Hej, diskmaskinen har krånglat lite en tid, stannat mitt i program för att sedan starta om.
Nu på slutet har vattentillförsel varningen lyst (3).

Jag antar att aquastoppet är trasigt men det kostar 1200 så man vill ju vara säker. För att testa så har jag förståt att man behöver lägga spänning på solenoiden men vilken spänning?
Kan ju tillägga att den inte "brummar" när jag försöker starta ett program.

Vet inte riktigt vad som är rätt sätt att "reseta" maskinen men verkar funka att tilta den bakåt i 45grader en loten stund men felkoden kommer bara tillbaka.

Någon som vet? Spänning? Eller annat som kan vara fel, har förstås gjort rent allt jag sett.
 
A
230v
Men funkar den att tippa bakåt så är det snarare överfylnadsskydd
 
electroluxaren skrev:
230v
Men funkar den att tippa bakåt så är det snarare överfylnadsskydd
Nja, den funkar inte då men den "nollställer" felkoden så man kan trycka igång ett program men det tar 5 minuter så stoppar den med samma felkod. Den har då inte fyllt något vatten alls.

Eller menar du att överfyllnadsskyddet kan stänga av inkommande också?
 
A
överfyllnadsskyddet stänger vatten tillförseln
 
Du kan inte lossa en sidoplåt och kontrollera att det inte är plaskvått i "baljan"?
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Gör som Alfredo säger. Det låter som det gamla klassiska felet "E 15" som beror på att det läcker runt sumpen. Du måste då öppna upp framtill, så att du kommer åt under maskinen, torka upp vattnet som antagligen ligger under sumpen (det finns en givare där som reagerar på fukt), och sedan eventuellt installera en reparationssats. Men innan du köper reparationssatsen rekommenderar jag att bara dra åt skruvarna runt sumpen ordentligt. Ibland räcker det.

Läs mer här: https://www.byggahus.se/forum/threads/siemens-diskmaskin-felkod-e15.303765/
 
Jag ska testa att som ni föreslår men koden är inte E15 utan en "röd kran". Sen funderar jag på hur man får loss plåten. På nätet har jag hittat liknande som har 2 skruv från framsidan men min har bara en skruv, sen är det en konstig plast sak på sidan, håller den sidan? och hur öppnar man den?
Metallplåt med en synlig skruv och en plastdetalj på sidan som nämns i diskussionsinlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vit plåtdetalj med en synlig skruv och en osynlig mekanism, möjligt problemområde för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har alltså endast "röd kran" men kan vara samma för det.

Närbild på en display med en röd ikon av en kran och en snöflinga, som indikerar en funktion på en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag demonterade min framifrån, d.v.s. tog först bort plåten på luckan för att kunna ta bort plåten under/framtill. Då kommer du åt tråget under maskinen och kan se/känna om det finns vatten där.
 
A
den vänstra sidan ser man inte mycket bakom
en skruv är det
den grå är för montering i skåpet har ingen betydelse här
bak sitter snäpper
 
Nu har jag haft bort både frontplåten och sidan. Helt tort under i baljan ;-( på sidan ser man långt ned mot bakkant en "behållare" som har nått jox i sig. Kan det var nått?
Sen ska jag också säga att jag hällt i vanligt grovsalt jag hade liggande, kan det ställt till detta??
Interiör av en diskmaskin med framlådan borttagen, visar ren behållare och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delarna av en diskmaskin med synliga slangar och en behållare med något inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av diskmaskin med synlig behållare fylld med brunt substans, möjligt grovsalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det någon risk att koppla på en annan slang på inloppet utan aquastop och testköra? Tänkte nu när sidan är öppen så är det lätt åtkomligt..
 
leby leby skrev:
Finns det någon risk att koppla på en annan slang på inloppet utan aquastop och testköra? Tänkte nu när sidan är öppen så är det lätt åtkomligt..
Kan ju svara själv på den, det blir inte bra, jag antar att aquastopen används även för öppna och stänga vanlig fyllning av maskinen. :( så nu vet jag inte vad jag skall göra för att testa mer...

Känns ju dumt att chansa på 1200 för en ny aquastop och det inte fungerar sen... hur testa?? Har öppnat slangen på maskinen och satte igång den men då kom det inget vatten så jag gissar att det är den men kan inte verifiera..
Någon??
 
leby leby skrev:
Känns ju dumt att chansa på 1200 för en ny aquastop och det inte fungerar sen... hur testa?
Har du inte besvarat även detta själv?
leby leby skrev:
För att testa så har jag förståt att man behöver lägga spänning på solenoiden men vilken spänning?
Har du provat detta? Kanske svårt att komma åt på ett vettigt sätt? Vet inte? Kan du mäta om spänningen till solenoiden verkar uppföra sig vettigt, typ finnas där när den ska ta in vatten och inte finnas där när den tömmer?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du inte besvarat även detta själv?
Har du provat detta? Kanske svårt att komma åt på ett vettigt sätt? Vet inte? Kan du mäta om spänningen till solenoiden verkar uppföra sig vettigt, typ finnas där när den ska ta in vatten och inte finnas där när den tömmer?
Nej jag har inte testat att lägga spänning på genom annan tillförsel än maskinens egen.
Jag vet inte vilken spänning solenoiden skall ha för att vara öppen. jag har hittat på nätet att kontakten under som skall bryta är av typen NC så det ligger spänning på när aquastopet är öppet, men vilken, den är helt sluten så man kommer inte åt att mäta när den är inkopplad.

Tänkte att en ev servicetekniker har nått trix, ex tryck på dessa tre knappar samtidigt så skall den släppa in vatten, dessa två så tömmer den etc... Dom kan ju inte byta på chans, eller hur.
 
leby leby skrev:
det ligger spänning på när aquastopet är öppet, men vilken,
Jag vet inte men enligt detta inlägg är det:
electroluxaren skrev:
230v
vilket säkert stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.