Min tvättmaskin, en Siemens IQ500 på ca 5 år, har fått för sig att den ska tvätta i all evighet. Det som händer är att den aldrig går över i sköljning eller centrifugering. Den bara tvättar helt enkelt. Den räknar ner antal återstående minuter som vanligt men räkneverket stannar på 1 minut och maskinen fortsätter tvätta (trumman cirkulerar långsamt några varv åt ena hållet sedan några åt andra), det finns vatten i maskinen och allt ser ut som vanligt - ingen felkod visas.
Om jag avbryter och väljer sköljning/centrifugering manuellt så kör den sköljningen och centrifugeringen utan problem.
Så egentligen fungerar allt utom att jag måste själv dra igång sköljningen - mycket irriterande.

Någon som har nån idé om vad detta kan bero på? Jag har inget emot att mecka lite själv men har ingen aning om var jag ska börja....

A
Värmer den som den ska?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Värmer den som den ska?
Nä det verkar inte så, testade nu ikväll och med en 90 graders tvätt är maskinen iskall... Är det knepigt att byta värmare i en tvättmaskin?

A
Nä de är lätt
Sitter bakom plåten på baksidan
Tio mm hylsa
Kraftig skruvmejsel eller två
5 minuters jobb ’a 2.000.- kr

A
Men mät först för det finns vissa med dåliga lödningar på kretskortet
Eller defekt triac

electroluxaren skrev:
Men mät först för det finns vissa med dåliga lödningar på kretskortet
Eller defekt triac
Jepp, får bli morgondagens projekt. Jag gissar att jag ska kunna mäta upp ett motstånd i värmeelementet om det skulle vara helt och ingen kontakt alls om det är trasigt, eller tänker jag fel?

A
Just det
Brukar ligga runt 27 ohm när det är riktigt
Mät även mellan stift och jord

Jo, det verkar vara värmeelementet som är paj. Det är avbrott i den. När jag drog ut den följde det med en ordentlig samling ludd och hårstrån så förhoppningsvis luktar det lite bättre i maskinen sen :D. Nu är det bara att vänta på att det nya värmeelementet ska komma på posten.

Hade exakt samma problem som Dublin. Det var avbrott i värmeelementet, bytte det och nu fungerar maskinen som den ska igen.
Att läsa Byggahus.se är ett fantastiskt sätt att spara pengar på. :D

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
T
Är det så att 99% av alla kör med Siemens vitvaror på detta forum, eller är det så att Siemens produkter krånglar väldigt mycket?

Jag tycker det är väldigt mycket trådar om just siemens.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.