Hej!
Jag har ett garage/verkstad med 2 utrymmen om vardera 50kvm och varsin golvvärmeslinga.

Har en CTC panna med oljebrännare och kör dessa två slingor på radiatorkretsen. Har inget mera kopplat till pannan.

Är en Esbe Vrg 130 lämplig att sätta ut till varje slinga om jag vill kunna justera lite mera exakt?

Och då kan jag eventuellt montera elektrisk tempstyrning på shunten. (Som jag har det nu så justerar jag bara framledningstemp från pannans shunt)

Mvh Erik

L
Är pannshunten el-styrd eller för hand

Pannshunten är manuell för hand.

L
Om du bara ska använda OP till dom slingorna , så är det billigast att sätta motor på pannans shunt , och styra på utetemp , , hur har det kopplat med slingorna , via en fördelare eller direkt
från pannan

Sitter fördelningsrör direkt på pannan. Dom två slingorna kopplade var för sig så man kan stänga av den ena eller den andra.

Därför tänkte jag på en Vrg 130 på varje slinga så man kan justera värmen individuellt i dom två rummen. Sen använda pannans shunt för att begränsa framledningstempen så den inte kan bli för hög för slangarna.

L
Det går ju bra att göra så , det blir sas både hängslen och livrem , men då måste du ha en extra cirkpump till varje slinga , annars funkar det inte , var sitter cirkpumpen i dag , troligtvis på pannan

Hmm krävs det dubbla cirkpumpar? Blir inte varje slinga som varsitt element i ett 2 krets system?

Annars blir de nog lättast att sätta motor på pannans shunt ja.

L
Nej varje slinga blir sin egen grupp och kräver en cirk och då behöver det inte vara pump på pannan , slingorna sas suger från pannan , ingen bra ide , blir dyrt ,

Du kan sätta en shuntmotor på pannan och en strypventil på varje golvslinga , där man stryper in delta T ( detsamma som difftemp på en slinga tex. +24 ut och +20 tillbaka ) kan mätas med inne ute termometer ( är inte så kinkigt ) till ca 4 grader , samt ställa shunten på en ganska låg framledning i förhållande till utetemp , den inställningen får provas fram , men max +40 C på golvvärmen ( slangarna ska inte ha mer )
Cirkpumpen på pannan ska vara som vanligt , den kan ha 3 olika lägen , du får prova där oxå
vad som behövs i flöde på slingorna , det är en samverkan på allt

Men om jag enbart använder pannans shunt som den är så kan jag väl ha cirk.pumpen på pannan som om jag hade vanliga element?

Då styrs tempen i dom två slangarna helt av pannans shunt? Och automatiskt rumstempen då.

Finns det någon bra shunt med elstyrning att montera på en CTC 1100 family?

Sitter en esbe TM20 på pannan. Tips på ställdon till den?

L
Cirkpumpen på pannan och shunt är en del som ska vara som det är , endast motordel ska till för att få det bra , den shunt som du har är en 4 vägs direkt på pannan , om du lossar skruven
på vredet så ser du hur axeln ser ut , hittar inte just nu någon motor till den , men rörisar har full koll på det , visa bara ratten så vet dom , den ESBE du nämnde förut passar inte på den axeln , men ESBE har motor + reglercentral som passar till din shunt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.