Hej, diskmaskinen har krånglat lite en tid, stannat mitt i program för att sedan starta om.
Nu på slutet har vattentillförsel varningen lyst (3).
Jag antar att aquastoppet är trasigt men det kostar 1200 så man vill ju vara säker. För att testa så har jag förståt att man behöver lägga spänning på solenoiden men vilken spänning?
Kan ju tillägga att den inte "brummar" när jag försöker starta ett program.
Vet inte riktigt vad som är rätt sätt att "reseta" maskinen men verkar funka att tilta den bakåt i 45grader en loten stund men felkoden kommer bara tillbaka.
Någon som vet? Spänning? Eller annat som kan vara fel, har förstås gjort rent allt jag sett.
Nu på slutet har vattentillförsel varningen lyst (3).
Jag antar att aquastoppet är trasigt men det kostar 1200 så man vill ju vara säker. För att testa så har jag förståt att man behöver lägga spänning på solenoiden men vilken spänning?
Kan ju tillägga att den inte "brummar" när jag försöker starta ett program.
Vet inte riktigt vad som är rätt sätt att "reseta" maskinen men verkar funka att tilta den bakåt i 45grader en loten stund men felkoden kommer bara tillbaka.
Någon som vet? Spänning? Eller annat som kan vara fel, har förstås gjort rent allt jag sett.
Nja, den funkar inte då men den "nollställer" felkoden så man kan trycka igång ett program men det tar 5 minuter så stoppar den med samma felkod. Den har då inte fyllt något vatten alls.electroluxaren skrev:
Eller menar du att överfyllnadsskyddet kan stänga av inkommande också?
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg
Gör som Alfredo säger. Det låter som det gamla klassiska felet "E 15" som beror på att det läcker runt sumpen. Du måste då öppna upp framtill, så att du kommer åt under maskinen, torka upp vattnet som antagligen ligger under sumpen (det finns en givare där som reagerar på fukt), och sedan eventuellt installera en reparationssats. Men innan du köper reparationssatsen rekommenderar jag att bara dra åt skruvarna runt sumpen ordentligt. Ibland räcker det.
Läs mer här: https://www.byggahus.se/forum/threads/siemens-diskmaskin-felkod-e15.303765/
Läs mer här: https://www.byggahus.se/forum/threads/siemens-diskmaskin-felkod-e15.303765/
Jag ska testa att som ni föreslår men koden är inte E15 utan en "röd kran". Sen funderar jag på hur man får loss plåten. På nätet har jag hittat liknande som har 2 skruv från framsidan men min har bara en skruv, sen är det en konstig plast sak på sidan, håller den sidan? och hur öppnar man den?
Jag har alltså endast "röd kran" men kan vara samma för det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag har alltså endast "röd kran" men kan vara samma för det.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg
Jag demonterade min framifrån, d.v.s. tog först bort plåten på luckan för att kunna ta bort plåten under/framtill. Då kommer du åt tråget under maskinen och kan se/känna om det finns vatten där.
Nu har jag haft bort både frontplåten och sidan. Helt tort under i baljan ;-( på sidan ser man långt ned mot bakkant en "behållare" som har nått jox i sig. Kan det var nått?
Sen ska jag också säga att jag hällt i vanligt grovsalt jag hade liggande, kan det ställt till detta??
Sen ska jag också säga att jag hällt i vanligt grovsalt jag hade liggande, kan det ställt till detta??
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan ju svara själv på den, det blir inte bra, jag antar att aquastopen används även för öppna och stänga vanlig fyllning av maskinen. så nu vet jag inte vad jag skall göra för att testa mer...leby skrev:
Känns ju dumt att chansa på 1200 för en ny aquastop och det inte fungerar sen... hur testa?? Har öppnat slangen på maskinen och satte igång den men då kom det inget vatten så jag gissar att det är den men kan inte verifiera..
Någon??
Har du inte besvarat även detta själv?leby skrev:
Har du provat detta? Kanske svårt att komma åt på ett vettigt sätt? Vet inte? Kan du mäta om spänningen till solenoiden verkar uppföra sig vettigt, typ finnas där när den ska ta in vatten och inte finnas där när den tömmer?leby skrev:
Nej jag har inte testat att lägga spänning på genom annan tillförsel än maskinens egen.Alfredo skrev:
Jag vet inte vilken spänning solenoiden skall ha för att vara öppen. jag har hittat på nätet att kontakten under som skall bryta är av typen NC så det ligger spänning på när aquastopet är öppet, men vilken, den är helt sluten så man kommer inte åt att mäta när den är inkopplad.
Tänkte att en ev servicetekniker har nått trix, ex tryck på dessa tre knappar samtidigt så skall den släppa in vatten, dessa två så tömmer den etc... Dom kan ju inte byta på chans, eller hur.