4 797 läst · 8 svar
5k läst
8 svar
Silestone eller Corian som bänkskiva i nybyggt kök?
Vi står i valet att välja bänkskiva till nybyggt kök. Vi är lite kluvna.
Vi har fått pris på både silestone från ett företag och på corian från ett annat.
Det skiljer bara några få tusen som det set ut. Vad hade ni valt och varför?
Vi har fått pris på både silestone från ett företag och på corian från ett annat.
Det skiljer bara några få tusen som det set ut. Vad hade ni valt och varför?
Hej,
Har ingen erfarenhet av corian men däremot Silestone. Har det i vårt kök sedan drygt fyra år och har varit supernöjda. Inte en repa eller skada på skivan trots att det hamnat både varma kastruller och kemikalier på den. Barnen har även glömt skärbrädan då och då men det har den också klarat. Vi grämde oss för kostnaden när vi köpte den, men skulle med facit på hand absolut lägga pengarna igen.
Vet som sagt inget om ditt andra alternativ, men Silestone får iaf tummen upp av oss.
Har ingen erfarenhet av corian men däremot Silestone. Har det i vårt kök sedan drygt fyra år och har varit supernöjda. Inte en repa eller skada på skivan trots att det hamnat både varma kastruller och kemikalier på den. Barnen har även glömt skärbrädan då och då men det har den också klarat. Vi grämde oss för kostnaden när vi köpte den, men skulle med facit på hand absolut lägga pengarna igen.
Vet som sagt inget om ditt andra alternativ, men Silestone får iaf tummen upp av oss.
med tanke på den lilla prisskillnaden, så har jag svårt att se fördelar med corian. är rädd att den tål repor alldeles för dåligt...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Det är ju två helt olika typer av material.S Sillstrybarn skrev:
Solid surface som Corian går att buffa/polera upp. Om man nu vil det. Största fördelen är väl att man kan skarva sömlöst och därför bygga konstruktioner som är avancerade, typ hoar och urfräsningar.
nu fick jag höra att corian är lite dyrare än silestone hos en viss köksleverantör.
Mina priser jag hade innan var silestone dyrare än corian? Hur ligger det till egentligen?
Vet att det är två olika typer av material, men undrar vilket som är "bäst" egentligen....
Mina priser jag hade innan var silestone dyrare än corian? Hur ligger det till egentligen?
Vet att det är två olika typer av material, men undrar vilket som är "bäst" egentligen....
S Sillstrybarn skrev:nu fick jag höra att corian är lite dyrare än silestone hos en viss köksleverantör.
Vet att det är två olika typer av material, men undrar vilket som är "bäst"
Jobbar som stenhuggare, dock har jag aldrig jobbat med corian, det jag vet är vi kallar corian plast medans silestone är quartz komposit, om jag minns rätt, minst 92%sten sen resten någon form av bindnings medel, silestone klarar inte av värme, max 150grader, man kan få märken lika stora som kastrullen, är inte jätte repkänsligt, klarar av syror bra om det är polerat, lite sämre om det är en slipad variant. Vet inte vad du har för priser hos kökshandlarn, ibland är det billigare att ta själva bänkskivan ifrån en stenfirma!S Sillstrybarn skrev:
Hoppas det hjälpte lite!
Corian är väl plastbänkar?
Silstone består av finmald kvarts som blandats med polymerharts.
Silstone består av finmald kvarts som blandats med polymerharts.
När vi köpte våra bänkskivor i köket ville vi inte ha synliga skarvar mellan skivorna.
Stenfirman vi köpte av ordnade fram skivor med skarpa kanter där fogarna var.
Killarna som monterade var inte så glada över detta då det kunde gå flisor innan de var på plats.
Allt gick bra och vi har inga synliga skarvar
Killarna som monterade var inte så glada över detta då det kunde gå flisor innan de var på plats.
Intressant, skulle du kunna ladda upp en bild på skarvarna?Wide Glide skrev:När vi köpte våra bänkskivor i köket ville vi inte ha synliga skarvar mellan skivorna.
Ursäkta OT