6 619 läst · 32 svar
7k läst
32 svar
sikning i acktank
Sida 1 av 3
Skiktning= varmt/hett vatten lägger sig automatiskt över kallt vatten. Detta är en naturlag som man ska ta vara på och utnyttja till sin fördel.
Skiktningen fungerar alltid bra om man inte rör om i vattnet i tanken.
Har man en ackumulatortank där skiktningen fungerar bra
så kan man utnyttja energin i tanken på bästa sätt.
Exempelvis kan man säga att om man utnyttjar en ackumulator på bästa sätt så har man hett vatten i toppen ända tills all energi i tanken är slut.
Du kan alltså ha kanske 80-90 grader i toppen av tanken när resten av tanken är 30 gr.
Med dessa 80-90 grader kan du fortfarande bereda varmvatten som du kan bada i innan du behöver tända i pannan för att värma tanken på nytt.
Samma tank med dålig skiktning innehåller samma energi som i fallet ovan, men då är hela tanken kanske 45 gr och temperaturen är värdelös för varmvattenberedning bara därför att vattnet är omblandat och skiktningen förstörd. Om man förstör skiktningen i en tank måste man elda mycket tidigare än om skiktningen fungerar bra.
Därför är det viktigt att skiktningen i en ackumulatortank fungerar bra.
Det är lätt att förstöra skiktningen i en ackumulatortank om man skapar starka rörelser i vattnet. (tex radiatorpump på fullfart med anslutningarna dumt placerade eller felaktigt utformade.)
Jag menar att det är viktigt att justera in radiatorerna så att dom klarar av att värma huset med minsta möjliga flöde på cirkulationspumpen.
Dels för att då räcker värmen i ackumulatortanken längre och dels för att ett lågt flöde ur och speciellt in i tanken blandar om mindre i tankvattnet.
Dumt placerade anslutningar från tillexempel radiatorerna kan också förstöra skiktningen.
(Tex om man på tanken ansluter returen från radiatorerna över tilloppet till radiatorerna)
Eller om anslutningarna till och från tank görs så att flödet ut och speciellt in i tanken riktas uppåt eller neråt.
Då kan dom skapade rörelserna blanda om och förstöra skiktningen.
Om anslutningar till och från tanken placeras riktigt med hänsyn tagen till skiktningen och om flöden till och från tanken görs låga och lugna (tex med stora anslutningar) kommer skiktningen att fungera bra.
Men skiktningen är ganska finurlig också.
Om man tillexempel har en elpatron eller en värmande solslinga i botten på en lugn tank kommer
Värmen från dessa att sakta skikta in sig i tanken och det varma vattnet kommer att leta sig uppåt i tanken till toppen.
Detta sker helt automatiskt och fungerar förvånansvärt bra bara man inte rör om i tanken med pumpar eller dylikt.
Ja du, det diskuterar de lärde om, och dom som behärskar och har förmåga att förstå hur skiktning fungerar har också lättare att få till en bra anläggning.
Det är bättre att sidoansluta.
Då får man inte ett riktat flöde vertikalt i tanken.
+ att vid eventuell laddpumpstopp har självcirkulationen lättare att fungera då flödet ej behöver tvingas neråt i toppanslutningen för att komma in i tanken.
Då får man inte ett riktat flöde vertikalt i tanken.
+ att vid eventuell laddpumpstopp har självcirkulationen lättare att fungera då flödet ej behöver tvingas neråt i toppanslutningen för att komma in i tanken.
Själv tycker jag att toppanslutningen är en ypperlig anslutning för att koppla en yttre vvb.
Vissa tanktillverkare kanske vill toppansluta pannan (inte bra tycker jag).
Eller så vill dom toppansluta exp kärlet (inte bra tycker jag).
Fråga tanktillverkaren hur dom har tänkt.
Jag skulle sätta en avluftare på toppanslutningen.
Vissa tanktillverkare kanske vill toppansluta pannan (inte bra tycker jag).
Eller så vill dom toppansluta exp kärlet (inte bra tycker jag).
Fråga tanktillverkaren hur dom har tänkt.
Jag skulle sätta en avluftare på toppanslutningen.
Det går att göra vilket som. Det är ju även en fråga om hur många tankar man sprider ut laddningen på.
Toppanslutningen kan användas till avluftning.
Om du tar ut framledningen till radiatorslingan i toppen, kommer du att få varmt vatten till elementen så länge som möjligt, om det är det du vill.
Däremot innebär det att det inte blir något varmvatten när du kört slut på värmen, om vi nu förutsätter att du har slingor/beredare i tanken. Laddar du också upptill får du snabbt varmvatten till elementen, när du börjar elda, för det kommer rakt in i shuntventilen.
Om du trycker in varmvattnet i toppen och tar ut radiatorslingan på sidan, då prioriterar du att ha kvar varmvatten på slutet, när det blir kallt till elementen. Men det tar en stund från det att pannan fått upp värmen, tills du får ut något till elementen.
Om du båda laddar in och tar ut på sidan, prioriterar du varmvattnet på slutet, får snabbt ut varmt vatten på elementen, när du eldar men värmer inte riktigt lika snabbt upp varmvattnet igen. Bygghöjden blir också lägre, då du inte har några ventiler upp mot taket, bara avluftning.
Laddar du in på sidan och tar ut elementen upptill, är det återigen värmen du prioriterar före varmvatten, vid uttag, men du låter varmvattnet få lite mer prioritet vid uppvärmning av tanken.
Nu skriver RoKe i mun på mig... Expansionskärlet kopplar man med fördel in på returledningen från tank till panna, om det är ett slutet kärl. Där är det inte varmt så ofta.
Toppanslutningen kan användas till avluftning.
Om du tar ut framledningen till radiatorslingan i toppen, kommer du att få varmt vatten till elementen så länge som möjligt, om det är det du vill.
Däremot innebär det att det inte blir något varmvatten när du kört slut på värmen, om vi nu förutsätter att du har slingor/beredare i tanken. Laddar du också upptill får du snabbt varmvatten till elementen, när du börjar elda, för det kommer rakt in i shuntventilen.
Om du trycker in varmvattnet i toppen och tar ut radiatorslingan på sidan, då prioriterar du att ha kvar varmvatten på slutet, när det blir kallt till elementen. Men det tar en stund från det att pannan fått upp värmen, tills du får ut något till elementen.
Om du båda laddar in och tar ut på sidan, prioriterar du varmvattnet på slutet, får snabbt ut varmt vatten på elementen, när du eldar men värmer inte riktigt lika snabbt upp varmvattnet igen. Bygghöjden blir också lägre, då du inte har några ventiler upp mot taket, bara avluftning.
Laddar du in på sidan och tar ut elementen upptill, är det återigen värmen du prioriterar före varmvatten, vid uttag, men du låter varmvattnet få lite mer prioritet vid uppvärmning av tanken.
Nu skriver RoKe i mun på mig... Expansionskärlet kopplar man med fördel in på returledningen från tank till panna, om det är ett slutet kärl. Där är det inte varmt så ofta.
Tack, nu förstod jag lite bättre.Det är inte så lätt att förstå det här med vedeldning till en början. Det känns som att det är 1000 saker att tänka på. Skall man ha syrventil och säkerhetsventil? Jag skall ha ett öppet system. Det är en annan sak också som jag har funderat på, om man har en motorshunt med reglersystem så skall man ju spara energi och ha bra skiktning i tankarna säjs det. Men jag undrar hur systemet vet hur ofta och hur länge det skall öppna och stänga shunten. Öppnas den bara i små korta perioder?
Om man har ett slutet system krävs tre oberoende säkerhetsfunktioner. Exempelvis överhettningstermostat i pannan och säkerhetsventil och kylning (SYR-ventil).
Har du öppet system tror jag att det räcker med två, exempelvis termostaten och säkerhetsventilen. Eller?
Systemet "vet" hur mycket shunten ska vara öppen genom att det finns en temperaturgivare. Antingen ute, varvid man styr framledningstemperaturen till en lagom nivå efter vad huset behöver vid den temperaturen (måste ställas in för att det ska fungera, kallas värmekurva), eller inne, varvid systemet räknar ut framledningstemperaturen med ledning av önskad och faktisk innetemperatur.
En shuntmotorstyrning öppnar och stänger inte shunten helt varje gång den ändrar något. En shuntventil är en steglös historia, som blandar in mer eller mindre mängd hett vatten i returvattnet, innan det går ut till elementen igen. Genom att öka eller minska lite på inställningen justerar shuntstyrningen temperaturen i framledningen (till elementen, alltså).
När du nyss har eldat, och tankarna ligger på >90°C i toppen, stryper styrningen värmen genom shuntventilen. Det blir ju varmt till elementen ändå.
När du inte har eldat på länge, så tankarna är <40°C, öppnar shuntstyrningen mycket mer, eftersom det inte finns så mycket varmt vatten att hämta i tanken längre.
Att detta bidrar till att bibehålla skiktningen i tanken är just för att när du har hett vatten i tanken används bara lite av det. Mindre flöde genom tankarna oroar mindre och stör alltså skiktningen så lite som möjligt.
Att det sparar energi beror också på att du inte pumpar runt varmare vatten än du behöver i rören.
Har du öppet system tror jag att det räcker med två, exempelvis termostaten och säkerhetsventilen. Eller?
Systemet "vet" hur mycket shunten ska vara öppen genom att det finns en temperaturgivare. Antingen ute, varvid man styr framledningstemperaturen till en lagom nivå efter vad huset behöver vid den temperaturen (måste ställas in för att det ska fungera, kallas värmekurva), eller inne, varvid systemet räknar ut framledningstemperaturen med ledning av önskad och faktisk innetemperatur.
En shuntmotorstyrning öppnar och stänger inte shunten helt varje gång den ändrar något. En shuntventil är en steglös historia, som blandar in mer eller mindre mängd hett vatten i returvattnet, innan det går ut till elementen igen. Genom att öka eller minska lite på inställningen justerar shuntstyrningen temperaturen i framledningen (till elementen, alltså).
När du nyss har eldat, och tankarna ligger på >90°C i toppen, stryper styrningen värmen genom shuntventilen. Det blir ju varmt till elementen ändå.
När du inte har eldat på länge, så tankarna är <40°C, öppnar shuntstyrningen mycket mer, eftersom det inte finns så mycket varmt vatten att hämta i tanken längre.
Att detta bidrar till att bibehålla skiktningen i tanken är just för att när du har hett vatten i tanken används bara lite av det. Mindre flöde genom tankarna oroar mindre och stör alltså skiktningen så lite som möjligt.
Att det sparar energi beror också på att du inte pumpar runt varmare vatten än du behöver i rören.
Det gör man oxå med skiktning..mattiaxen skrev:
Om du inte laddar hela tanken utan bara halva så vill du att det ska vara så varmt som möjligt där vvb/slingan är.. Lika så när tanken laddas ur vill du ha kvar värmen så länge soom möjligt i toppen för vv .. En tank med bra skiktning kan va bara 25 grader i botten o 80 grader i topp men om det inte vore någon skiktning kanske allt vatten i tanken bara är 40 grader.. Då får man inte ut så mycket vv..