Jag är lite rädd för att välja Silestone, kompositskiva istället för svart granit. Har läst här på forumet att den är svår att rengöra och att flisor kan slås bort från kanterna... Fler som har erfarenheter av Silestone? Finns en liknande skiva som heter Ceasarstone, någon som har erfarenheter av den så tas de också tacksamt emot.

Har fått ett pris på Silestone, vit 12mm, ca 2800:- + moms. Löpmeterpris 60cm bred. Ca 360:-/m för kantslipning.
Såg att det var många som frågat efter det på forumet, så nu finns en liten hint om det i alla fall.

Hej!
Jobbar som köksarkitekt och kan säga att kompositskivorna är bättre på alla punkter kontra svart diabas!

silestones skivor består av ca 95% pulveriserad granit, resterande bindemedel och färg
Skivorna har inga porer och suger inte åt sig av fett och vätskor som en granitskiva kan göra!
dom har samma rekommendationer i värmebeständighet.

Silestones skivor har även ett antibakteriellt skydd vilket förhindrar tillväxt av bakterier på skivorna!

Står själv inför en renovering i höst och kommer att lägga in kompositskivor i mitt kök

Vilket tillverkare du väljer har mindre betydelse.
Det är mer vilken stil man vill ha på skivorna då det skiljer sig från leverantör till leverantör!
Se däremot till att skaffa en bra stenfirma som gör jobbet, det är A och O.

Av erfarenhet av både konstmaterial (komposit o.dyl.) och äkta sten som är impregnerad mot fläckar är det naturliga materialet en självklar vinnare.
Den konstgjorda är mycket mer känslig för slag i kanterna.
Att det även syns i motljus att det är gjutet material gör det inte bättre.
Det är förståss en smaksak ;)

Tessok skrev:
Av erfarenhet av både konstmaterial (komposit o.dyl.) och äkta sten som är impregnerad mot fläckar är det naturliga materialet en självklar vinnare.
Den konstgjorda är mycket mer känslig för slag i kanterna.
Att det även syns i motljus att det är gjutet material gör det inte bättre.
Det är förståss en smaksak ;)