1 029 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Siemens torktumlare torkar inte
En uppskattningsvis 5 år gammal torktumlare av modell Siemens IQ300 har slutat att fungera, tvätten blir inte torr. Maskinen fungerade bra men tappade plötsligt funktionen. Inga felmeddelande i displayen och allting tycks fungera.
Trumman snurrar, det kommer varmluft och det hörs inga missljud.
Har öppnat upp vattenttråget och rengjort kondenspumpen samt givare
Alla dammfilter är rengjorda (det satt mycket skit i dem)
Har hällt vatten direkt in till värmeväxlarpaketet och vid igångsättande pumpas det upp till det tömmningsbara vattenkärlet så pumpmekanismen tycks fungera OK
Misstänker att det är värmeväxlaren som inte fungerar och inte kan kondensera ut fukten från den fuktiga luften.
Hur går jag vidare i felsökningen?
Har hällt vatten direkt in till värmeväxlarpaketet och vid igångsättande pumpas det upp till det tömmningsbara vattenkärlet så pumpmekanismen tycks fungera OK
Misstänker att det är värmeväxlaren som inte fungerar och inte kan kondensera ut fukten från den fuktiga luften.
blir den varm och snurrar så är det nog värmeväxlaren som är täppt men jag utgår ifrån att du spolat åt att håll med vatten igenomden?N Nilsoskar skrev:En uppskattningsvis 5 år gammal torktumlare av modell Siemens IQ300 har slutat att fungera, tvätten blir inte torr. Maskinen fungerade bra men tappade plötsligt funktionen. Inga felmeddelande i displayen och allting tycks fungera.
Klicka här för att svara