Hej,
Ny här på forumet. Hoppas kunna få lite goda råd och dela med mig av egna erfarenheter.

Har en Siemens SE64E331EU/56 som har diskat dåligt en tid. Ofta ligger diskmedelstabletten halv upplöst på botten. Efter lite labbande kom jag på att den diskar bra och normalt om jag öppnar luckan och fyller på 2-3 liter vatten. Det gäller såväl fördisk, huvudprogram som sköljning. Den tar helt enkelt in för lite vatten.

Jag har kollat silen på aquastoppen och inget skräp där. Det klickar i aquastoppen och den fyller vattten under ca en minut och stänger sedan. Fyller jag på mer än 3 liter så är det någon form av flottör som går in och startar avloppspumpen så att den inte blir överfylld.

Frågan är om fyllningen sker på tid och flödet är för litet i aquastopen eller om det är nivåregleringen
som krånglar och slår av vattentillförseln trots att det fattas 2-3 liter i maskinen.

Har sett i annan tråd att det kan hjälpa att göra ren nivåregleringen. På den här maskinen verkar det handla om flottörer och microbrytare. andra jobar tydligen med pressostater.

Vill inte gärna köpa delar på spekulation eftersom både aquastopen och nivåregleringen är rätt dyra saker.

Mvh
Magic fingers

Har samma maskin och har precis gjort totalrengöring av den.
Men börja med att ta bort luckan med 2 skruvar på sidorna om du har en inbyggd som mig, ta sen bort plåten under.
Där ser du en räfflad slang.
Om du först tvångskör pumpen genom att lyfta den röda pinnen så rinner det inte så mycket vatten ut, men var beredd med en handuk eller liknande,
Den slangen måste du göra ren.
Kolla in i hålet där den sitter, det är in i ventilhuset om du har mycket skit där.
Det lönar sig att prova med det här först.
Om det inte hjälper så koppla ur vatten, avlopp och el.
Ta bort den vänstra sidoplåten, den sitter med 2 skruv genom tätningslisten framifrån.
Ta bort en bit med isolering.
Där ser du ventilhuset med flottörer (röd), trycksensor(gul),
Ta gärna några bilder på det så att du vet hur du ska sätta det samman igen,
Ta isär allting och tvätta och forfasa dig över att du har den skiten ihop med dina bestick och serverar dina gäster mat på tallrikar som har varit igenom det här.
Brevid den till vänster sitter en massa slangar kopplade till en plassak med en massa integrerade rör.
Ta bort slangarna från den och skölj den riktigt nogrant, i toppen sitter en ventil,min satt fast av en massa skit.
Med högt vattentryck o tålamod in i olika hål så får du den ren.

Lycka till!

Redigerat:
Ja, förstås akta dig för att få en stöt, är du inte komfortabel med att tvångsköra pumpen så kan du bryta strömmen på den och tömma den med en skopa innifrån, men då rinner det ut lite mera vatten när du lossar den slangen.

Pröva också med att köra maskinen med citronsyre/askorbinsyra.
Du kan starta den med citronsyra stäng av och låt den stå under natten.

Ja, fast rengöring av slangen är såpass enkelt och den behöver mekanisk rengöring.
Har du sett en sån äcklig slang så tror jag att du är enig med mig.
Läs även den här tråden.
Där finns ovanstående anvisning dokumenterad med en massa bilder.
Men läs hela tråden då inte allt kommer till klarhet förens i sluten=)

trekko skrev:
Läs även den här tråden.
Vilken tråd? Finns ingen länk!

..kör man med ett snålsnabbprogram så brukar många tabletter aldrig hinna lösa upp sig. Då behöver man byta diskmedel.

Och dessa Eco program ska man inte använda då fett inte löses upp. Jag kör mest med programmet med 60 grader. Den lilla extra ström som går åt är inte stor

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.