335 061 läst · 2 469 svar
335k läst
2,5k svar
Shelly – allmänna diskussioner
En factory reset som tidigare nämnts är nog bra och börja på ruta ett igen.
Det bör funka enligt dom flesta förslag ovan...
Kolla så inte din router eller accesspunkt ligger i någon form av ”isolated mode”
Kör du DHCP på routern?
Det bör funka enligt dom flesta förslag ovan...
Kolla så inte din router eller accesspunkt ligger i någon form av ”isolated mode”
Kör du DHCP på routern?
Tror ändå att det e något med mitt nätverk.
Jag har tidigare byggt datorer och mycket ominstallation. Vilket inte är så svårt men ändå. Jag håller också på med felsöknings program till bilar.
Men just nu e jag helt ute och cyklar.
Jag har tidigare byggt datorer och mycket ominstallation. Vilket inte är så svårt men ändå. Jag håller också på med felsöknings program till bilar.
Men just nu e jag helt ute och cyklar.
Ett tips är annars att gå till shellys supportsida på Facebook, dom är extremt hjälpsamma och snabba på att ge dig hjälp där! Shelly support group (english version) heter den..
Jag hade faktiskt ett liknande fel som dig med min första shelly. Jag anslöt till den och la till den i appen, skrev in nätverksuppgifter och sedan Save. Därefter försvann den men den lades aldrig in i appen! Dock så var jag tvungen att göra hårdvarureset för att komma åt den på nytt och göra ett nytt försök... det visade sig att det var min accesspunkt som var i något form av ”isolated mode” vilket gjorde att alla mina enheter kunde ansluta till wifi och få tillgång till internet. Men dom kunde aldrig prata med varandra sinsimellan.... eftersom allt jag har här hemma som pratar med varandra är trådburet har jag aldrig märkt detta och ej haft ett problem. Förns den dagen jag då skulle lägga till en shelly och kunna få kontakt med den via telefonen....
Men, det kan ju också vara din enhet som faktiskt är dålig!? Tycker du ska ge support sidan en chans, går det att lösa så gör dom det nog rätt snabbt. Det är vanligtvis väldigt enkelt att lägga till shelly enheterna!
Jag hade faktiskt ett liknande fel som dig med min första shelly. Jag anslöt till den och la till den i appen, skrev in nätverksuppgifter och sedan Save. Därefter försvann den men den lades aldrig in i appen! Dock så var jag tvungen att göra hårdvarureset för att komma åt den på nytt och göra ett nytt försök... det visade sig att det var min accesspunkt som var i något form av ”isolated mode” vilket gjorde att alla mina enheter kunde ansluta till wifi och få tillgång till internet. Men dom kunde aldrig prata med varandra sinsimellan.... eftersom allt jag har här hemma som pratar med varandra är trådburet har jag aldrig märkt detta och ej haft ett problem. Förns den dagen jag då skulle lägga till en shelly och kunna få kontakt med den via telefonen....
Men, det kan ju också vara din enhet som faktiskt är dålig!? Tycker du ska ge support sidan en chans, går det att lösa så gör dom det nog rätt snabbt. Det är vanligtvis väldigt enkelt att lägga till shelly enheterna!
Annars kan du prova att installera den mot en wifi hotspot från någon smartphone.J jonaslatt skrev:
Har du provat och resetta den?
Tror det är en 2,5 du har, den ska gå att fabriksåterställa med en tandpetare. Men även via webgränssnittet som du verkar ha gjort. Vad är det för router du har? Sen ska det som sagts ovan här gå att nollställa genom att bryta strömmen och efter att den är påslagen igen slå på och av minst 5ggr via SW terminalen
Såg att du fått upp detta meddelande, är det något som brukar hända? Är du säker på att du verkligen anger rätt lösenord? Kanske har du något konstigt tecken som gör att det buggar? Prova isf att byta lösenord på nätverket och testa igen.J jonaslatt skrev:
Om du går in på shellys hemsida så kan man trycka på chat ikonen nere till höger för support, kräver dock att man registrerat sig för messenger, vet inte om man måste vara reggad på Facebook för att det ska fungera. Men rekommenderar dig verkligen att göra det isf!
@jonaslattJ jonaslatt skrev:
har tittat igenom manualen men hittar inget givet som kan vara "fel"
Det finns en access controll som kan blockera nya enheter den ska vara på "allow..."
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma sak med inställningen för blocked sites (om du nu inte medvetet vill blockera något)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen skulle jag välja att minska ned DHCP scopet till 155 adresser och ändra start adress till 192.168.1.100 (typ)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men tror inte att det är något av detta som spökar för dig. Routern är iof en ganska billig men ändå funktionsrik så visst borde det funka. Kan du prova med shellyn närmare din router bara för att utesluta att det är det som ställer till det i registreringsläget. Din telefon har bättre WiFi täckning än vad shellyn har så det kan faktiskt hända ibland..