Hej!

Jag flyttade in min lägenhet för ett år sen som är nyproduktion, och det har rostat ut från duschen. Min förening var och fixade rosten för några månader sen men nu har det uppkommit igen.

Jag ser nu att rosten har uppstått igen och även att det är en glipa mellan duschvägg och kakel. Ska det var så? Det läcker ut vatten därifrån och tror det är därför det har uppstått rost. Vad kan det bero på? Hur löser jag hålet? Kan jag lägga silikon eller någon list där i mellan? Har skrivit till min förening då vi har 2 års garanti men vi får se om dom tycker det är nödvändigt att komma. Om dom inte vill fixa det så vill jag fixa det själv vad

Redigerat av moderator:

Bästa svaret

T thea.98 skrev:
Hej!

Jag flyttade in min lägenhet för ett år sen som är nyproduktion, och det har rostat ut från duschen. Min förening var och fixade rosten för några månader sen men nu har det uppkommit igen.

Jag ser nu att rosten har uppstått igen och även att det är en glipa mellan duschvägg och kakel. Ska det var så? Det läcker ut vatten därifrån och tror det är därför det har uppstått rost. Vad kan det bero på? Hur löser jag hålet? Kan jag lägga silikon eller någon list där i mellan? Har skrivit till min förening då vi har 2 års garanti men vi får se om dom tycker det är nödvändigt att komma. Om dom inte vill fixa det så vill jag fixa det själv vad behöver göras?
Konstigt att metallen fäller rost. Det borde vara rostfri aluminium. Du kan sätta silikon mellan vägg och duschvägg , enklast så.

Okej tack så mycket vet du om jag ska lägga det på insidan mot duschen eller utsidan?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Konstigt att metallen fäller rost. Det borde vara rostfri aluminium. Du kan sätta silikon mellan vägg och duschvägg , enklast så.

Är det verkligen rost? Inte bara skit/tvålrester som fått den färgen?
Det ska givetvis inte finnas något som kan rosta i en dusch.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T thea.98 skrev:
Okej tack så mycket vet du om jag ska lägga det på insidan mot duschen eller utsidan?
Där glipan är som minst för att enklat få fäste med silikon.

R RiKr skrev:
Är det verkligen rost? Inte bara skit/tvålrester som fått den färgen?
Det ska givetvis inte finnas något som kan rosta i en dusch.
Ja det är rost när föreningen var hos mig och fixade det för några månader sen så sa dom att det var rost

Det låter märkligt, är det en kunnig person eller bara en ur styrelsen som uttalat sig om att det är rost?

Där glipan är som minst för att enklat få fäste med silikon.
Okej tack så mycket det är på utsidan då, kommer det hjälpa så att det inte kommer ut vatten? Det kommer också vatten längst ner vid metall biten som är mot golvet, kan jag lägga silikon där med?

R RiKr skrev:
Det låter märkligt, är det en kunnig person eller bara en ur styrelsen som uttalat sig om att det är rost?
Det har varit kunniga personer som varit och fixat det innan. Ska testa ta bort det och se om det verkligen är rost.

Testa. Det gör inget om lite vatten letar sig ut.

Testa. Det gör inget om lite vatten letar sig ut.
Okej tack

BirgitS
T thea.98 skrev:
Om det är något i profilen som rostar bör man väl se till att vattnet inte kommer in i profilen. Verkar inte smart att i längden stänga in rostigt vatten. Så på duschsidan tycker jag.

BirgitS BirgitS skrev:
Om det är något i profilen som rostar bör man väl se till att vattnet inte kommer in i profilen. Verkar inte smart att i längden stänga in rostigt vatten. Så på duschsidan tycker jag.
Okej tack ska rådfråga bauhaus också

BirgitS
Varför Bauhaus?
De är inga badrumsexperter när det gäller applicering av silikon. Det man bör göra är att följa duschdörrstillverkarens instruktioner.

BirgitS BirgitS skrev:
Varför Bauhaus?
De är inga badrumsexperter när det gäller applicering av silikon. Det man bör göra är att följa duschdörrstillverkarens instruktione
BirgitS BirgitS skrev:
Varför Bauhaus?
De är inga badrumsexperter när det gäller applicering av silikon. Det man bör göra är att följa duschdörrstillverkarens instruktioner.
okej men jag tänker råd fråga badrums experter om det nu blir så att föreningen inte fixar det,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.