Jag är lite rädd för att välja Silestone, kompositskiva istället för svart granit. Har läst här på forumet att den är svår att rengöra och att flisor kan slås bort från kanterna... Fler som har erfarenheter av Silestone? Finns en liknande skiva som heter Ceasarstone, någon som har erfarenheter av den så tas de också tacksamt emot.

Har fått ett pris på Silestone, vit 12mm, ca 2800:- + moms. Löpmeterpris 60cm bred. Ca 360:-/m för kantslipning.
Såg att det var många som frågat efter det på forumet, så nu finns en liten hint om det i alla fall.

Hej!
Jobbar som köksarkitekt och kan säga att kompositskivorna är bättre på alla punkter kontra svart diabas!

silestones skivor består av ca 95% pulveriserad granit, resterande bindemedel och färg
Skivorna har inga porer och suger inte åt sig av fett och vätskor som en granitskiva kan göra!
dom har samma rekommendationer i värmebeständighet.

Silestones skivor har även ett antibakteriellt skydd vilket förhindrar tillväxt av bakterier på skivorna!

Står själv inför en renovering i höst och kommer att lägga in kompositskivor i mitt kök

Vilket tillverkare du väljer har mindre betydelse.
Det är mer vilken stil man vill ha på skivorna då det skiljer sig från leverantör till leverantör!
Se däremot till att skaffa en bra stenfirma som gör jobbet, det är A och O.

Av erfarenhet av både konstmaterial (komposit o.dyl.) och äkta sten som är impregnerad mot fläckar är det naturliga materialet en självklar vinnare.
Den konstgjorda är mycket mer känslig för slag i kanterna.
Att det även syns i motljus att det är gjutet material gör det inte bättre.
Det är förståss en smaksak ;)

Tessok skrev:
Av erfarenhet av både konstmaterial (komposit o.dyl.) och äkta sten som är impregnerad mot fläckar är det naturliga materialet en självklar vinnare.
Den konstgjorda är mycket mer känslig för slag i kanterna.
Att det även syns i motljus att det är gjutet material gör det inte bättre.
Det är förståss en smaksak ;)
Det är faktiskt så att dom tillverkade stenarna är segare och tåligare mot slag,
Pga limmets seghet så är det mycket svårare att slå av flisor i kanter och liknande!
Jobbar med flera olika stenleverantörer och alla säger samma sak, att kompositstenarna är tåligare och segare.

Sen har alla material olika + och minus såklart.

För att jämföra så gå in på någons hemsida
www.silestone.com
http://www.okite.com/index2.php?lang=en
http://www.quarella.com/en_home1.html

för att nämna några märken.
Silestone är originalet men produkterna är relativt lika

Hertig skrev:
Det är faktiskt så att dom tillverkade stenarna är segare och tåligare mot slag,
Pga limmets seghet så är det mycket svårare att slå av flisor i kanter och liknande!
Jobbar med flera olika stenleverantörer och alla säger samma sak, att kompositstenarna är tåligare och segare.
De konstgjorda materialen har funnits i många år men slår inte charmen i den naturliga stenen.
Designers, arkitekter ser nog med andra ögon på dessa material. Mycket färg som sticker till ordentligt men blir svåra att kombinera med övriga kulörer.
Att de ÄR sprödare vet jag eftersom jag jobbar med sten till köksbänkar.

Tack för era synpunkter! Det känns lite som hugget som stucket kvalitetsmässigt mellan komposit och granit. Nu känns det mer som ett utseendeval. Svart tjock skiva eller tunn vit skiva...varandras motsatser när det gäller utseendet. Men det gör hela grejen i ett kök...det hjälps inte. Men, jag hade önskat att kompositen kunnat vara lite billigare. Så frågan är om det får avgöra valet. Vi får se hur mycket det skiljer...

Trodde Corian var originalet, och inte Silestone

Dupont som gör Corian gör även Zodiak som är en kompositsten väldigt lik Silestone, Jetstone, Technostone och vad nu alla tillverkare heter.
Men Corian är orginalet när det gäller "plast"-sten, där LG gör en kopia som heter Hi-Macs. Corian/Hi-Macs har ca 65-70% steninnehåll, jämfört med 95% i Zodiak/Silestone. Corian/Hi-Macs svetsar man ihop, så att man får skarvfria bänkar.

Rätta mig om jag har fel, men så har jag uppfattat marknaden.

Mvh Magnus

Silestone blev det!

Vad skiljer Silestone från Jetstone och Technostone??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.