Det vore bra om ni kunde minska lite på användandet av Shockwave Flash på hemsidan..

Som det är nu går drar byggahus.se en enorm mängd CPU-tid och gör att de normala fyra timmarna jag kan köra min MacBook PRO på batteri halveras till två. Maskinen glöder och fläkten som man nästan aldrig hör annars jobbar hårt.

Tänk lite på miljön när 10 000 användare drar 50 W extra vardera.

Edit: Löste problemet, men ni vill nog inte att jag skriver hur.. ;)
 
  • Flash.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Håller med. Senaste tiden har datorfläkten skrikit för fulla halsar pga all flashreklam som finns här.
 
Men lite allvarligt så undrar om inte såna där plugins har en förmåga att ta extra hårt i Chrome?
 
Jag tror du har rätt, det verkar lite lugnare i Firefox.
 
Halloj!

Flash används av annonserna och inte av sajten själv. Tyvärr så är Flash jätteslött i vissa kombinationer av operativsystem och webbläsare. Vi har börjat kika lite på att ta in html5-annonser istället, vilka är betydligt snabbare. Dock är det en ganska bra bit kvar tills html5 faktiskt är redo.

Det finns lite trix för att göra flash lite snabbare.

* Ändra kvaliten på flash till lite lägre. I Firefox så är man tvungen att installera Greasemonkey och sedan installera det här skriptet i Greasemonkey: http://userscripts.org/scripts/review/63268 För Chrome räcker det att spara skriptet i en textfil som heter default_flash_quality.user.js och sedan öppna den filen i Chrome.
* Deaktivera flash helt och hållet. I Chrome gör man som det beskrivs längst ner här: http://helpx.adobe.com/flash-player/kb/flash-player-google-chrome.html Fast väljer deativate istället för activate. I Firefox väljer man Tools --> Addons --> Plugins och där deaktiverar Flash. Utan flash så får man se mycket snällare gif-bilder istället. :)
 
Mikael_L
johan_mlg skrev:
* Deaktivera flash helt och hållet.
...I Firefox väljer man Tools --> Addons --> Plugins och där deaktiverar Flash. Utan flash så får man se mycket snällare gif-bilder istället. :)
Ohhh, så slapp jag den där jättejobbiga stora muspekaren som finns i Clas ohlsson-annonsen.

puhhhh :)
 
Tack Apple för att ni inte har Flash stöd på iPad ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.