mexitegel mexitegel skrev:
Om jag inte missminner mig så har/hade du ett uselt nätverk (genom att stänga av det med timer varje natt) som fick dina Shelly att flippa ur. Du ville heller inte prova flera av de förslag som gavs på hur du ändå skulle kunna få det att funka utan avfärdade allt med att Shellyn var kass.

Innan du gett Shellyn rätt förutsättningar tycker jag du inte ska recencera den.
Jag har har kört mina Shellys i ett halvår nu utan några som helst problem. Appen funkar utmärkt.
Var lnte det som var problemet, kändes allmänt billig och appen var kass/ful/bökig, Plejd känns som en Apple-produkt, som är testad och provad, samt snygg och lätt app, lätt värd det dubbla..
 
Smaken är som röven, klöven. Bra att du är nöjd med din plejd.

Vattenfall är sådär pålitliga med elleveranserna här men Sjellyn har alltid hoppat igång när strömmen kommer tillbaka utan knot och jag kör den på DHCP.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Plejd känns som en Apple-produkt, som är testad och provad, samt snygg och lätt app, lätt värd det dubbla..
Snyggt förpackat, dyrt och begränsat användningsområde alltså...
 
  • Gilla
Fixarpappa och 6 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vattenfall är sådär pålitliga med elleveranserna här men Sjellyn har alltid hoppat igång när strömmen kommer tillbaka utan knot och jag kör den på DHCP.
Det gör mina också, om jag bryter strömmen.
Men har du provat att bryta strömmen till wifit ett par minuter, det klarar inte mina shellys:cry:
 
jag har 9 shelly i drift nu (har beställt 12 till), det är på 2 olika nät var av det ena hoppar lite upp och ned (elförsörjningen alltså).
Jag har haft noll problem med att de inte skulle komma tillbaka på wifi näten.
Jag har uppgraderat AP:n och då hoppar shellyn bara över på en annan AP, tagit routern upp och ned, inga problem. Nu har jag iof unifi nät/AP med dedikerade IoT wifi på båda ställena men som sagt, absolut inga problem.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
richardtenggren
Problemen som vissa upplevt kanske beror på att man inte reserverat ipadresserna för shelly-puckarna? :) Så vid omstart blir det ipkonflikt?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Problemen som vissa upplevt kanske beror på att man inte reserverat ipadresserna för shelly-puckarna? :) Så vid omstart blir det ipkonflikt?
Det är det som är kass med Shelly, för att det ska fungera smärtfritt, så krävs det mer it-kunskap än vad vanligt folk har.
Före jag satte fasta adresser på mina 6st shellys, så tappade alla uppkopplingen när jag bröt wifit i tre minuter, inga konflikter vad jag kunde se, de ger helt enkelt upp att försöka efter en kort stund.
Kan ju givetvis vara ett problem som mitt nätverk bestående av unify AP och en Edgerouter, men det är mer än vad jag förstår mig på.
Nu när jag satt fasta adresser på alla relän, så funkar allt som tänkt.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
richardtenggren
@Peter2400

Antog det, jag äger inga ännu, men tänker köpa på mig ett gäng i framtiden. Så skönt att höra att det fungerar.
 
@Peter2400 De har uppgraderat FW så wifi är stabilare nu än bara för 4 månader sen. Shelly är en relativt ny produkt så visst finns det barnsjukdomar men det sker en väldigt snabb utveckling både på hårdvara och mjukvara, jag gillar dem. Saknar en 230V dimmer dock.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det gör mina också, om jag bryter strömmen.
Men har du provat att bryta strömmen till wifit ett par minuter, det klarar inte mina shellys:cry:
Provade just och det var inga problem alls :). Har du senaste firmware i den?
 
leby leby skrev:
@Peter2400 Saknar en 230V dimmer dock.
Ja det gör verkligen jag med!! Men det sägs att det är på gång så vi får hoppas på det. :)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Provade just och det var inga problem alls :). Har du senaste firmware i den?
Menar du i routern eller AP:n?
Lite oklart faktiskt, men faktum kvarstår att det endast är shelly som har problem.
Varför ger de upp så snabbt att återansluta sig?
 
Bröt strömmen till accesspunkterna i 10 minuter.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Bröt strömmen till accesspunkterna i 10 minuter.
Jag bröt strömmen till hela nätverket, även fiber och router, men det kanske inte gör någon skillnad?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag bröt strömmen till hela nätverket, även fiber och router, men det kanske inte gör någon skillnad?
Gissar att det är din router som har DHCP tjänsten på sig så den är nog det känsligaste, sen är ju en del klienter känsliga för AP byten och kan tappa kontakten. Fiber delen spelar ingen roll då den är isolerad på utsidan av din router i detta fall. Med senaste FW tror jag man tidigare syftade på Shelly, men det har även varit en hel del förbättringar på Unifi i deras senaste FW uppdateringar vad gäller wi-fi stabilitet under vissa förhållande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.