bort listen och ser att silikonet runt den ena kabeln börjar att bli rödaktigt.
Vad kan det vara? Kan det vara farligt?

Det är endast det lilla silikonet runt den ena kabel som börjar ändra färg, den andra som ligger precis emot har ej ändrat färg.
Har du kladdat silikon på kablarna? Om ja, varför?

Instämmer i övrigt med tidigare inlägg.

Ja på inrådan av elektrikern försökte jag detta för att sedan måla över för att slippa sätta list. Gav upp detta snabbt så därav det endast är väldigt tunt lager.
Tyvärr inga bilder nu och är iväg, men det är en ljusrosa färg jämt över hela kabeln (ca 6m)

Dålig info från elektrikern. silikon går det nästan inte att måla på, det ska vara målarfog och måla på den går bra. Nu ä silikonet där och det är kört med att måla.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Silikon går det ej att måla på.

Det har jag märkt och löst med en list över - däremot så undrar jag om förändringen i färg på silikonet kan bero på överhettning eller liknande från kabeln och kan det i så fall vara normalt?

K
S Saaben16 skrev:
Ja på inrådan av elektrikern försökte jag detta för att sedan måla över för att slippa sätta list. Gav upp detta snabbt så därav det endast är väldigt tunt lager.
Tyvärr inga bilder nu och är iväg, men det är en ljusrosa färg jämt över hela kabeln (ca 6m)
Sa elektrikern verkligen "silikon"? Var i sådant fall ett skitdåligt råd.

Detta låter allmänt märkligt. Har elektrikerna dragit kabeln och gjort installationen så ska den absolut inte bli överhettad.

Min tanke också, och har aldrig känt att kabeln blir varm osv men samtidigt kan jag inte se varför silikonet just över den kabeln har ändrat färg… bör jag kontakta elektrikern?

Utan bilder på dessa silikonövedragna kablar blir det bara gissningar.
Låter som ett dåligt råd med silikon och övermålning.

S Saaben16 skrev:
Min tanke också, och har aldrig känt att kabeln blir varm osv men samtidigt kan jag inte se varför silikonet just över den kabeln har ändrat färg… bör jag kontakta elektrikern?
Bry dig inte, det har blivit en reaktion mellan silikon och ytterhöljet på kabeln, missfärgning. Ligger det bakom en list, så syns det inte.

J jonaserik skrev:
Bry dig inte, det har blivit en reaktion mellan silikon och ytterhöljet på kabeln, missfärgning. Ligger det bakom en list, så syns det inte.
Ja det landade jag också i när jag satte upp listen 😁 Så färgen gör mig inget mer än tanken på att det kan vara ett tecken på att något är fel och kan vara farligt (överhettning osv)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.